Minimale actieradius

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 08 sep 2018, 08:45 Iets met appels en peren :ck:

Lomito heeft het over minimaal haalbare afstand bij maximale ondersteuning. Tomasj heeft het over reelere afstanden met minder dan maximale ondersteuning.

@Polling: het in mijn ogen grootste voordeel van Stromer is juist de configureerbaarheid van het systeem. De getallen van Lomito zijn realistisch, maar niet noodzakelijk. Met een lagere koppelsensor instelling fietst de fiets in mijn ogen fijner én zuiniger. Daarnaast kun je stand 2 zo configureren dat je op een ST2 prima 70km kunt fietsen met nog steeds lekkere ondersteuning.
Als ik dat op mijn fiets zou hebben zou hij voor mij helemaal perfect zijn!
Voila, helemaal mee eens. Dat is ook de bedoeling van mijn post. De cijfers van Lomito zijn worst case, voor iemand die zich niet wil inspannen en ook geen enkel compromis wil maken om wat verder te geraken. Maar dat bereik zou ik nog niet halen wanneer ik dan de Tourmalet wil oprijden in 't midden van de winter .
Ik ben er vrijwel zeker van dat ik onder zowat alle omstandigheden 70 km kan rijden op één lading en een snelheid van meer dan 30 km/h (dat is een schatting, nog geen ervaring, ik weet wel uit ervaring dat ik bij 3-4 Bft windop en warm weer een gemiddelde van 34 km/h kan aanhouden over 100 km). en dus een HS van 125 bpm (OK, dus niet de Tourmalet in de winter, normale omstandigheden)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik ben het ermee eens dat het grote voordeel van deStomer de configureerbaarheid is. Maar daar staat een prijs tegenover... als ik niet significant harder kan dan nu met de Bulls/Brose, dan is me dat de meeer-investering niet waard. Met de tweede accu rijd ik nu 45,8 km in 75-80 minuten, en dat is incl. Accuwissel en stadsverkeer in Eindhoven. Met de Stomer zou ik daar misschien 5 minuten afhalen.
Kijk, als ik nu voor het eerst een SP zou kopen, zou een Stromer zeker een optie zijn, maarr ik kijk nu naar vervangen of niet, en dan gaan de cijfertjes anders tellen, want dan is de investering (nu) 0 of 5000+. Die afweging gaat over 2-3 jaar anders liggen, omdat dan de Bulls en de eerste accu aaan vervanging toe zal zijn. Maar dan zijn er heel andere spelers op de markt, met andere configuraties, dus nu kijken wat ik dan wil is onzin.

Dit alles gezzegd hebbende ben ik wel jaloers, jammer dat ik in 2016 de investering niet aandurfde (maar ook toen was het ingewikkeld om met een Stromer die 46 km enkel te halen, in ieder geval was de theoretische actieradius van de Bulls toen beter omdat er een lagere topsnelheid gehaald wordt).
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Polling schreef: 08 sep 2018, 07:51 Ik zie dus dat ik geen Stromer ga kopen. Het voordeel van de Stromer is de snelheid, en die ga ik niet halen als ik met één lading op het werk wil komen.
Ik denk dat je de minimale actieradius dan ten onrechte opvat als maximale actieradius.

Stel dat fiets+accu een minimale actieradius van 35 km geeft dan betekent dit niet dat je iets anders moet kiezen omdat je woon-werkafstand 40 km is. Het is wel zo dat naarmate de WW-afstand verder afwijkt van de minimale actieradius je meer concessies zult moeten: bijv. een deel van de rit in een lagere ondersteuningsstand rijden, lagere snelheid accepteren bij harde tegenwind of tijdens koudeperiodes ofwel eerder vertrekken...

Een getrainde amateur-wielrenner zal weinig problemen hebben om een lagere ondersteuningsstand te kiezen, een automobilist die al enkele decennia niet meer gefietst heeft kan beter een minimale actieradius kiezen die niet veel lager ligt dan zijn WW-rit.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Lomito schreef: 08 sep 2018, 10:51
Polling schreef: 08 sep 2018, 07:51 Ik zie dus dat ik geen Stromer ga kopen. Het voordeel van de Stromer is de snelheid, en die ga ik niet halen als ik met één lading op het werk wil komen.
Ik denk dat je de minimale actieradius dan ten onrechte opvat als maximale actieradius.

