Stromer voor woon-werk

ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Hallo,

Ik ben de laatste maanden een het kijken naar een speedpedelec voor woon-werkverkeer. De hoofdredenen daarvoor zijn:

1. File
2. Kosten
3. Mileu

Ik heb een baan gevonden op ca. 20 km van huis. Ik fiets dat al regelmatig op de racefiets op en neer. Dat bevalt me prima. Echter, ik zoek het niet omdat iedere dag te doen. In de meeste gevallen fiets ik ook om (hoef ik niet door de stand en zijn het mooiere wegen). De afstand is dan ca. 35 km.

Daarom ben ik toch maar opzoek naar een speed pedelec (normale e-bike is niet snel genoeg, dat haal ik op de racefiets met 2 vingers in mijn neus). Ik zie echter best wel op tegen de investering (wat zijn die dingen idioot duur). Ik heb me hier eens aangemeld om wat ervaringen in te winnen en wellicht wat advies te krijgen. Wat ik zoek qua fiets: goede remmen/banden, 70 km op 1 lading met een snelheid van ca. 35-40 gemiddeld.

Wat is zo jullie ervaring met de stromer op en neer naar het werk? Wat doen jullie bij zeer slecht weer? Hoe gaan jullie om met de regels omtrend de speed pedelec (tussen de auto's fietsen etc etc). Ik wil perse niet tussen de auto. Ik vind het prima om mijn snelheid in de stad aan te passen. Wat is jullier ervaring met onderhoud en kosten?

Alvast bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

70 km ga je niet altijd halen op koude dagen of wanneer er veel wind staat, toch zeker niet op één lading en een snelheid van 40 km/h gemiddeld. Maar wanneer je bereid bent wat water bij de wijn te doen, moet dat wel lukken, in echt slechte omstandigheden ga je dan misschien wel maar een beetje boven de 30 km/h gemiddeld halen. Met een Stromer, ST1X / ST2 / ST3 met grootste batterij.
Op een normale dag moet dat wel lukken, maar 't zal meestal vrij nipt zijn volgens mij. Kijk eens naar dit topic, geeft je een idee van de gemiddelde actieradius: viewtopic.php?f=8&t=86
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Als je zou kunnen opladen op het werk is er geen enkel probleem.

Met regen ga je gewoon op de Stromer.
Als het vriest ga je gewoon op de stromer.
Als de zon schijnt ga je gewoon op de stromer.
Ik trek de lijn bij ijzel en sneeuw.
Eén keer in de sneeuw naar huis gereden, ik ben niet gevallen of zo maar dat had zo maar kunnen gebeuren.
De regels interpreteer ik naar eigen goeddunken met een flinke dosis gezond verstand (dat vind ik toch van mezelf, tot het tegendeel is bewezen 8-) )
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Golvas

Als je het over de regeltjes wil hebben dan vermeld je best in welk land je woont, er zit namelijk wel wat verschil tussen BE en NL ... ;)
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Golvas schreef: 12 aug 2018, 08:57 Als je het over de regeltjes wil hebben dan vermeld je best in welk land je woont, er zit namelijk wel wat verschil tussen BE en NL ... ;)
Nederland :D. Het grootste bezwaar tegen de regels is dat ik een behoorlijke investering moet doen om vervolgens door half nederland wordt uitgefoeterd omdat ik met 40 tussen de auto fiets (en die willen allemaal 60-70 terwijl ze maar 50 mogen). Op fietspaden wil ik best mijn snelheid aanpassen naar iets redelijk, zeg maar 30/35 km per uur. Hoe doen jullie dat? En wat is de ervaring met boetes?
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

ApaX schreef: 11 aug 2018, 21:42 De afstand is dan ca. 35 km.
Deze afstand doe ik ook ongeveer, dus 70km per dag, en mijn gemiddelde snelheid ligt ook altijd tussen de 35-40km/u. Maar ik heb wel de 814Wh batterij en deze moet ik altijd na iedere rit (+- 20 à 40% rest, afhankelijk van waar de wind komt) opladen, dus heen en terug op een lading lukt nooit. Tenzij ik aan een veel lager gemiddelde rij, maar daarvoor heb ik die fiets natuurlijk niet gekocht. Dan kan ik ook evengoed met de racefiets gaan.

In eerste instantie had ik er de zwaardere 983Wh bij besteld, maar heen en terug op een lading zou mij dan waarschijnlijk ook nooit lukken aan dat gemiddelde en dus, als ik toch na iedere rit moet opladen, wat maakt het mij dan uit of ik nu de 814 of 983 versie heb? Ik gebruik die toch enkel voor woon-werk verkeer :) De 983Wh heb ik geannuleerd en het verschil in € terug gekregen dus zo is dat ding wat minder idioot duur ;) Ik weet niet of je in BE of NL woont, maar met mijn km vergoeding (BE) verdien ik die fiets snel terug. Verder heb ik er ook geen kostelijke modificaties aan gedaan, zoals een verende vork, verende stuur- en/of zadelpen of 'bouwlamp'.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Tomasj schreef: 11 aug 2018, 22:27 70 km ga je niet altijd halen op koude dagen of wanneer er veel wind staat, toch zeker niet op één lading en een snelheid van 40 km/h gemiddeld.
Opladen op het werk zal geen probleem zijn, maar dat doe je liever niet (als het niet nodig is). De praktijk gaat toch zijn dat ik op mooie dagen de 35+ route ga fietsen en op slechte dagen de 20+ km route. Ik denk dat je vooral goede kleding moet hebben om door het koude slechte weer te fietsen.

Waar ik me een beetje zorgen om maak, wederom gezien de investering, hoe dat in het donker gaat. Is er voldoende licht dat niet verblindend is voor tegenliggers? Is het een beetje te doen om door te scheuren in het donker? Je ziet regelmatig fietsers met verschrikkelijke lampen (soort vloed licht).

En banden, hoe gaat dat? Ik neem aan dat het geen normale fietsbanden zijn. Ik rij ook op de motor, daar rij ik al jaren uitsluitend op "nat weer banden" zoals de Michelin Pilot Road 5. In het droog meer dan zat grip en in het nat ronduit geweldig. Heb je op de banden voor de Stromer een beetje goed grip in het nat?

Wellicht weet iemand een plek waar je zo'n ding eens goed kan testrijden (of voor een dagje huren?)?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 11 aug 2018, 23:43 Als je zou kunnen opladen op het werk is er geen enkel probleem.

Met regen ga je gewoon op de Stromer.
Als het vriest ga je gewoon op de stromer.
Als de zon schijnt ga je gewoon op de stromer.
Ik trek de lijn bij ijzel en sneeuw.
Eén keer in de sneeuw naar huis gereden, ik ben niet gevallen of zo maar dat had zo maar kunnen gebeuren.
De regels interpreteer ik naar eigen goeddunken met een flinke dosis gezond verstand (dat vind ik toch van mezelf, tot het tegendeel is bewezen 8-) )
Helemaal mee eens. Ik fiets zo goed als altijd. Regen, wind en kou daar kun je je op kleden. Hagel is vervelend (pijnlijk in gezicht) maar komt gelukkig weinig voor.
Gladheid is voor mij ook de grens, gelukkig laat dat zich behoorlijk goed voorspellen. En die ene keer dat je dan toch verrast wordt met sneeuw: dat gaat met goede banden zelfs verbazingwekkend goed (maar wel tegen flink lagere snelheid).

Ik hou me over het algemeen behoorlijk goed aan de regels. Heb mijn route wat aangepast om vervelende punten te vermijden en blijf daarbij gezond verstand gebruiken.

Ik merk dat als je rond de 45 rijdt op een 50 km/h weg dat het dan prima gaat (behalve dan op de wegen waar inderdaad eerder 60-70 gereden wordt, die stukken omzeil ik). Als je door omstandigheden terugzakt naar 40+ dan wordt er al wat meer getoetert en aan je spatbord gekleefd. Als je onder de 40 zakt dan wordt het ronduit vervelend.

Met deze kennis in mijn achterhoofd: als ik om wat voor reden dan ook denk niet 40+ te kunnen fietsen (dichte mist, harde regen, accu bijna leeg, vermoeidheid, ...) dan ga ik op het fietspad. Is dat fietspad bed en leeg dan houd ik daar gewoon 35 aan, is het smaller of druk dan eerder 25-30.

Op sommige plekken is er geen reëel alternatief voor het fietspad, daar zet ik mijn fiets in stand 1 of 2 (van 5, zou bij Stromer stand 1 zijn) en fiets ik gewoon 25-30.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ApaX schreef: 12 aug 2018, 09:31 Wellicht weet iemand een plek waar je zo'n ding eens goed kan testrijden (of voor een dagje huren?)?
Elke goede FM laat je een fiets voor minimaal 2 dagen woon - werk testen. Als dat teveel gevraagd is, gewoon ergens anders gaan kijken. Als hij bij kopen al moeilijk doet dan wil je niet meemaken hoe het gaat als je eens problemen hebt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Draftsman schreef: 12 aug 2018, 09:17 Deze afstand doe ik ook ongeveer, dus 70km per dag, en mijn gemiddelde snelheid ligt ook altijd tussen de 35-40km/u.
:D. De parktijk gaat zijn dat ik de helft van de dagen de kortste route ga fietsen, soms in de avond de lange route en soms in de ochtend en de avond de lange route.

Wat betreft snelheid, hoe hard moet je mee trappen om 35+ gemiddeld te halen? Op de racefiets haal ik 30 km/u redelijk comfortabel.
Draftsman schreef: 12 aug 2018, 09:17Ik weet niet of je in BE of NL woont, maar met mijn km vergoeding (BE) verdien ik die fiets snel terug. Verder heb ik er ook geen kostelijke modificaties aan gedaan, zoals een verende vork, verende stuur- en/of zadelpen of 'bouwlamp'.
NL. Ik hoorde van een Vlaamse collega dat er in Belgie gewoon een 19cent per km vergoeding is? Komt dat van de overheid of is dat van de werkgever? Ik moet sowieso eens goed uitzoeken wat voor een fiscale mogelijkheden zijn.
Plaats reactie