Volgorde knoppen en bediening aan het stuur

Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Tomasj schreef: 21 jul 2018, 13:41 Remmen en toeteren tegelijkertijd. [...]
Wellicht op deze manier? :lol:
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Givme Stromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:42

Is het makkelijk om de ondersteunings knop en toeter om te wisselen op een st2 2018 ?
Zitten die vast met een imbusje ?
Ik zou gaan kijken maar ben in het buitenland ;)
ST2 17 inch 983wh zwart 45km enkel.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Duurt 5 minuten
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Givme Stromer schreef: 21 jul 2018, 18:23 Zitten die vast met een imbusje ?
Neen, geen "imbusje" (inbusbout) ... de schakelaar van de ondersteuning / bediening koplamp hangt vast met een o-ring die je er zo af haalt en de drukknop van de toeter staat vast met twee torxboutjes.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

andy666 schreef: 20 jul 2018, 14:38 het is mij opgevallen dat sommige Stromers de motorbediening links hebben en andere rechts.
Is daar een bepaalde reden voor? Is dat iets dat je vrij kan kiezen als je de fiets kiest?
Mij lijkt het logisch dat de bediening van de derailleur rechts is en dat dan de motorbediening links zit, niet?
Ik heb de bediening op de ST2 als volgt omgegooid:

Links: winglight - handvat - rem - spiegel - bel.

Rechts: motorbediening - derailleurshifter achter - rem - handvat - winglight.

Zoals je ziet, heb ik de derailleurshifter voor het voorblad laten vervallen. Ik gebruik alleen het grote blad.

En, ik heb de motorbediening omgedraaid, dus '-' bovenaan, dan '+' en de lichtknop onderaan. Ik kan zo beter zonder te kijken schakelen. Voorheen zat ik nog wel eens aan het lichtknopje terwijl ik eigenlijk wilde schakelen.

Binnenkort wil ik nog een toeter toevoegen (Busch + Müller E-bike hoorn). Het toeterknopje komt links, op de remhandel.
Gebruikersavatar
Broezer
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jan 2018, 23:44

De motorbediening en knop voor de toeter heb ik ook omgeruild. Ik had al enkele situaties gehad waarbij ik de toeter moest "zoeken" of helemaal niet kon toeteren omdat de knop te lastig te bereiken was.

Na omwisselen meteen een geslaagde test bij een onoplettende bestuurder.. :mrgreen:
ST2 2018 zwart 983 Wh / Kinect Seatpost / Cycl.bike knipperlichten / "Spurcycle" / Jroen 190 mm Supermasterdragon-spatbord + stabilisator / Brooks C17 zadel / Mirage Speed Pedelec spiegel / Click'r pedalen / 11-12-13 cassettehack JEUJ!!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

rvaneijk schreef: 22 jul 2018, 10:33 Zoals je ziet, heb ik de derailleurshifter voor het voorblad laten vervallen. Ik gebruik alleen het grote blad.
Goed idee! Kun je deze gewoon eraf halen, als in: als de kabel niet op spanning staat dan blijft de derailleur dan op het grootste blad staan? Of heb je daar meer voor moeten doen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

FreddyH schreef: 31 jul 2018, 21:22 Goed idee! Kun je deze gewoon eraf halen, als in: als de kabel niet op spanning staat dan blijft de derailleur dan op het grootste blad staan? Of heb je daar meer voor moeten doen?
Inderdaad gewoon onder (bij de voorderailleur) de kabel losmaken, rem aan het stuur losmaken en de kabel naar boven uit de remleiding trekken. De voorderailleur kun je laten zitten. Deze doet dienst als 'kettinggeledeider'. Afstellen is simpel: linker schroefje iets indraaien totdat de buitenkant van de voorderailleur gelijk staat met het buitenblad.

Ik heb in eerste instantie de voorderailleur eraf gehaald. Het probleem is echter dat bij snel schakelen de ketting achter van links naar rechts gaat en dat daardoor de kettingspanning eveneens mee verandert. Het gevolg was dat de ketting eraf kan lopen. Ik heb daarom de voorderderailleur teruggeplaatst.

Zie ook: viewtopic.php?f=14&t=507&hilit=voorderailleur
Plaats reactie