Mijn zoektocht naar een ST??

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Kleine ervaringsupdate:
Woon-werk gedaan met een ST2;
Heenweg, 33.0km: windstil/lichtjes meewind: 39.9 gemiddeld, HFavg 140bpm, 38% accu verbruikt
Terugweg, 33.3km (iets andere route): 4-5bft vol tegen: 39.9 gemiddeld 147 bpm, 64% accu verbruikt

Gebruikte tandwielen achter: 13-14-15 (zat wegcassette op). De 11 en de 12 geprobeert, maar voelt zeer onnatuurlijk voor mij. Veel te traag traptempo.
Denk dat HF bij meewind nog wel naar beneden kan, had het gevoel dat ik nu soms tegen de motor in zat te trappen (einde ondersteuning)

Grootste verrassing: hoe wendbaar en relatief lichtvoetig de fiets stuurt en rijdt ondanks het gewicht.
Gewenningspuntje: voelt heel vreemd om zo relatief rechtop te zitten bij 4-5 bft tegenwind. Ik vind het niet comfortabel, soort van vermoeiend en het kost onnodig energie. Even mijzelf klein maken gaf direct verlaging hartslag en iets meer snelheid.
Dieper zitten is dus echt wel een wens die ik nog heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 10:28 Heenweg, 33.0km: windstil/lichtjes meewind: 39.9 gemiddeld, HFavg 140bpm, 38% accu verbruikt
Terugweg, 33.3km (iets andere route): 4-5bft vol tegen: 39.9 gemiddeld 147 bpm, 64% accu verbruikt
De wind en actieradius: het gaat inderdaad heel erg hard met het accuverbruik vanaf kracht 4 a 5 tegen. Dat is ook mijn ervaring hier in Friesland aan zee. Het scheelt mij rustig 25 a 30% op een 983Wh accu.
Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 10:28 Grootste verrassing: hoe wendbaar en relatief lichtvoetig de fiets stuurt en rijdt ondanks het gewicht
Absoluut. Het is toch bijna 30kg aan fiets en het is inderdaad heel bijzonder hoe weinig je daarvan merkt zodra je gaat rijden. De motor neemt het leeuwendeel hiervan voor zijn rekening, maar ook de geometrie en 26" wielen zorgen voor een behoorlijk vinnig stuurgedrag.

Het stuurgedrag van de nieuwe modellen met 27,5" wielen (ST3, ST5) is echt anders, al vind ik wel dat ook die het nog steeds prima doen.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat, juist vanwege de grotere wielmaat, er eind dit jaar nog wel eens een klein runnetje op de ST2 en de ST2 S zou kunnen ontstaan van mensen die liever wat scherper en sneller sturen, maar tot nu toe blijven berichten daarover uit. (Het hangt ook af van de route die je rijdt, en de ST1 X blijft volgend jaar nog in het assortiment dus dat is ook een optie.)

PS: Iets minder grappig, heb het zelf ook eens gehad: motor die niet aan gaat wanneer je weg wilt scheuren vanuit stilstand, b.v. bij een verkeerslicht. Dan is je Stromer ineens Heul Zwaar. (In mijn geval opgelost met een FW update, hierna nooit meer last van gehad.)
Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 10:28 Gewenningspuntje: voelt heel vreemd om zo relatief rechtop te zitten bij 4-5 bft tegenwind. Ik vind het niet comfortabel, soort van vermoeiend en het kost onnodig energie. Even mijzelf klein maken gaf direct verlaging hartslag en iets meer snelheid.
Dieper zitten is dus echt wel een wens die ik nog heb.
Je bent een ervaren fietser, dus dit snap ik helemaal. Afhankelijk van het model dat je uiteindelijk kiest wordt dat dus uiteindelijk een andere stuurpen, of de fabrieks-stuurpen omdraaien.