Stel dat fiets+accu een minimale actieradius van 35 km geeft dan betekent dit niet dat je iets anders moet kiezen omdat je woon-werkafstand 40 km is. Het is wel zo dat naarmate de WW-afstand verder afwijkt van de minimale actieradius je meer concessies zult moeten: bijv. een deel van de rit in een lagere ondersteuningsstand rijden, lagere snelheid accepteren bij harde tegenwind of tijdens koudeperiodes ofwel eerder vertrekken...

Een getrainde amateur-wielrenner zal weinig problemen hebben om een lagere ondersteuningsstand te kiezen, een automobilist die al enkele decennia niet meer gefietst heeft kan beter een minimale actieradius kiezen die niet veel lager ligt dan zijn WW-rit.
De duur van de rit maakt ook nog wel uit. Een half uurtje flink meetrappen is toch wat anders dan een uur met wind op de kop flink op de trappers staan.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Het voor mij grootste voordeel van de Stromer (makkelijk 45) valt gewoon weg als ik dat niet kan rijden. En natuurlijk kan ik hard gaan meetrappen op lagere ondersteuning maar dat 45 km doen en dan niet te bezweet aan te komen (geen douche of omkleed optie op het werk) is voor mij geen optie (zou terug geen probleem zijn).
Omdat dat voordeel deels wegvalt, wordt het prijsverschil een grotere issue. Mijn Bulls die ik inmiddels anderhalf jaar heb, heeft een investering gevraagd van 3750. Paar weken terug 750 extra voor een tweede accu. Ik denk zomaar dat ik over twee jaar een SP kan kopen met naafmotor, 1500 Wh accu en traps-versnelling (zoals de Pinion) voor een aanvaardbaar bedrag.
Als de Stromer nu een accu zou hebben die me onder alle omstandigheden met volle ondersteuning naar het werk zou brengen, zou ik de discussie met mijn vrouw aangaan. Nu niet. ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je kunt toch ook upgraden naar een 983Wh accu?

Niet dat ik je nu per se op een Stromer wil hebben hoor, mij maakt het echt niks uit ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik begreep. Uit bovenstande cijfers dat het hier de 983 accu betrof. Als dat niet zo is, wordt de situatie inderdaad anders.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens de berekeningen van Lomito is de minimale actieradius bij een ST1 X (de zuinigste uit de Stromer vloot) met 983Wh accu 45km. In de praktijk kom je hier echt wel een heel stuk verder mee, en heus niet door de ondersteuning zo ver af te knijpen dat je de 45km/u niet meer haalt, dat heb ik ook nooit gedaan.

Ik reed met mijn ST1 X altijd op stand 3, en ik koos voor een koppelsensor van 70% omdat de ondersteuning daarbij het meest natuurlijk aanvoelde, niet om mijn actieradius te vergroten. Met die instellingen haalde ik nog steeds vrij eenvoudig 45km/u en een actieradius van 50 a 60km.

Zie ook de actieradiustabel die Lomito al vanaf de start van dit forum bijhoudt:

viewtopic.php?f=8&t=86&start=360#p32886

Wat je ook zou kunnen doen is wachten op de relaunch van de ST1. Ik verwacht dat deze nog zuiniger zal zijn dan de ST1 X, maar het is even afwachten op de proefritten natuurlijk:

viewtopic.php?f=13&t=1387

Deze zal wat vriendelijker geprijsd zijn, is je vrouw vast ook blij mee :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Stromeur schreef: 08 sep 2018, 19:56 Wat je ook zou kunnen doen is wachten op de relaunch van de ST1. Ik verwacht dat deze nog zuiniger zal zijn dan de ST1 X, maar het is even afwachten op de proefritten natuurlijk:

viewtopic.php?f=13&t=1387

Deze zal wat vriendelijker geprijsd zijn, is je vrouw vast ook blij mee :mrgreen:
Dat werkt twee kanten op hoor, zij rijdt ook op een SP... ;)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Polling schreef: 08 sep 2018, 19:03 Het voor mij grootste voordeel van de Stromer (makkelijk 45) valt gewoon weg als ik dat niet kan rijden.
Dan kan de ST1X wel eens een teleurstelling gaan worden. 45 km/h op de gps halen gaat nooit makkelijk en vraagt de nodige input van de berijder. Mijn ervaring is, als je dit dan doet dat de fiets zuiniger word. Je ziet met een schuin oog op de omni dat de ondersteuning op die snelheid minder word, en dus minder stroom verbruikt.

Tenminste dat is mijn ervaring,

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Plaats reactie