Ervaringen met de ST2 met riem

Trinidader
Rookie
Rookie
Trinidad & Tobago
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2021, 11:09
Locatie: Beveren
Merk SP: ST2

Golvas schreef: 02 jun 2021, 13:45
Stromeur schreef: 02 jun 2021, 12:26 Het aandraaimoment van het achterwiel van de ST2 moet op 20Nm staan.
Heu ... ik heb uit deze eerder geposte bijdrage onthouden dat het aanhaalmoment van de achteras van de ST2-met-SA-naaf-en-riem geen 20 Nm maar 28 Nm is ... zie ook de handleiding, pagina 27 ? :bn:
Ja, inderdaad 28 Nm! Bedankt!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Joker schreef: 02 jun 2021, 12:30 Heeft je bagagedrager dit zonder schade overleefd?
Ja hoor, zo lang je die zakken er met beleid op legt is dat geen enkel probleem. Dit is namelijk een statische belasting, hetgeen iets heel anders is dan de maximale dynamische belasting (met max toegestane belading met 45 km/h over Vlaamse fietspaden stuiteren).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
dre1891
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2021, 21:04
Locatie: Ruddervoorde
Merk SP: Stromer
Km-stand: 2000

Hallo,

Ik ben reeds 6 maanden onderweg met de ST2 LE, tot nu toe alleen maar lof en reeds 2000 vlotte kilometers door weer en wind. Echter vorige week vrijdag reed ik voor de eerste maal lek achteraan, waarna de fiets richting FM ging voor een nieuwe binnenband. Echter toen ik hem zaterdag terug ging ophalen hoorde ik in de 5de versnelling een tikkend geluid en had het gevoel dat die versnelling iets zwaarder geworden was. Daarnaast was de fiets ook veel minder vinnig en haalde moeilijker zijn topsnelheid (48 km/h) wat ik overigens anders altijd vlot haalde. De topsnelheid was nog te halen maar ik had het gevoel veel meer druk op de pedalen te moeten zetten, een beetje het gevoel van de topsnelheid proberen halen in stand 2. Ook na kalibreren bleef dit hetzelfde. Heb er toen nog 1 maal mee gefietst op het gebruikelijke traject en had de helft minder verbruikt dan gewoonlijk, maar mocht dus ook veel harder stampen en slechts aan 40km/h. De fiets dus terug naar de FM gebracht en vandaag hem terug gekregen, al heb ik het gevoel dat hij nog niet volledig is zoals vroeger. Het is reeds beter maar toch is het vinnige en geluid in stand 5 nog niet weg. Wat ik ook opmerk is dat als ik ermee aan de hand wandel ik hem zelf moet duwen, vroeger ging hij zichzelf richting 7-8 km/h trekken. Iemand gelijkaardig probleem of die mij kan helpen met dit probleem?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je al gecontroleerd of het aanhaalmoment van de achterwiel-as op netjes 28Nm staat?

Sowieso: als je bike eerst goed reed en na een bezoekje aan de FM ineens niet meer en rare bijgeluiden gaat vertonen -> retour FM.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dre1891
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2021, 21:04
Locatie: Ruddervoorde
Merk SP: Stromer
Km-stand: 2000

Dat had ik hier ook al gelezen en dat het aanhaalmoment van de ST2 LE verschilt van de andere modellen. Ga dit morgen nog eens navragen bij de FM als hij hiervan op de hoogte is, aangezien ik geen momentsleutel heb liggen. Ben zeker van plan om nog terug te gaan als het zo blijft.
Stroomstoot
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer

De recup stand stond ook uit?
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Afgelopen week leek mijn st2 steeds meer te "scooteren", dus zonder noemenswaardige kracht 45-47 rijden. Bij stoppen met trappen zag je de ondersteuningsindicator op het display ook niet meteen stoppen, maar langzaam teruglopen in ondersteuning.
Het fietst fantastisch door, maar is volgens mij niet zoals het hoort. Ik vermoed dat door het warmere weer de kalibratie was verlopen.

Trapsensor opnieuw gekalibreerd (pedalen stil gehouden ;)), nu lijkt alles weer te functioneren zoals het moet, dus er moet weer "gewerkt" worden om de 45kmh vast te houden. Ik moest wel even wennen aan het iets minder pittigere rijgedrag.

Zijn er meer peddelaars die deze ervaring hebben?
Laatst gewijzigd door Radiotechniman op 05 jun 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

dre1891 schreef: 03 jun 2021, 21:35 Hallo,

... Echter toen ik hem zaterdag terug ging ophalen hoorde ik in de 5de versnelling een tikkend geluid en had het gevoel dat die versnelling iets zwaarder geworden was. Daarnaast was de fiets ook veel minder vinnig en haalde moeilijker zijn topsnelheid (48 km/h) wat ik overigens anders altijd vlot haalde. De topsnelheid was nog te halen maar ik had het gevoel veel meer druk op de pedalen te moeten zetten, een beetje het gevoel van de topsnelheid proberen halen in stand 2. Ook na kalibreren bleef dit hetzelfde. Heb er toen nog 1 maal mee gefietst op het gebruikelijke traject en had de helft minder verbruikt dan gewoonlijk, maar mocht dus ook veel harder stampen en slechts aan 40km/h. De fiets dus terug naar de FM gebracht en vandaag hem terug gekregen, al heb ik het gevoel dat hij nog niet volledig is zoals vroeger. Het is reeds beter maar toch is het vinnige en geluid in stand 5 nog niet weg. Wat ik ook opmerk is dat als ik ermee aan de hand wandel ik hem zelf moet duwen, vroeger ging hij zichzelf richting 7-8 km/h trekken. Iemand gelijkaardig probleem of die mij kan helpen met dit probleem?
Ik denk dat je fiets aan het "scooteren" is geweest door een verkeerd afgestelde sensor (zie mijn post hierboven). Dat de fiets zelf naar de 7-8 km/h trekt ervaar ik niet met mijn fiets en is volgens mij ook niet normaal.
Vermoedelijk dat de fietsenmaker de sensor gereset heeft.

Maar als je toch een vinnigere fiets wilt, probeer eens de trapsensor te kalibreren op de volgende manier (eigen risico!):
1. Ga op de stilstaande fiets zitten (denk aan je balans!)
2. trappers terugdraaien en tegen de aanslag zetten (alsof je gaat trappen)
3. Voeten los van de pedalen
4. Sensor kalibreren terwijl je op de fiets zit (denk aan je balans!)

Bij mij leek het dat bovenstaand resultaat te geven, maar vond ik niet wenselijk (te vinnig). Daarnaast vraag ik me af hoe goed/slecht dit voor de fiets is.

De ratelende versnelling zou kunnen komen dat deze niet "op tijd" staat. Door de versnelling op 2 te zetten zou het rode en gele streepje achter op de versnellingsnaaf op elkaar moeten staan. Even testen van 3 naar 2 en van 1 naar 2. Als dit afwijkt is dan is de versnelling verlopen en moet deze bijgesteld worden.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
murock
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2021, 22:11
Locatie: Genk
Merk SP: St2 2021

St2 Grey besteld op 12/03 nog altijd niet aangekomen
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

murock schreef: 07 jun 2021, 19:21 St2 Grey besteld op 12/03 nog altijd niet aangekomen
Er zijn chip tekorten, je moet dat begrijpen. :mrgreen:
Plaats reactie