Dank voor het delen van je ervaringen, ik vind dit soort bijdragen en besluitvormingsprocessen altijd bijzonder leuk en boeiend om te lezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stuurgedrag met 27.5" zal anders zijn, maar aan de andere kant is het bij de 29-ers op de atb ook gelukt. Van 26 naar 29 was ook een stap terug in wendbaarheid, fun, etc............zeiden de criticasters. in praktijk hadden de fabrikanten het binnen 1-2 modeljaren behoorlijk goed op orde en rijdt iedereen nu op een 29 ivm de voordelen van het beter rollen, meer comform en meer grip. Ik kan met mijn Epic 29 ook gewoon lekker gooien en smijten op een singletrack, dus dat moet met 27.5 op de weg ook acceptabel zijn.

Vraag mij bij de ST3 wel af of de pen lager kan. Ljikt erop dat alleen een langere pen een optie is, want het is geen standaard pen die gebruikt wordt.
Ik heb nog een Deda Parabolica setje liggen, zou op de lange rechte stukken (kilometers!) mogeljik ook een optie zijn. Met de racer in een tijdrit haal(de) :bj ik ook de 40+ gemiddeld, dus voor de combi snelheid/TT-stuur ben ik niet zo bang.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Optioneel zijn er drie sturen en twee stuurpennen beschikbaar voor de ST3:

viewtopic.php?f=24&t=1693&hilit=st3+stuurpen#p33202

Volgens mij is de stuurpen die af fabriek op de ST3 zit al voor de meest sportieve zit, dus daar kun je idd niet zoveel mee. (Het leeuwendeel van de Stromeraars zit liever wat rechter op dan meer voorover.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 11:25 Ik heb nog een Deda Parabolica setje liggen, zou op de lange rechte stukken (kilometers!) mogeljik ook een optie zijn. Met de racer in een tijdrit haal(de) :bj ik ook de 40+ gemiddeld, dus voor de combi snelheid/TT-stuur ben ik niet zo bang.

Afbeelding
Wettelijk gezien mag het niet.

Maar er zijn meer Stromeraars die met zo'n triathlon stuur rondrijden:

viewtopic.php?f=9&t=114&hilit=triathlon#p1257
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 21 sep 2018, 11:56 Optioneel zijn er drie sturen en twee stuurpennen beschikbaar voor de ST3:

viewtopic.php?f=24&t=1693&hilit=st3+stuurpen#p33202

Volgens mij is de stuurpen die af fabriek op de ST3 zit al voor de meest sportieve zit, dus daar kun je idd niet zoveel mee. (Het leeuwendeel van de Stromeraars zit liever wat rechter op dan meer voorover.)
Die pennen had ik al gezien ja. Volgens mij kan er wel een langere op. Icm met 2cm van het stuur afdraaien aan beide zijden kom je dan significant dieper en smaller te zitten.
Ik heb mij gisteren ook zitten verbazen over de klacht dat een ST2 met alu voorvork oncomfortabel zou zijn; vergeleken met een racefiets is dit een Citroen 2CV :cool2: Zo zie je dus maar dat ieders beleving anders is.

Tsja en wettelijk; wettelijk mag een racefiets ook de straat niet op (licht, bel, reflector). Het houdt wel ergens op.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De vork op de ST2 is carbon. Die op de ST1 X, ST3 en ST5 zijn alu. Maar ik heb ook nooit echt verschil in comfort gevoeld (ST1 X gehad, nu ST2 S, en alles behalve de ST3 ook regelmatig getest).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Nu alleen nog die hartslag wat lager houden;-) Dan wordt het woon-werk verkeer een mooie training, je gaat alleen een beetje meer accu verbruiken
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat ik al eerder schreef; naar mijn gevoel zit ik tegen de begrenzing te trappen en moet ik nog even leren aanvoelen om precies dat vermogen te leveren. En 140bpm lig ik niet zo wakker van, HFmax deze zomer nog paar keer rond de 188 gezien.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 21:00 Wat ik al eerder schreef; naar mijn gevoel zit ik tegen de begrenzing te trappen en moet ik nog even leren aanvoelen om precies dat vermogen te leveren. En 140bpm lig ik niet zo wakker van, HFmax deze zomer nog paar keer rond de 188 gezien.
Daar zit ook nog. Met de Stromer zit ik aan 120 bpm. Dat is 15 uur per week duurtraining. Ik kan je verzekeren dat je dat voelt. Alleen op zondag, met de racefiets ga ik hoger hartslag.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie