Sh*t, wielrennert in mijn wiel

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

AndyRD10 schreef: 03 mei 2019, 22:24
hendrickxm schreef: 03 mei 2019, 21:04 .... wielertoeristen verkiezen de rijbaan nogal snel, ook als ze met minder dan 15 zijn. Daarnet hingen er nog 20 aan mijn wiel, heb ik ze dan allemaal losgereden? :)

Ja dat ken ik: wekelijks wel een paar wielertoeristen die mijn wiel willen "pakken" maar na een kilometertje moeten lossen
Ben zelf wielertoerist & Pedelec rijder .... Pedelec is over algemeen niet te volgen als wielertoerist 😎🚴🤪
Ik reed met vorige fiets toch 42km/u op mijn teller en had in de lente en zomermaanden wel elke dag één wielertoerist die 20km in mijn wiel bleef plakken hoor. Ik ben wel groot en fiets was niet sportief dus ik was wel een goed windscherm denk ik...
Persoonlijk vind ik dit heel vervelend en onveilig. Ik ben heel gestresseerd als ik iemand in mijn wiel heb. Ik ben zelf ook wielertoerist maar toch vind ik het eng als ze het bij mij doen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

Bram Roose schreef: 04 mei 2019, 18:14 Ik ben heel gestresseerd als ik iemand in mijn wiel heb. Ik ben zelf ook wielertoerist maar toch vind ik het eng als ze het bij mij doen.
Plaspauze inlassen!
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

nick1 schreef: 04 mei 2019, 18:20
Bram Roose schreef: 04 mei 2019, 18:14 Ik ben heel gestresseerd als ik iemand in mijn wiel heb. Ik ben zelf ook wielertoerist maar toch vind ik het eng als ze het bij mij doen.
Plaspauze inlassen!
Gewoon tijdens het fietsen, ben je hem zo kwijt.

Even serieus: ik minder gewoon even snelheid zodat hij/zij voorbij kan. Dan kan ik daarna kiezen of ik rustiger aan doe, een andere weg neem of volgas voorbij knallen zodat hij/zij niet opnieuw kan aanhaken. Bij het voorbij rijden wat langer links blijven hangen zodat aanhaken wat lastiger is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

FreddyH schreef: 05 mei 2019, 18:42
Even serieus: ik minder gewoon even snelheid zodat hij/zij voorbij kan. Dan kan ik daarna kiezen of ik rustiger aan doe, een andere weg neem of volgas voorbij knallen zodat hij/zij niet opnieuw kan aanhaken. Bij het voorbij rijden wat langer links blijven hangen zodat aanhaken wat lastiger is.
Werkt niet bij mij. Een beetje courreur trekt gewoon een sprintje en zit zo in je slipstream.
Ik begrijp het ook wel, gratis snelheid als je achter iemand aan gaat. Maar ik ben altijd op mijn ongemak. Mijn remmen werken een factor 10 beter dan die van hen en dan moet ik nog hun reactietijd meerekenen... Als ik moet remmen zitten ze sowieso tegen me aan. Bovendien wist ik nooit goed waar ze precies zaten: achter me, diagonaal naast me links, naast me rechts,... Gelukkig zal m'n stromer een achteruitkijkspiegel hebben. Vorige fiets had dat niet. Dus ik wist niet waar ik precies plaats moest laten als ik inhaalde of uit de kant ging voor aankomend verkeer.

Afremmen en hen voorbij laten is ook geen optie, want dan haal ik ze zo weer in en is het herhaling van het vorige.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gewoon vragen of ze uit je wiel willen gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Langzamer, ernaast, zeggen dat je het niet prettig vindt en dan hopen dat ze wat beschaving kunnen opbrengen... Anders heel even rem aantikken, gaat remlicht branden. Daar schrikken ze wel van.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Is toch tijdens racefietsen ook heel gebruikelijk dat je om de beurt “de kop pakt”. Ik houd juist altijd even in zodat de racefietser achter me kan komen. Mijn sociale daad op de vroege morgen:)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik neem er ook weleens eentje mee op mijn route. Dat is een goed getrainde jongen die pro wedstrijden rijdt. Hij heeft het eerst netjes gevraagd, of ik het oké vind. Dat kan ik wel waarderen en dan vind ik het geen probleem. Het is sowieso een zeer ervaren fietser die weet wat-ie doet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Leuk toch als je iemand zo mee kan trekken? ik racefiets zelf ook veel en pik soms ook zo aan bij scootertje ofzo. Meestal vinden ze het wel prima, je moet goed oog contact maken zodat ze niet schrikken van je.
Als iemand bij mij er achter zou gaan hangen, vind ik dat ook prima, is goede training om te doen voor hen. Vaak maak je zo ook ff een praatje, wat wel weer gezellig is. Wel goed richting aangeven en tijdig stoppen met fietsen voor je gaat remmen. Dan kunnen ze inschatten dat er wat komt, of je geeft gewoon een schreeuw "paaltje" of "auto" oid. Een goed wielrenner zal ook dank je wel zeggen voordat hij afzwaait.

Zaken als "stiekem" even remmen zoals eerder werd genoemd is niet aan te raden. Het is gewoon super kinderachtig en gevaarlijk ook nog. Automobilisten doen het soms ook, ik had dat laatst namelijk. Als je het niet wil, zeg dat dan gewoon een wielrenner baalt dan, maar ook prima.
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Veel zal ook wel van het traject afhangen. Ik fiets meestal met de gewone fiets en ben wielertoerist in het weekend. Nog geen wieltjeszuigers in mijn wiel gehad op de Stromer, wel al erg vaak met de gewone fiets. Begin vorige week hingen er 4 in mijn wiel, ik vind het niet erg en ik wacht ook na een helling als ze het net niet houden.
Gaan remmen als er iemand in je wiel zit, vind ik levensgevaarlijk en agressie oproepend. Maak dan even een praatje en zeg dat je het niet graag hebt.
Er is wel een keertje geweest dat een SP me voorbij ging die ik dan voorbij ging in de afdaling iets verder, ik kan namelijk bijtrappen tot 50+ daar. Dan nog een hele tijd 35km/u verder gefietst en hij bleef in mijn wiel. Het was geen Stromer.
En over het erg kort op je achterwiel rijden, tja dat is ervaring. Ik heb bij de nevenbond gekoerst en geloof me, dat is veel korter op elkaars wiel. Ook afhankelijk van wie voor je rijdt, in mijn fietsclub zijn er ook die geen rechte lijn kunnen houden en daar rij je niet graag in het wiel.
Plaats reactie