Simpele vraag, onmogelijk antwoord.
Even een simpel antwoord: je koopt je fiets nieuw en heeft 5 km op de teller (proefrit van FM). Je rijdt de accu leeg op een traject met flinke wind tegen: 60km op de teller.
Je vergeet je accu op te laden en laat hem 3 maanden liggen. Accu dood.
Of je doet als Reinout-toen-nog-St1x en rijdt 20.000 km in 1 jaar (op 2 accu's) en je accu's zijn nog zo goed als nieuw...
Kortom: complex onderwerp
Op je 2e vraag: ja. De meeste fietsen hebben meerdere accu keuzes. Zo kun je in een ST2 de 6xx Wh accu die standaard in de ST1x zit zetten, maar ook de 8xxWh accu die er standaard in zit of de 983Wh accu.
Het is de vraag: hoe gaat de software in je fiets met die capaciteit om, in het ergste geval krijg je wat ik heb: mijn fiets denkt dat ik een 735Wh accu heb terwijl die in werkelijkheid 1260Wh is... Dus na 45-55 km denkt de fiets dat de accu leeg is, maar dan kan ik nog zo'n 30km verder...
Om het concreet te maken: welke fiets bedoel je en wat voor accu heb je in gedachten?