Pagina 4 van 5

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 17:27
door Lotte
Daarom had ik ook gezegd dat mijn idee terug de kast in gaat.
temperatuurbereik van 80°??
Hoeveel is 1 min 60000watt dan wel in temperatuur aangehaald door pvg??
Ikzelf zou het niet weten

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 17:37
door Stromeur
Lotte schreef: 31 dec 2018, 17:27 temperatuurbereik van 80°??
Hoeveel is 1 min 60000watt dan wel in temperatuur aangehaald door pvg??
Het vermelde temperatuurbereik gaat om de omgevingstemperatuurbereik waarbinnen de kist nog correct functioneert (i.v.m. opslagtemperatuur voor Li Ion cellen), niet over de hitte die in de kist ontstaat als een accu ontbrandt en die de kist voor een bepaalde tijdsduur zal moeten uithouden.

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 18:10
door pvg
1 kWh is 3.6 MJ. Als je 3.6 MJ in 2 l aluminium (ca 5.5 kg) stopt, wordt het ruim 700 graden warmer. Aluminium smelt bij 660gr C...
Maw: de zarges kist beschermt de accu’s tegen extern onheil, maar niet tegen onheil vanuit de accu’s zelf.

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 18:12
door Stromeur
De kist is door een onafhankelijk instituut getest en heeft die certificeringen niet voor niks. Ik denk dat de werking door sommigen zwaar onderschat wordt. En ja, dat heeft zijn prijs

Ik ben blij dat er bedrijven zijn die op het toenemend probleem van al die accu's in bedrijven en huishoudens inspringen. Of het overkill is voor ons particulieren mag iedereen voor zichzelf bepalen.



Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 21:28
door Lotte
hoeveel gevallen van brand bij een stromer batterij zijn er ondertussen al bekend??
1 geval heb ik over gelezen,alhoewel dit vrij eigenaardig klinkt wat er daar gebeurd is.
Ikzelf zou liever de batterij buiten de fiets laden,want als die batterij fikt ben je nog je fiets kwijt ook.

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 21:48
door FreddyH
Lotte schreef: 31 dec 2018, 21:28 hoeveel gevallen van brand bij een stromer batterij zijn er ondertussen al bekend??
1 geval heb ik over gelezen,alhoewel dit vrij eigenaardig klinkt wat er daar gebeurd is.
Ikzelf zou liever de batterij buiten de fiets laden,want als die batterij fikt ben je nog je fiets kwijt ook.
Als ze samen in diezelfde garage staan ook :bb
Maar even serieus: er is 1 twijfelachtig geval bekend. Twijfelachtig als in: er is nog steeds geen definitief nieuws of het echt waar of een hoax was.

Er zijn wel een aantal gevallen bekend van pedelecs waarin de accu afgebrand is, MAAR:
- de typegoedkeuring van SP's is véél strenger dan bij pedelecs
- hierdoor is er in pedelec land veel goedkope rommel in omloop
- SP accu's zijn, voor zover ik gezien en gelezen heb erg goed
- Stromer accu's zijn de betere accu's in SP land.

Nogmaals: zorg in elk geval dat in geval van problemen je jezelf en je huisgenoten in veiligheid kunt brengen. De kans is zeker niet nul, maar de kans is ook weer niet heel groot...

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 21:52
door Stromeur
FreddyH schreef: 31 dec 2018, 21:48 Maar even serieus: er is 1 twijfelachtig geval bekend. Twijfelachtig als in: er is nog steeds geen definitief nieuws of het echt waar of een hoax was.
... of een gebruikersfout en/of gereviseerde accu. Dan is het filmpje geen hoax, maar heeft de eigenaar de mogelijke oorzaak verzwegen (wat het m.i. ook weer een hoax maakt, maar soit).

