Stromer voor woon-werk

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ApaX schreef: 30 aug 2018, 22:06 Simpele vraag nog, wat is jullie ervaring met de levensduur van accu's in km's. En kan je andere capaciteit accu's plaatsen in de zelfde fiets (het lijkt van wel namelijk)?
Simpele vraag, onmogelijk antwoord.

Even een simpel antwoord: je koopt je fiets nieuw en heeft 5 km op de teller (proefrit van FM). Je rijdt de accu leeg op een traject met flinke wind tegen: 60km op de teller.
Je vergeet je accu op te laden en laat hem 3 maanden liggen. Accu dood.

Of je doet als Reinout-toen-nog-St1x en rijdt 20.000 km in 1 jaar (op 2 accu's) en je accu's zijn nog zo goed als nieuw...

Kortom: complex onderwerp :mrgreen:


Op je 2e vraag: ja. De meeste fietsen hebben meerdere accu keuzes. Zo kun je in een ST2 de 6xx Wh accu die standaard in de ST1x zit zetten, maar ook de 8xxWh accu die er standaard in zit of de 983Wh accu.

Het is de vraag: hoe gaat de software in je fiets met die capaciteit om, in het ergste geval krijg je wat ik heb: mijn fiets denkt dat ik een 735Wh accu heb terwijl die in werkelijkheid 1260Wh is... Dus na 45-55 km denkt de fiets dat de accu leeg is, maar dan kan ik nog zo'n 30km verder...
Om het concreet te maken: welke fiets bedoel je en wat voor accu heb je in gedachten?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

FreddyH schreef: 31 aug 2018, 12:47

Simpele vraag, onmogelijk antwoord.

Even een simpel antwoord: je koopt je fiets nieuw en heeft 5 km op de teller (proefrit van FM). Je rijdt de accu leeg op een traject met flinke wind tegen: 60km op de teller.
Je vergeet je accu op te laden en laat hem 3 maanden liggen. Accu dood.

Of je doet als Reinout-toen-nog-St1x en rijdt 20.000 km in 1 jaar (op 2 accu's) en je accu's zijn nog zo goed als nieuw...

Kortom: complex onderwerp :mrgreen:
Ik weet niet precies hoe de stromers met de accu omgaan. Mijn bepertke ervaring met Li-ion batterijen is dat ze erg robust zijn. Ze kunnen veel cycli aan een ook bij flinke ontlading. Waar ze echter heel slecht (lees niet) tegen kunnen is diepe ontlading. Veel batterijen zijn door voor beschermd.

2200 euro voor een ST1, is dat een redelijke prijs. ca 6000 km op de teller.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ApaX schreef: 31 aug 2018, 19:29 Waar ze echter heel slecht (lees niet) tegen kunnen is diepe ontlading. Veel batterijen zijn door voor beschermd.
Ze zijn beschermd tegen te ver leeglopen tijdens gebruik, maar als je hem daarna zonder bijladen op de plank laat liggen gaat de accu door zelf ontlading toch echt helemaal leeg. En daarmee dus stuk.

Ik heb geen idee wat een redelijke prijs is voor een ST1, dat laat ik aan anderen over. Hou wel in het achterhoofd dat de accu een relatief zwakke schakel is, als die niet goed behandeld is kan het zijn dat je op korte termijn revisie of vervanging nodig hebt. Zorg ervoor dat *als* dat nodig is de prijs nog steeds de moeite waard is!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

ApaX schreef: 30 aug 2018, 22:06 Simpele vraag nog, wat is jullie ervaring met de levensduur van accu's in km's. ?
Ik ben wel benieuw hoeveel km mensen, die al langer Stromer rijden, op 1 baterij gereden hebben. Dat heb je wel een idee wat er in de praktijk mee gehaald kan worden.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Louis_ST2 schreef: 01 sep 2018, 16:00
ApaX schreef: 30 aug 2018, 22:06 Simpele vraag nog, wat is jullie ervaring met de levensduur van accu's in km's. ?
Ik ben wel benieuw hoeveel km mensen, die al langer Stromer rijden, op 1 baterij gereden hebben. Dat heb je wel een idee wat er in de praktijk mee gehaald kan worden.
Nou, ik heb er 1 gekocht, een ST1. Batterij lijkt nog redelijk goed te zijn, nja, ik kan denk ik 35 tot 40 km op de maximale stand. 45 halen is toch wel moeilijker dan ik had gedacht. Tot 41-42 hoef je niet zoveel te doen, daarna moet je toch wel echt gaan trappen. Hoe is jullie ervaring daarmee?
Plaats reactie