Juiste framemaat en bikefitting. Voorkomen is beter dan genezen!

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De wereld van de e-bikes heeft de afgelopen jaren een flink aantal herintreders mogen verwelkomen. Ik heb het dan met name over mensen die jarenlang niet meer hebben gefietst en om wat voor reden dan ook besluiten om weer op de fiets te stappen. Maar dit draadje gaat ook over de mensen die van de gewone fiets, racefiets, mountainbike de overstap hebben gemaakt naar elektrisch rijden en daardoor wellicht nog meer gaan fietsen.

De herintreders zien voor het eerst sinds jaren weer eens een fietsenwinkel van binnen, stappen op een e-bike, worden positief verrast door het effect van de motor en besluiten helemaal verliefd om op basis van hun lengte een modelletje aan te schaffen. Vervolgens komt het op het afstellen van de fiets aan. Niet iedereen krijgt de fiets goed aangemeten en helaas hebben niet alle fiets-aanmeters de juiste kennis en opleiding genoten. Zo heb ik in het verleden eens een bikefitting bij mijn fietsenmaker gedaan, waarbij tijdens die sessie ik het gevoel kreeg dat de beste man er niet zoveel verstand van had. Ik had er op basis van wat ik gelezen had me er namelijk veel meer van voorgesteld. Dit gevoel is nooit weggegaan...

Daar komt nog eens bij dat men zich bij de aanschaf drukker maakt om de kleur en de benodigde gadgets. Denk bijvoorbeeld aan een fraaie bel, een leren zadel, fraaie handvatten, een leuke tas, een noodzakelijk ART-slot, een shockstop of vering onder het zadel. Al met al: de kans is groot dat je na verloop van tijd last van pijntjes krijgt. Trouwens, dat je nooit gestopt bent met fietsen wil helemaal niet zeggen dat je altijd op een fiets hebt gezeten die goed bij je lichaam paste en die ook goed afgesteld is geweest!

Oke... niet iedereen heeft de centen om een fiets op maat te laten maken, maar dat is ook niet nodig. Een willekeurige fiets kan in voldoende mate passend worden gemaakt en als het uiteindelijk toch niet passend kan worden gemaakt, dan is de fiets niet voor jou bestemd!

De e-bike nodigt uit om langer en vaker te fietsen. Door een verkeerde houding kun je wachten op de blessures. Denk hier niet te licht over. Ook al hoef je bij lange na niet dezelfde fysieke inspanning te leveren als bij gebruik van een "echte" fiets (welkom Fietsersbond), door een verkeerde framemaat en/of een verkeerd afgestelde fiets kun je wel degelijk klachten en blessures oplopen. Denk hierbij aan klachten van de knieën, onderrug, schouders, nek en polsen. Een juiste keuze van het frame en een goed afgestelde fiets is dan ook erg belangrijk.

Ja, maar... we hebben toch maar drie verschillende frame-maten waaruit we kunnen kiezen? Klopt, maar dat wil niet zeggen dat een 20"-fiets bij een lengte van 1,85 per definitie beter bij je past dan een 17"- of een 22"-fiets. We zijn immers niet gelijk. Een gemiddelde mens met de gemiddelde maten zal best wel bestaan, maar de kans dat je daar niet 100% aan voldoet is erg groot. Een keuze op basis van enkel en alleen je lengte is niet een juiste keuze. In het "ergste" geval is misschien de ergonomie van een Stromerfiets niet goed voor je en zul je naar een ander merk moeten uitkijken. De keuze van Alex Slaets om voor een ander gezinslid een QWIC RD9.2 te kiezen is bijvoorbeeld een hele verstandige keuze geweest.

Op dit forum zijn een drietal topics te vinden die aandacht schenken aan dit onderwerp, terwijl het in mijn ogen de belangrijkste keuze is die je moet maken. De kennis is op dit moment in mijn ogen te veel versnippeld. Om deze reden heb ik de kennis uit die drie topics gebundeld.

Een artikel die de problematiek goed schetst is te vinden in het draadje "Verkeerde zithouding door te kleine fiets". Het gaat om het artikel waar RHJ op heeft gewezen: De warrige wereld van framematen. Niet alleen de info in het artikel is interessant, ook in de 222 reacties zit uiterst waardevolle informatie.

Niet overtuigd? Misschien dan even een blik werpen op deze pagina waar je een uiteenzetting kunt vinden over knieklachten of op deze pagina waar de lage rugklachten de revue passeren. Uiteraard kun je op de pagina bij de tags een kijkje nemen bij andere veelvoorkomende klachten.

