Ik kan vertellen dat ik na bijna 100 Woon-Werkritten van 52-55 km met de ST2 nooit met minder dan 5% ben aangekomen op 't werk. En die 5% dat was dan wanneer het zeer fris was of ik windop had. Ik heb ongeveer 200 hoogtemeters te verwerken op in traject, iets wat voor een Nederlander vrij onwaarschijnlijk is
.
Bij flinke windop (4 - 5 Bft) rijd ik nog steeds met een gemiddelde van 35-37 km/h naar huis. Met de Stromer heb ik typisch een gemiddelde HS van 120 bpm.
Met mijn Bosch speedbike haalde ik vorig jaar op windstille dagen op 't zelfde traject 34-35 km/h met een veel grotere inspanning van mijzelf (HS 150-160bpm -> minstens 250 Watt input van mijzelf ). Dat was ten dele door de beperkte batterijcapaciteit (400Wh) maar ik heb toen wat resultaten geëxtrapoleerd om te zien hoe ver ik zou komen met een extra 500Wh batterij, en een gemiddelde snelheid van 36-37 km/h leek dan toch echt het best haalbare bij windstilte.
Met een Bosch kan jij dus misschien langer op maximale ondersteuning rijden, maar ik ga je - met mijn trapsensor op 30% - fluitend voorbijrijden met de Stromer. Tenzij het Bosch systeem echt flink veranderd is vorig jaar, en wat krachtiger geworden is natuurlijk. Maar mijn ketting op de Bosch fiets moest iedere 1000 km vervangen worden en ik heb bovendien twee kettingbreuken gehad op de 2500 km dat ik met de fiets heb gereden.
Ik besef dat ik in de winter 20% autonomie ga verliezen, en dat ik dan op winderige dagen wat autonomie te kort ga komen om de huidige snelheden te behouden. Maar ik weet dat ik dat kan opvangen door een beetje trager te rijden, en dat ik dan nog altijd sneller ga zijn dan met een Bosch speedbike (waarschijnlijk 33 km/h gemiddeld windop)
Nog even nagekeken, twee ritten vergeleken met vergelijkbare weersomstandigheden (volgens Garmin): de laatste 10 km reed ik steeds in Turbo stand met de Bosch, ik haalde over die afstand een gemiddelde GPS snelheid van 36 km/h (HS 140-150), met de Stromer rijd ik daar 38 km/h gemiddeld (HS 120 bpm) (ondersteuning trapsensor 30%-40%). Ik heb de eerste dagen ook vol gas met de Stromer gereden (HS 150 bpm), toen haalde ik op dat stuk een gemiddelde van 39,7 km/h, mijn trapsensor was toen afgesteld op 40% of 50%.