De ideale e-bike

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 10 aug 2018, 23:14 Ik dacht dan wel aan een feature die beschikbaar is zonder dat je eerst moet vallen :bj
:bj
Touché :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Dit is niet alleen geschikt voor Lomito, want er al heel veel forum leden onderuit gegaan met hun speed pedelec :ck:
Laatst gewijzigd door Marco Verkerk op 10 aug 2018, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Tomasj schreef: 10 aug 2018, 19:45 Mijn ideale fiets heeft een HUB-motor, het rijgedrag is vergelijkbaar, maar er zijn minder problemen met slijtage en vooral GEEN geluid.
Kom eens luisteren naar mijn Brose.... op mijn 57e zijn mijn oren misschien niet meer wat ze zijn geweest, maar ik hoor de motor niet als ik fiets.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Tomasj schreef: 10 aug 2018, 23:23 Lomito wil ook nog volgende optie : http://static.webshopapp.com/shops/0299 ... ssenen.jpg
Dat stelde mijn vrouw ook al voor, mijn tegenvoorstel om ze dan naar boven gericht te plaatsen... :lol:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Henry schreef: 10 aug 2018, 18:02
Ik heb geen idee wat de productiekosten van een Stromer zijn en wat de winstmarge is. Ik weet wel dat Stromer de prijs niet tot in het oneindige kan verhogen. Ze zouden de prijs van de ideale Stromer wellicht nog kunnen opvoeren naar € 11.000, maar je kunt er op wachten tot de scooter- en motorbranche bij dit soort mooie winstmarges (want ik denk dat die er zijn) op een gegeven moment de open uitnodiging accepteren en de markt van de e-bikes gaan betreden.
Ook geen idee, maar ik hoop dat ze er een mooie winstmarge op overhouden, zodat ze nieuwe en (nog) betere fietsen kunnen ontwikkelen. Het is toch nog steeds een vrij nieuw concept dat toch wat moeilijker blijkt te zijn dan een motortje en een batterij op een fiets schroeven.
Weet er trouwens iemand hoeveel Stromers er wereldwijd zijn verkocht dit jaar? Waarover spreken we +- 15.000 stuks?
Ik zou echt verbaast zijn moesten we over 20000 of meer spreken.


Wat mijn ideale SP zou zijn? Iets stromer achtig van uitzicht, strak geen tierlantijntjes. Met een ruim voldoende zware motor zodat er lekker de vaart in kan. Een comfort model zou ook echt een comfort model worden, met een veel rechtere zithouding en een geveerde voor en achtervork. Drie of vier versnellingen is meer dan voldoende. Een sport kan dan ook een sport worden meer race fiets achtig. Een nog zwaardere batterij is niet nodig maar eventueel een extra batterij die je extra ergens kunt inpluggen zou wel handig kunnen zijn.
Maar ik zou het allemaal niet te moeilijk maken. (Keep It Stupid Simpel) Die OMNI display heeft dat echt toegevoegde waarde? Op mijn ST1 staat een klein displaytje waar alles op staat wat ik nodig heb. Snelheid, afstand, batterij, ondersteuning.
Als je al de overige info en instellingen met je smartphone kunt opvragen en of aanpassen kan heel dat ding er af. Heb je gelijk ook een strakker frame.
ABS...
Zeker geen overbodige verlichting (pinkers en dergelijke grote gruwel... jakkes)
Design bagagedrager.
Geïntegreerd ringslot voor snel even de winkel in/uit.
Kleurtjes.
Die standaard moet toch ook anders kunnen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ik heb veel mooie opties gelezen van jullie, maar een batterij klep die ook afsluitbaar is zonder accu en zonder dummy zou ook een fijne optie zijn. En het gebruik van een grafeen accu lost meteen een aantal problemen op nl. het bereik minimaal verdubbeld, super snel opladen, meer laad cycli, en niet brandbaar.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Patrikius schreef: 11 aug 2018, 09:22 Ik heb veel mooie opties gelezen van jullie, maar een batterij klep die ook afsluitbaar is zonder accu en zonder dummy zou ook een fijne optie zijn. En het gebruik van een grafeen accu lost meteen een aantal problemen op nl. het bereik minimaal verdubbeld, super snel opladen, meer laad cycli, en niet brandbaar.
Die batterijen van Grabat bestaan nog niet, en al die berichten dateren van 2016. Het bedrijf zou in 2016 80,000,000 batterijen per jaar gaan maken. Een korreltje zout is dus wel op zijn plaats.
Er zijn nog andere technologieën die uiteindelijk niet konden doorbreken (onder meer Li-S, een batterij die ongeveer 10 x zoveel gewicht kan opslaan per kg batterij). Het probleem bij Li-S bleek de laadtijd.
Zelf geloof ik sterk in de technologie die bij IMEC wordt ontwikkeld. http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457266, IMEC is geen schimmig bedrijfje maar van een onderzoeksinstelling met internationale faam (en 4000 medewerkers).
Dit is een echte doorbraak in Solid State Batteries, de heilige graal van batterijen. Solid State batterijen zijn vrij van geheugeneffecten, en kunnen daarom een pak sneller opgeladen worden dan vloeibare batterijen. IMEC geeft aan dat ze verwachten de capaciteit van klassieke batterijen te kunnen verdubbelen en de laadsnelheid te reduceren tot 30 minuten.
Een Blauwe stromerbatterij van 2Kwh die op 30 minuten opgeladen is, ik zou onmiddellijk tekenen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 11 aug 2018, 10:01 Een korreltje zout is dus wel op zijn plaats...
...Er zijn nog andere technologieën die uiteindelijk niet konden doorbreken (onder meer Li-S, een batterij die ongeveer 10 x zoveel gewicht kan opslaan per kg batterij).
Daar zou ik ook niet te licht over denken... :lol:
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

https://www.elektormagazine.nl/news/al- ... -laadcycli, nou deze dan maar, zit ook grafeen in.
Er is een leuke docu op Netflix gaat over de zoektocht naar een super batterij.
Grafeen wordt nog niet genoemd omdat de docu al wat ouder is en de technologie rap gaat, we staan aan het begin van een accu revolutie.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Lomito

De ideale accu... dat is zo'n beetje de heilige graal en natte droom van iedereen die in duurzame ontwikkeling gelooft... de werkelijkheid is iets minder rooskleurig omdat bij elke potentiële accu-innovatie wel weer een argument naar voren komt om die ontwikkeling te stoppen:
- te hoge prijs
- onhandig in gebruik bijvoorbeeld door te veel zelfontlading of te lange oplaadcyclus
- te lage ERoEI (te veel energie nodig voor winning, productie, transport en recycling/afvalverwerking)
- gebruik van zeldzame materialen (moeilijk opschaalbaar, zoals neodymium voor magneten windmolens)
- te hoog gewicht en/of te hoog volume (lastig toepasbaar in transport)
- te veel veiligheidsrisico's (brandgevaar, explosiegevaar, aantasting door irriterende/bijtende stoffen)
- te veel milieuverontreiniging (emissies in water, lucht en bodem tijdens winning, productie, transport, gebruik en recycling/afvalverwerking)

Dat neemt niet weg dat er veel R&D op accutechniek gezet wordt maar de vooruitgang is eerder te omschrijven als voorzichtige stapjes vooruit dan een revolutie. Het is mogelijk maar de kans op een spoedige doorbraak is echt bijzonder klein... zo wachten we al enkele decennia op die ultieme accu. Mijn inschatting is dat het ook nog vele decennia kan duren voor we eindelijk zo'n ideale accu beschikbaar hebben. Ik ben dan ook vooral blij met wat we nu hebben!

Even om een idee te geven hoe snel de lithium ion accu ontwikkeld is: theorie ontwikkeld zo rond 1900, produceerbaar vanaf jaren '70 en eerste veilige accu's op de markt vanaf 1992. Nu 26 jaar later moeten we het nog steeds met die eeuwenoude technology doen... wat een vooruitgang.
Plaats reactie