In het tweede draadje over dit onderwerp bespreekt Fastedde zijn ervaringen met bikefitting. Ik heb recent van hem begrepen dat hij nog steeds heel tevreden is over het resultaat.

Wil je op zoek gaan naar een goede bikefitter? Neem dan iemand die een certificaat level 3 heeft gehaald. Achter deze link kun je zien of er ook eentje in jouw buurt zit. Houd er wel rekening mee dat een bikefitting niet goedkoop is, maar je zult er de rest van je leven plezier aan beleven.

Het derde draadje gaat over gevoelige polsen/armen. In dit draadje heb ik een link gepost die je brengt bij een PDF over het afstellen van je fiets waarbij je dus zelf kunt kijken of de afstelling van je fiets goed is. Ik denk dat een bikefitting beter is dan deze handleiding voor zelf-hulp, maar het is altijd nog beter dan niks doen.

Voor de meelezende fietsenmakers: ik ben van mening dat het een bikefitting onderdeel zou moeten zijn van de aanschaf van een fiets in het topsegment.

Tot slot kijkend naar de opbouw van de nieuwe ST5 met het futuristische stuur, vraag ik me af of je die wel voldoende kunt bijregelen.
Witte ST3 van maart 2019
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Goed punt, Henry, over de beperkingen van de ST5 om deze aan te kunnen passen aan ergonomie.

Het stuur is een van de eerste aanpaspunten bij bikefitting. De ST5 is geen mountainbike. De zithouding voor de forens is anders. Stromer heeft op dit aanpaspunt de (kabelloze) vormgeving boven het welzijn van de fietser geplaatst. Voor mij is dit een van de doorslaggevende redenen om niet over te stappen op de ST5.
Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Zeer interessant bericht.
En dat geldt uiteraard niet alleen voor fietsen.
Ik ben ook benieuwd morgen (wanneer ik voor de eerste keer naar een Stromerdealer ga) naar de framematen. Ik ben 1.68m. Zal dus de kleinste maat worden. Maar dan nog de vraag of die niet te groot gaat zijn. Want dan houdt het op. Je kan nog wel iets met zadel en stuur doen maar er zijn grenzen.
mhoutman

Prima bijdrage waar ik mij helemaal in kan vinden :ay

Het genoemde stuur van de ST5 is qua design weliswaar een beauty maar ergonomisch een klein drama voor mensen met bijvoorbeeld artrose die gebaat zijn bij gedraaide handvatten of een hogere opbouw.

Twee mensen uit mijn omgeving haken om deze reden af bij de ST5 en ik hoop van harte dat Stromer hier het komend jaar aandacht aan gaat besteden en met een flexibele of modulaire oplossing gaat komen. Ik vrees echter dat Stromer geen prioriteit bij dit onderwerp stelt... :bh:
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Yorka schreef: 25 jun 2018, 12:10 Zeer interessant bericht.
En dat geldt uiteraard niet alleen voor fietsen.
Ik ben ook benieuwd morgen (wanneer ik voor de eerste keer naar een Stromerdealer ga) naar de framematen. Ik ben 1.68m. Zal dus de kleinste maat worden. Maar dan nog de vraag of die niet te groot gaat zijn. Want dan houdt het op. Je kan nog wel iets met zadel en stuur doen maar er zijn grenzen.
Ik ben 1.63m Yorka! De kleinste Stromer St2 past mij in elk geval prima, ik hoop jou ook!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben 1,64m en de 17" ST1 X en ST2 S passen mij ook prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Ahaa, dat is al goei nieuws :cool2:
Ik kijk al uit naar morgen. :D
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Dank Henry voor informatieve samenvatting ; zo weer een beter overzicht :ay
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Yorka schreef: 25 jun 2018, 12:10 Ik ben 1.68m. Zal dus de kleinste maat worden. Maar dan nog de vraag of die niet te groot gaat zijn. Want dan houdt het op. Je kan nog wel iets met zadel en stuur doen maar er zijn grenzen.
Ikzelf ben 1.73m en pas perfect op een 20" stromer dus dat zal allemaal wel meevallen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goede samenvatting! En meteen een omschrijving waarom ik geen Stromer heb: ze zijn simpelweg te klein voor me. Heb het serieus geprobeerd, maar ik krijg na 1 retourtje werk al lichte nekklachten. Na 2 retourtjes begint mijn rug ook al te zeuren...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie