Minimale actieradius

Lomito

[Discussie afgesplitst van najaars-acties-topic. Stromeur.]
Hans B schreef: 07 sep 2018, 17:09 https://link.marktplaats.nl/m1318520043
Hele mooie aanbieding
Stromer ST1X 2019 model, enkel met een 618 Wh accu verkrijgbaar voor € 3990,00
Helaas is accu upgrade niet mogelijk, daar deze verkoper stopt met verkopen van Stromer.
We blijven nog even zoeken naar een goede aanbieding voor onze eerste Stromer :d3:
Maximale afstand: 50 km per accu of meer
:bj
Prijs is absurd laag voor een model 2018, het jaar is nog niet eens voorbij... maar die actieradius is helemaal lachwekkend met een accu van 618 Wh. Bij een gemiddeld stroomverbruik van 13,0 Wh/km zit je op een actieradius van 48 km, in de praktijk zul je met een beetje wind tegen eerder rond 38 km uitkomen en dan hebben we het nog over de zomer, in de winter ligt de actieradius nog 10-15% lager.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 07 sep 2018, 17:28
Maximale afstand: 50 km per accu of meer
:bj
maar die actieradius is helemaal lachwekkend met een accu van 618 Wh.
Nee hoor, er staat maximale afstand :d3:
Minimaal (vorst en or flinke wind tegen) zal het eerder 25-30 km zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met mijn ST1 X met 618Wh accu had een actieradius van rond de 58km bij temperaturen boven het vriespunt en de eeuwige Friese wind (veelal kracht 4, regelmatig meer). Nu ben ik wel een kleintje dus ik vang wat minder wind, maar toch. Die 618Wh accu is echt niet volledig onbruikbaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 07 sep 2018, 21:44 Met mijn ST1 X met 618Wh accu had een actieradius van rond de 58km bij temperaturen boven het vriespunt en de eeuwige Friese wind (veelal kracht 4, regelmatig meer).
Met mijn testrit op een ST1x met 983Wh accu haalde ik ook die afstand... Lengte en massa zijn dus nogal relevant! Tenzij jouw afstand niet in stand 3 was. Ik weet overigens niet hoe de koppelsensor stond bij mijn testrit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In mijn geval: altijd stand 3, koppelsensor 70%.

Ik denk wel dat jij en ik twee uitersten zijn, aangezien je ongeveer dubbel zo lang bent :mrgreen: dus de werkelijke actieradius zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen. Ik vind het echter niet correct dat de opgegeven actieradius van 50km direct wordt afgedaan als belachelijk, want is gewoon echt niet zo. (Stromer zelf maakt het veel bonter en die specs had de adverteerder ook over kunnen nemen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dit heb ik al vaker uitgelegd: bij actieradius gaat het nooit om hoeveel km je maximaal kunt halen. Leuk dat je 50 km kunt halen met de koppelsensor op 70%... met de sensor op 0% ga je veel verder komen maar dan is er ook nauwelijks nog sprake van ondersteuning. Als je de ondersteuning helemaal uitschakelt (stand 0!!) kun je zelfs oneindig ver komen.

Veel interessanter is hoe ver je MINIMAAL met een volle acculading komt, d.w.z. in de hoogste ondersteuningsstand EN de koppelsensor op 100% EN met wind tegen EN in de winter. En dat voor een gemiddelde Nederlander van ca. 180cm en 80kg. Want dan weet je of je werkelijk het hele jaar door op je werk aan kunt komen met de fiets, ook als het weer tegen zit of als jij je een keer niet helemaal fit voelt. Dan wil je dat de fiets alles geeft wat er in zit qua ondersteuning om toch op tijd aan te komen op je werk.

De minimale actieradius met een 618 Wh accu in een ST1x is zeker geen 50 km. Met windkracht 3 tegen, vrij gebruikelijk in NL en zeker op het platteland, zit je aan een verbruik van ca. 18 Wh/km wat resulteert in een actieradius van 34 km. Haal er dan nog 10% af voor lage temperaturen en 10% voor gemiddelde degeneratie dan kom je uit op 28 km. Wil je zeker zijn dat je toch verder komt dan heb je de keuze om een 814 Wh accu te nemen met 37 km, een 983 Wh accu met 45 km of zelfs een tweede accu voor minimaal 90 km. Ben je groter/zwaarder dan die 180/80 dan mag je deze bedragen nog eens verlagen, ben je korter/lichter dan kun je de minimale actieradius verhogen.

De fabrikanten maken er inderdaad helemaal een potje van met onrealistische getallen... met als gevolg dat men een fiets koopt met te kleine accu, want kleiner is goedkoper en een Stromer is al duur genoeg. Ik sprak laatst nog een ST1x-rijder bij de dealer die baalde van zijn 618 Wh accu waarmee hij zijn werk niet haalde en dat met een nieuwe fiets en in de zomer. De dealer zal dat wel voor hem opgelost hebben met een grotere accu voor een zacht prijsje maar dit zou niet mogen gebeuren. Daarom ben ik ook zeer content met de nieuwe stroomverbruiktabel van Wiebe/JeroenDG waarin ook lichaamslengte en gewicht zijn meegenomen.

Verder zit ik nog te denken aan een testdag met zoveel mogelijk verschillende Stromers op een windrijke winterdag om zo onder gelijke omstandigheden reële stroomverbruiken te produceren.

Op basis van eigen ervaring met diverse Stromers kom ik voorlopig tot de volgende waarden voor de
minimale actieradius met gebruik van bovenstaande uitgangspunten:

ST1x met 18 Wh/km:
- 618 Wh -> 28 km
- 814 Wh -> 37 km
- 983 Wh -> 45 km

ST2 met 22 Wh/km:
- 814 Wh -> 30 km
- 983 Wh -> 36 km

ST2s met 23 Wh/km:
- 983 Wh -> 34 km

ST3 met 24 Wh/km:
- 814 Wh -> 27 km
- 983 Wh -> 33 km

ST5 met 25 Wh/km:
- 983 Wh -> 32 km
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wel dit soort waarden posten als een wetmatgheid heeft weinig zin. Er zijn veel te veel parameters die meespelen.
Het zou vooral nuttig zijn wanneer Stromer de moeite zou doen om een website te maken zoals die van Bosch, waar je door het ingeven van de kwaliteit van 't wegdek, de wind, de aard van 't parcours (veel stoppen of niet en heuvelachtig of vlak) en temperatuur je actieradius kan zien in functie van 't soort fiets en de ondersteuning die je kiest
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik zie dus dat ik geen stromer ga kopen. Het voordeel van de Stromer is de snelheid, en die ga ik niet halen als ik met een lding op het werk wil komen. Dan kan ik beter een 1000 Wh (Bosch??) systeem kopen, war ik met volle ondersteuning wel gemakkelijk in alle omstandigheeden de 45 km hal.
Of ik houd de Bulls, en wissel de accu (mooi plekje onder een viaduct na 30 km). Ik rijd nu 30 km met accu 1, dan wissel ik en rijd 15 km met accu 2 naar het werk, en laad daar accu 1 op. Rijd terug 15 km met accu 2 en wissel dan. Dan weer 30 km met accu 1 en thuis beide accu’ s opladen. Geen accustres en een goed, droog plekje om de accu te wisselen. Van een oude wollen sjaal en klittenband zelf een zak gemaakt voor vervoer accu, past rechtop in de ortlieb.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik kan vertellen dat ik na bijna 100 Woon-Werkritten van 52-55 km met de ST2 nooit met minder dan 5% ben aangekomen op 't werk. En die 5% dat was dan wanneer het zeer fris was of ik windop had. Ik heb ongeveer 200 hoogtemeters te verwerken op in traject, iets wat voor een Nederlander vrij onwaarschijnlijk is :D .
Bij flinke windop (4 - 5 Bft) rijd ik nog steeds met een gemiddelde van 35-37 km/h naar huis. Met de Stromer heb ik typisch een gemiddelde HS van 120 bpm.

Met mijn Bosch speedbike haalde ik vorig jaar op windstille dagen op 't zelfde traject 34-35 km/h met een veel grotere inspanning van mijzelf (HS 150-160bpm -> minstens 250 Watt input van mijzelf ). Dat was ten dele door de beperkte batterijcapaciteit (400Wh) maar ik heb toen wat resultaten geëxtrapoleerd om te zien hoe ver ik zou komen met een extra 500Wh batterij, en een gemiddelde snelheid van 36-37 km/h leek dan toch echt het best haalbare bij windstilte.

Met een Bosch kan jij dus misschien langer op maximale ondersteuning rijden, maar ik ga je - met mijn trapsensor op 30% - fluitend voorbijrijden met de Stromer. Tenzij het Bosch systeem echt flink veranderd is vorig jaar, en wat krachtiger geworden is natuurlijk. Maar mijn ketting op de Bosch fiets moest iedere 1000 km vervangen worden en ik heb bovendien twee kettingbreuken gehad op de 2500 km dat ik met de fiets heb gereden.

Ik besef dat ik in de winter 20% autonomie ga verliezen, en dat ik dan op winderige dagen wat autonomie te kort ga komen om de huidige snelheden te behouden. Maar ik weet dat ik dat kan opvangen door een beetje trager te rijden, en dat ik dan nog altijd sneller ga zijn dan met een Bosch speedbike (waarschijnlijk 33 km/h gemiddeld windop)

Nog even nagekeken, twee ritten vergeleken met vergelijkbare weersomstandigheden (volgens Garmin): de laatste 10 km reed ik steeds in Turbo stand met de Bosch, ik haalde over die afstand een gemiddelde GPS snelheid van 36 km/h (HS 140-150), met de Stromer rijd ik daar 38 km/h gemiddeld (HS 120 bpm) (ondersteuning trapsensor 30%-40%). Ik heb de eerste dagen ook vol gas met de Stromer gereden (HS 150 bpm), toen haalde ik op dat stuk een gemiddelde van 39,7 km/h, mijn trapsensor was toen afgesteld op 40% of 50%.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 08 sep 2018, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Iets met appels en peren :ck:

Lomito heeft het over minimaal haalbare afstand bij maximale ondersteuning. Tomasj heeft het over reelere afstanden met minder dan maximale ondersteuning.

@Polling: het in mijn ogen grootste voordeel van Stromer is juist de configureerbaarheid van het systeem. De getallen van Lomito zijn realistisch, maar niet noodzakelijk. Met een lagere koppelsensor instelling fietst de fiets in mijn ogen fijner én zuiniger. Daarnaast kun je stand 2 zo configureren dat je op een ST2 prima 70km kunt fietsen met nog steeds lekkere ondersteuning.
Als ik dat op mijn fiets zou hebben zou hij voor mij helemaal perfect zijn!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie