Batterij veiligheid

Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

een collega op het werk laadt zijn batterij op onder het deksel van zijn bbq :lol:
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er staat een Stromer Battery Bag op MP, van 195 voor 125 euro:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

ik zit te denken om een vierkante alu koker te maken ,bekleed aan de binnenkant met amiantplaat(vuurvaste plaat) afgedicht met een deksel onderaan,en bovenaan een afsluitbaar deksel.Eventueel op dit deksel een rookmelder.
Voor de oplader ernaastzou ik een oude afsluitbare leger munitiekistkist voorzien.
Zou dit iets kunnen zijn?? :idea:
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een amiantplaat zal je wel niet meer vinden in de winkel, amiant = asbest.
Maar er bestaan dus wel andere soorten vuurvaste plaats, die je daarvoor kan gebruiken. Ik denk dat het belangrijkste die rookmelder is. Bij mij staat de fiets in een uithuizige garage, dat zorgt voor gemoedsrust op dat vlak.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Lotte schreef: 29 dec 2018, 06:48 ik zit te denken om een vierkante alu koker te maken ,bekleed aan de binnenkant met amiantplaat(vuurvaste plaat) afgedicht met een deksel onderaan,en bovenaan een afsluitbaar deksel.Eventueel op dit deksel een rookmelder.
Voor de oplader ernaastzou ik een oude afsluitbare leger munitiekistkist voorzien.
Zou dit iets kunnen zijn?? :idea:
Hmm. Hiermee wordt het niet veiliger: Volgens mij komen er ook gassen vrij bij de ontbranding. Door de accu op te sluiten in een metalen koker/kist, wordt dit een gevaarlijke bom. Verder is het geen normaal brandje: als er 1kWh in de accu zit en deze ontbrandt binnen zeg 1 min, dan wordt er gedurende 1 min 60000 W wamte geproduceert (en daar is geen zuurstof bij nodig!). Je kist/koker zal smelten :D
Ik denk verder dat het risico om je accu te beschadigen bij het telkens verwijderen uit de fiets en weer plaatsen in de koker/kist veel groter is. Zoals eerder geschreven: Meest veilige is om de fiets/accu in een ruimte los van je huis te stallen (stenen garage/schuur/kelder) en idd een rookmelder te installeren.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

amiantplaat heb ik nog liggen.
Als er op korte tijd een extreme warmte ontstaat bij brand,zal een stromer batterijbag dan waarschijnlijk ook niet weerstaan aan deze warmte.wikkelen in een branddeken zal waarschijnlijk dan ook niet safe zijn.De speciale kist die hier al eens verschenen is zal dan ook wel niet tegen die extreme warmte kunnen,dus de aanschaf hiervan lijkt me dan ook geld over de balk gegooid voor niks.
Bedankt voor de tip,ik laat het dus nog even in de kast zitten.
Ik vraag me dan af als je stromer aan de lader ligt en er ontstaat brand door kortsluiting,wordt ,zou dit dan niet een lopend vuurtje worden van de fiets naar de lader,en naar het snoer in je stopcontact,en zo verder......
Lijkt me moeilijk om helemaal safe te zitten.
Alvast zal ik de mijne nooit opladen s'nachts,en zeker niet onbeheerd,ik heb een immense schrik van brand.
Achteraan in de tuin een volledig betonnen hok plaatsen om safe te kunnen opladen vind ik te zielig om daar z'on dure fiets in te plaatsen.Of een klein betonnen hondenhok voor de batterij met een bordje,opgepast hier waakt brand :mrgreen:
Investeren in goede rookmelders lijkt me hier nog de goedkoopste oplossing,en dicht bij een deur plaatsen,als het dan toch verkeerd moest gaan dat de fiets snel buiten kan geduwd,getrokken oid kan worden.
Zal eens gaan polsen bij een groot brandweerkorps en daar mijn vraag stellen,die zouden met hun ervaring toch moeten weten wat het veiligste is.Gelukkig valt er tot nu toe weinig te lezen over batterijen die zelfontbranden,want hedendaags is bijna alles op batterij vergeleken bij vroeger.Vraag me af waar men op den duur nog de grondstoffen zal halen om batterijen te maken.iedereen een elektrische auto.....ja ...dag.Misschien wel als we onze andere batterijtoestellen dumpen,laptops,gsm,soundbars,,boormachines en duizend ander gereedschappen.Vroeger verbruikte een boormachine stroom als ze in werking was,nu op de werven liggen deze de ganse dag aan de laders.Nu ja,ik wijk te ver af,sorry.
ST3 cool White
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Brand door kortsluiting? Bij kortsluiting gaat gelijk je stop of je aardlek schakelaar eruit. Dus als dat vonkje dat bij kortsluiting ontstaat al iets in brand krijgt dan gaat het zeker niet als lopend vuurtje verder.

Hoeveel mensen laden hun telefoon, tablet, computer, en al het andere met Li-Ion batterijen 's nachts op? Hoe vaak gaat het mis? Ik snap heel goed dat de kans dat het mis gaat niet nul is, maar laten we elkaar niet gekker maken dan we al zijn: de kans is echt heel klein.

Dus denk aub goed na over waar je oplaadt en dat je bij een probleem jezelf en je huisgenoten in veiligheid kunt brengen. Maar daarna vind ik de kans persoonlijk te klein om er nog mee bezig te zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lotte schreef: 31 dec 2018, 08:56 amiantplaat heb ik nog liggen.
Als er op korte tijd een extreme warmte ontstaat bij brand,zal een stromer batterijbag dan waarschijnlijk ook niet weerstaan aan deze warmte.wikkelen in een branddeken zal waarschijnlijk dan ook niet safe zijn.De speciale kist die hier al eens verschenen is zal dan ook wel niet tegen die extreme warmte kunnen,dus de aanschaf hiervan lijkt me dan ook geld over de balk gegooid voor niks.
Bedankt voor de tip,ik laat het dus nog even in de kast zitten.
Het opslaan van asbestplaten is bij wet verboden. Je mag die dingen gratis naar het containerpark brengen...
Om ze te versnijden (wat je hier zou gedaan hebben) moet je gewoon krankjorum zijn. Nu wordt die naam 'amiantplaat' nog altijd gebruikt voor niet asbesthoudend materiaal, maar kijk dat toch eens na...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Tomasj schreef: 31 dec 2018, 12:46
Lotte schreef: 31 dec 2018, 08:56 amiantplaat heb ik nog liggen.
Als er op korte tijd een extreme warmte ontstaat bij brand,zal een stromer batterijbag dan waarschijnlijk ook niet weerstaan aan deze warmte.wikkelen in een branddeken zal waarschijnlijk dan ook niet safe zijn.De speciale kist die hier al eens verschenen is zal dan ook wel niet tegen die extreme warmte kunnen,dus de aanschaf hiervan lijkt me dan ook geld over de balk gegooid voor niks.
Bedankt voor de tip,ik laat het dus nog even in de kast zitten.
Het opslaan van asbestplaten is bij wet verboden. Je mag die dingen gratis naar het containerpark brengen...
Om ze te versnijden (wat je hier zou gedaan hebben) moet je gewoon krankjorum zijn. Nu wordt die naam 'amiantplaat' nog altijd gebruikt voor niet asbesthoudend materiaal, maar kijk dat toch eens na...
Ik heb hier géén magazijn met amiantplaat hé,gewoon een stuk van een halve M2.
Ook niet ik ben begonnen over brandende batterijen,ik ben alleen maar schrik aangejaagd,maar toch wordt er bij ons s'nachts nooit iets opgeladen.Kameraad is zijn huis kwijtgespeeld door zijn wasmachine s'nachts te laten draaien,en er een probleem is onstaan,gelukkig waren ze niet thuis,anders waren ze er misschien ook niet méér,en ja al zijn elektricteit was in orde,met aardlekschakelaars en alle toeters en bellen.Elektriciteit onbeheerd laten werken,Sorry,niet mijn ding.
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lotte schreef: 31 dec 2018, 08:56 De speciale kist die hier al eens verschenen is zal dan ook wel niet tegen die extreme warmte kunnen,dus de aanschaf hiervan lijkt me dan ook geld over de balk gegooid voor niks.
De Zarges K 470 AccuSafe kist heeft een IP54 UN 4B/X certificaat en UN 3480 certificaat voor Gevarengoed. Het temperatuurbereik van de kist is -40°C tot 80°C. Dit maakt deze kist zelfs geschikt voor het vervoer van drie defecte accu's per vliegtuig.

Prima als je zelf een "oplossing" wilt klussen, maar zonder de juiste tests zul je nooit weten of wat je gemaakt is daadwerkelijk veilig is. De kans op weggegooid geld en veiligheidsrisico/schijnveiligheid is juist dan dus veel groter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie