Workshop Speed Pedelecbeheersing?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mooi om te lezen dat de KNMV hierin springt. Daar zit veel expertise op gebied van rijvaardigheidstraining met motoren. Ik heb meer met KNMV dan met ANWB.

Ik heb diverse motor rijvaardigheidstrainingen gehad. Elke 4-5 jaar doe ik er een.
Het kost geld, met de motor > €200. Velen vinden dat te duur. Ik niet want ik zie het als een nuttige en leerzame dag. Het rijgenot na cursus neemt ook enorm toe. Je bent ook scherper geworden op alle gevaren om je heen. Je anticipeert er beter op waardoor de kans op een ongeval afneemt. Ook eenzijdige ongevallen die je zelf kunt veroorzaken omdat je iets verkeerd inschat of overmoed.
In zie veel overeenkomsten tussen het motorrijden en rondkarren met de Stromer SP. Ik zie graag meer info tegemoet.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Compliment aan Marco Verkerk die dit project tot een succes maakte.👍
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Postman
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2019, 19:48
Locatie: Beilen

Lijkt me heel nuttig. Ik zal eens met onze Drentse collega's overleggen of ze dat ook wat vinden in onze fiets provincie bij uitstek ;) [die toch een beetje meer is ingericht voor het laten doorstromen van auto's, dan voor Stromers en fietsen :roll: ]
:D St3 met bodyfloat en 900+wh accu :D
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wat mijn mede deelnemers hiervoor al aangaven verdient Marco een groot compliment. Tussen idee en uitvoering zit behoorlijk wat tijd en volhouden is het credo. Wanneer motorrijders, net als ik, verschillenden trainingen hebben gevolgd om veiliger met de motor op de weg te rijden, wil dat nog niet zeggen dat je dat 1 op 1 kan overzetten naar de SP. Door het verschil in snelheid en acceleratie van de motor en de SP zal je ook anders moeten handelen op de weg.

Vooral de plaats op de weg, KIJKEN en sturen zijn belangrijke onderwerpen om goed te beheersen. Wat doe je b.v. wanneer je onverhoopt net met je voorwiel in de berm terecht komt. Je hartslag gaat omhoog, misschien verkramp je en ga je vol in de remmen want je wilt zo snel mogelijk terug op de weg. Allemaal ingrediënten die je nu net niet op je bord wilt hebben liggen. Door tips van de KNMV instructeurs weten we nu dat het verstandig is dit te oefenen. Rij geheel de berm in, ga staan op de pedalen en kijk waar je naar toe wilt gaan. Je kan nu twee dingen doen, weer de weg op sturen al rijdend of even stoppen en dan de weg weer op.

Wat mij is bijgebleven is wat een van de instructeurs benoemde: Geloof niet in oogcontact met het overige verkeer. Zij kennen jou (ons de SP-ers) nog niet en letten dus nog niet op jou. Zij willen het liefst zo snel mogelijk van A naar B. Zeer nuttig het oefenen van een noodstop maar wanneer je dat moet doen op de weg, heb je daarvoor al iets niet goed gedaan. KIJKEN, KIJKEN en nogmaals KIJKEN.

Veel plezier met stromeren.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Postman schreef: 12 mei 2019, 09:45 Lijkt me heel nuttig. Ik zal eens met onze Drentse collega's overleggen of ze dat ook wat vinden in onze fiets provincie bij uitstek ;) [die toch een beetje meer is ingericht voor het laten doorstromen van auto's, dan voor Stromers en fietsen :roll: ]
Je zou ook contact op kunnen nemen met Marco Verkerk. Hij heeft contact met de juiste persoon van de provincie Gelderland. Hem dan in contact brengen met de juiste man in jou provincie zal misschien sneller werken.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Postman schreef: 12 mei 2019, 09:45 Lijkt me heel nuttig. Ik zal eens met onze Drentse collega's overleggen of ze dat ook wat vinden in onze fiets provincie bij uitstek ;) [die toch een beetje meer is ingericht voor het laten doorstromen van auto's, dan voor Stromers en fietsen :roll: ]
Hallo Postman,
De subsidie verstrekker van deze training is het ROV Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel).
Het eerst volgende landelijk overleg van de ROV’s ( is waarschijnlijk in juni) ben ik samen met de KNMV uitgenodigd om de training landelijk onder de aandacht te brengen. Het is dus een kwestie van tijd, zeker gezien de 2 dodelijke ongevallen met speed pedelecers de afgelopen 2 weken in Gelderland, dat het rijk de noodzaak van de training ook gaat inzien.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Postman
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2019, 19:48
Locatie: Beilen

Lamkram schreef: 12 mei 2019, 10:10
Postman schreef: 12 mei 2019, 09:45 Lijkt me heel nuttig. Ik zal eens met onze Drentse collega's overleggen of ze dat ook wat vinden in onze fiets provincie bij uitstek ;) [die toch een beetje meer is ingericht voor het laten doorstromen van auto's, dan voor Stromers en fietsen :roll: ]
Je zou ook contact op kunnen nemen met Marco Verkerk. Hij heeft contact met de juiste persoon van de provincie Gelderland. Hem dan in contact brengen met de juiste man in jou provincie zal misschien sneller werken.

Groet Mark
Goed idee!
:D St3 met bodyfloat en 900+wh accu :D
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vandaag gelijk het geleerde in de praktijk kunnen brengen :cool2:

Situatie: Biezendijk in Veghel, een buitenweg van een dikke auto breed met aan de zijkant van die ribbelstenen waar auto's op gaan bij een tegenligger:
Screenshot 2019-05-13 at 14.09.10.png
Screenshot 2019-05-13 at 14.09.10.png (1.69 MiB) 3396 keer bekeken
Een flink stuk achter mij rijdt een vrachtauto, 100m oid voor mij staan er op de rand van de weg een stuk of 10 pilonnen. Mijn inschatting: vrachtauto en ik komen daar gelijk aan en als hij me dan aan het inhalen is dan wordt het gevaarlijk. Dus ik ga lekker iets rechts van het midden op de weg rijden om tijdig aan te geven dat hij er niet door kan.
Na de pilonnen is een blinde bocht en meteen daarna ga ik zelf rustig op het ribbelstuk rijden en gebaar naar de vrachtauto dat hij voorbij kan.

Vrachtauto gaat rustig voorbij, knippert een paar keren met de lichten ter appreciatie en een potentieel vervelende situatie netjes uit de weg gegaan :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Vrijdag 10 mei was het eindelijk zover na 7,5 maanden voorbereiden, de eerst pilot "Slim op de fiets".
Deze speedpedelec training werd gegeven door de KNMV vanuit het provinciehuis in Arnhem.

Ik rijd al 21 jaren in mijn auto schade- en ongevals vrij. Toen ik mijn ST2 oktober 2016 kocht dacht ik, een speed pedelec is toch gewoon een snelle fiets en ik kan toch fietsen. 4 Ongelukken verder, waarvan 3 maal over de kop geslagen tijdens een noodstop, weet ik nu wel beter.

Tijdens de training hebben wij geleerd dat voor de speed pedelec de techniek van motorrijden erg overeen komt, echter de regels van een bromfiets geldt.

Het ochtend programma stond in teken van techniek, dus van bochtjes maken tot een noodstop op volle snelheid in combinatie met een object ontwijken.

In de middag zijn wij in 2 groepen de weg op gegaan. Afspraak was zo veel mogelijk op de openbare weg fietsen en anticiperen op de medeweg gebruikers, dus verkeersinzicht creëeren. Tijdens de middag sessie kwam duidelijk naar voren dat wij speed pedelec rijders nog niet in de gaten hebben, dat andere weggebruikers onze snelheid verkeerd inschatten, ons niet zien, druk zijn met andere dingen dan autorijden, etc. Je kunt wel denken ik heb voorrang, maar dat wil niet zeggen dat je het ook krijgt.
Kortom wij moeten ons aanpassen, anders ben je het haasje.

Alle deelnemers vonden het een zeer leerzame dag en hebben dit ook aangegeven in de nabespreking. Menigeen, waaronder ik zelf, heeft zijn rijstijl aangepast en sinds de cursus voel ik mij dan ook een stuk veiliger op de speed pedelec.

Ik wilde de KNMV bedanken voor de leerzame en toffe dag, het ROV Oost Nederland voor de subsidie en Snelbander voor het ter beschikking stellen van 2 speed pedelecs.

En hoe nu verder hangt af van de hieronder genoemde feiten:

De druk op de provincie en het rijk is opgevoerd door de 2 overleden speed pedelec rijders de afgelopen 3 weken in Gelderland. Echter of de speed pedelec training op korte termijn een plicht wordt, is op dit moment nog een vraagteken.

Ook zal ik in juni samen met de KNMV een presentatie houden over de speed pedelec training tijdens een bijeenkomst waar alle ROVs uit Nederland aanwezig zijn.

De evaluatie en bespreking van de vervolgstappen met de KNMV en ROV Oost Gelderland moet nog plaatsvinden.

Wij zijn bijna zover, echter het heeft nog even tijd nodig.

Wil je graag persoonlijk op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen of wil je je alvast aanmelden voor een training, dan stuur mij a.u.b. een persoonljjk bericht via het Stromer Forum.

Marco Verkerk
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marco, je bent een Kanjer!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie