Pagina 1 van 1

Verschil ST1X 2018 VS ST2 2017

Geplaatst: 14 mei 2018, 21:12
door Kornelito
Hey allemaal, was toch nog even aan het opzoeken, maar ik vind er quasi niets over..
Ik weet dat er tussen de ST1X en de ST2 wel verschillen zijn. (Modellen van het zelfde jaar). Maar hoe gedraagt de ST1X 2018 zich tov de ST2 2017. Qua snelheid / ondersteuning? Zijn die vergelijkbaar? Of is er nog een gigantisch verschil? Tijdens mijn testritje op de 2017 ST2 geraakte ik vlotjes aan 40 km/u in stand 2. Gaat dit ook lukken met de ST1X (2018)

Bedankt!

Re: Verschil ST1X 2018 VS ST2 2017

Geplaatst: 14 mei 2018, 23:50
door Stromeur
Ik heb een ST1 X 2017 in bezit gehad, en een ST1 X 2018 getest. Mijn gevoel is dat de ST1 X 2018 qua ondersteuning in de búúrt van de ST2 2017 komt, maar deze niet volledig evenaart of overtreft. Dat zou ook niet kunnen, want in de ST1 X en de ST2 zitten twee verschillende motoren, dus helemaal gelijk gaan ze nooit worden. Maar het verschil dat ik ken tussen de ST1 X 2017 en de ST2 2017 is tussen de ST2 2017 en een ST1 X 2018 wel fors kleiner geworden.

Hoe hard je in stand 2 gaat, hangt trouwens volledig af van de instellingen. Alles in stand 2 op max = stand 3.

Als je de kans hebt, is een één op één vergelijking middels een testrit de beste optie, maar wie weet komt er nog iemand in dit topic voorbij die dat al gedaan heeft en er meer over kan vertellen. Ik zou het een lastige keus vinden, ook omdat een ST1 X 2018 aan de nieuwe typegoedkeuring voldoet en dus een betere koplamp heeft, remlicht en toeter.

Re: Verschil ST1X 2018 VS ST2 2017

Geplaatst: 18 mei 2018, 15:10
door Hilbrand
Deze week toevallig een leen ST1x van de dealer mee gekregen naar huis. Vv 25 km. De eerste meters vanaf de winkel van de fm (voor sommige deelnemers het bekende ritje langs het Eemskanaal in Groning) gaf een goed indruk. Het leek erop alsof ik op mijn eigen ST2 zat. Wel zonder zonder het gerief van de BF. Echter eenmaal buiten de stad en met de wind op de kop merk je toch het verschil in ondersteuning van de motor. De ST2 is toch wat soepeler en vooral krachtiger tegen de wind in. Kortom blij dat ik weer op mijn eigen ST2 kon de volgende dag.
De claxon gaf geen schrikreacties bij de te paseren oudere fietsers en fietsende scholieren. Iedereen ging netjes aan de kant. Vond het zelf wel wennen om een toeter te gebruiken ipv de spurcycle.

Re: Verschil ST1X 2018 VS ST2 2017

Geplaatst: 19 mei 2018, 12:26
door Kornelito
Het verschil is er.. maar welke snelheden haalde je dan nog tegen wind? Kan je iets kwijt over de actieradius? Verschil?

Re: Verschil ST1X 2018 VS ST2 2017

Geplaatst: 19 mei 2018, 18:15
door Awv
Het zal uit de lengte komen of uit de breedte: harder tegen de wind in is meer stroomverbruik en kleinere actieradius.

Ik merk dat ik het steeds minder belangrijk vind om de volle 45km/h te halen. Dit duurde 3k km. Actieradius blijft belangrijk.

Groet Anne Wim

Re: Verschil ST1X 2018 VS ST2 2017

Geplaatst: 19 mei 2018, 23:11
door Stromeur
Awv schreef: 19 mei 2018, 18:15 Het zal uit de lengte komen of uit de breedte: harder tegen de wind in is meer stroomverbruik en kleinere actieradius.
Same here. Ik blijf met dikke wind tegen redelijk met dezelfde inspanning rijden en zak dus een paar km/u gemiddeld. Soit. Als ik er flink zin in heb ga ik er nog weleens tegenop stoempen, maar meestal niet. Wind blijft hoe dan ook -ook zoals ik het doe, dus met vergelijkbare inspanning- wel een stevige actieradiusvreter.

Onder de streep blijft de ST1 X de Stromer met de grootste actieradius t.o.v. de ST2 ongedacht het bouwjaar of de omstandigheden, gewoon omdat er een minder sterke motor in zit.