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 31 dec 2018, 21:54
door FreddyH
Stromeur schreef: 31 dec 2018, 21:52
FreddyH schreef: 31 dec 2018, 21:48 Maar even serieus: er is 1 twijfelachtig geval bekend. Twijfelachtig als in: er is nog steeds geen definitief nieuws of het echt waar of een hoax was.
... of een gebruikersfout en/of gereviseerde accu. Dan is het filmpje geen hoax, maar heeft de eigenaar de mogelijke oorzaak verzwegen (wat het m.i. ook weer een hoax maakt, maar soit).
Dat ja :mrgreen:

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 01 jan 2019, 08:48
door Lotte
FreddyH schreef: 31 dec 2018, 21:48
Lotte schreef: 31 dec 2018, 21:28 hoeveel gevallen van brand bij een stromer batterij zijn er ondertussen al bekend??
1 geval heb ik over gelezen,alhoewel dit vrij eigenaardig klinkt wat er daar gebeurd is.
Ikzelf zou liever de batterij buiten de fiets laden,want als die batterij fikt ben je nog je fiets kwijt ook.
Als ze samen in diezelfde garage staan ook :bb
Maar even serieus: er is 1 twijfelachtig geval bekend. Twijfelachtig als in: er is nog steeds geen definitief nieuws of het echt waar of een hoax was.

Er zijn wel een aantal gevallen bekend van pedelecs waarin de accu afgebrand is, MAAR:
- de typegoedkeuring van SP's is véél strenger dan bij pedelecs
- hierdoor is er in pedelec land veel goedkope rommel in omloop
- SP accu's zijn, voor zover ik gezien en gelezen heb erg goed
- Stromer accu's zijn de betere accu's in SP land.

Nogmaals: zorg in elk geval dat in geval van problemen je jezelf en je huisgenoten in veiligheid kunt brengen. De kans is zeker niet nul, maar de kans is ook weer niet heel groot...
De batterij eruit halen en ernaast opladen,klinkt me als staan gluren door het sleutelgat van een glazen deur,ben niet blond :mrgreen: hé Freddy.Ik woon niet héél klein,en heb daardoor meerdere keus om de batterij op te laden.
Fiets zal worden gestald in de veranda,naast een deur van 1 m breed,en de batterij zal worden opgeladen onder de open veranda.Laat ons hopen voor iedereen in dit nieuwe jaar dat er niemand ooit wordt geconfronteerd met brand,van welke aard dan ook,daarmee is alles gezegd denk ik.

Re: Batterij veiligheid

Geplaatst: 30 jan 2019, 23:17
door WFVst5
Naar aanleiding van de elektrisch aangedreven bus in Edam ben ik gister avond bij table-top geweest voor brandweer en andere aanwezige hulpdiensten; betrokken bevelvoerders gehoord en zelf gesproken (bekenden) ook deskundigen van de leverancier aangehoord er heerst een gevoel van "achter de feiten aanlopen" bij brandweer en de TD. van de busmaatschappij.
Details zijn nog even onder embargo.
Vast staat wel dat de brand ontstaan is in de koelvloeistof die de motor/aandrijfunit/generator koelt dus niet een accupack ook wilde de stroomopnemer waar de batterijen door geladen worden niet naar beneden toen de chauffeur de hoofdstroom afgeschakeld had vanwege de brand.

Brand-onderzoeker van politie gesproken (is vrijwilliger bij mij in de groep) en hij heeft aangegeven dat hij enige jaren geleden een onderzoek heeft gehouden bij een brand in een fietsenzaak (helemaal uitgebrand)
Hier waren fietsen van Aziatische makelij met de batterijen op de bagagedrager in de dozen al ontbrand.
Het ging hier om laag op laag constructie in de batterijen net als een telefoon accu destijds veel toegast ivm. gemakkelijk produceren bij telefoonbatterij fabrieken.
Op mijn vraag of hij wel eens stromer batterijen heeft onderzocht die spontaan ontbrand is heeft hij negatief geantwoord mogelijke oorzaken zijn, als er geen duidelijk aanwijsbare sporen zoals brandversnellers, doorgesleten bekabeling of andere impact moeilijk te achterhalen, zij worden ook niet overal bijgehaald/ingezet alleen bij grote incidenten hoog risico voor omwonenden, slachtoffers of veel materiele schade.