Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WattsUp schreef: 09 dec 2020, 22:54 Maar goed, een mens moet naar iets kunnen uitkijken en die ST2 in het blauw gaat het 'm hier worden.
Gefeliciteerd!
WattsUp schreef: 09 dec 2020, 22:54 Ik heb nu de eigenaar van die ST1X beloofd dat ik 'm helemaal ging poetsen en als ik die ketting nu bekijk na een paar ritjes (was al vuil er voor ook hoor) dan heb ik er al geen goesting in. Riem en onderhoudsvrij gaat hier zijn, no doubt!
Mijn ervaring is dat je een SP ketting in de zomer/bij droog weer ongeveer elke 1.000 a 1.500km wat liefde moet geven. Maar als het regent, of er ligt veel blerf omdat het een tijd lang geregend heeft, of het fietspad ligt vol drek vanwege de aardappeloogst of wat dan ook, dan moet ik elke 500km reinigen, drogen en smeren. Uitstellen kan wel, maar dan gaat de boel toch binnen 100 a 200km piepen en kraken.

Wát een genot om de ST2 met riem na een regenbui of modderige rit zo naar binnen te rijden en er verder niet meer over na te denken. Vind ik echt. Mijn volgende SP heeft gegarandeerd een riem (en liefst ook de ABS die op de ST5 komt, maar of ik dat budgettair red... denk het niet).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Mijn Supercharger ll HS met Enviolo het tandwiel acher laten vervangen. .
T22 ipv T24...Nu is het versnellingbereik beter.. Rpm. bij de 45 is nu 86rpm...Dus goed nu. Was 95 rpm bij de 45 per uur.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 09 dec 2020, 23:37
WattsUp schreef: 09 dec 2020, 22:54 Maar goed, een mens moet naar iets kunnen uitkijken en die ST2 in het blauw gaat het 'm hier worden.
Gefeliciteerd!
WattsUp schreef: 09 dec 2020, 22:54 Ik heb nu de eigenaar van die ST1X beloofd dat ik 'm helemaal ging poetsen en als ik die ketting nu bekijk na een paar ritjes (was al vuil er voor ook hoor) dan heb ik er al geen goesting in. Riem en onderhoudsvrij gaat hier zijn, no doubt!
Mijn ervaring is dat je een SP ketting in de zomer/bij droog weer ongeveer elke 1.000 a 1.500km wat liefde moet geven. Maar als het regent, of er ligt veel blerf omdat het een tijd lang geregend heeft, of het fietspad ligt vol drek vanwege de aardappeloogst of wat dan ook, dan moet ik elke 500km reinigen, drogen en smeren. Uitstellen kan wel, maar dan gaat de boel toch binnen 100 a 200km piepen en kraken.

Wát een genot om de ST2 met riem na een regenbui of modderige rit zo naar binnen te rijden en er verder niet meer over na te denken. Vind ik echt. Mijn volgende SP heeft gegarandeerd een riem (en liefst ook de ABS die op de ST5 komt, maar of ik dat budgettair red... denk het niet).
Gewoon zeggen dat je hem een jaartje of twee wil bèta-testen om een eerlijke review te kunnen geven.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoran schreef: 10 dec 2020, 08:01
Gewoon zeggen dat je hem een jaartje of twee wil bèta-testen om een eerlijke review te kunnen geven.
[/quote]

:lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bca1984
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2020, 17:27
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Nog te beslissen

Naar aanleiding van o.a. de reacties hier op mijn verslag, heb ik deze ochtend een mail gestuurd naar de retailer om nogmaals mijn feedback te geven. En ook dat ik in de namiddag met de Klever pinion heb gereden en dat het verschil in ondersteuning veel te groot is, zeker ook in vergelijking wat ik hoor en lees. (ook het verschil in ondersteuning met de ST3 trouwens). Afgesloten met de vraag om met een "echte ST2" te kunnen testrijden.

In de namiddag antwoord gekregen van de zaakvoerder. Ik ben blij dat het dus uiteindelijk toch waarschijnlijk niet mijn belabberd uithoudingsvermogen en/of coronakilo's blijkt te zijn... hieronder een deel van het antwoord:

"Wat u zegt klopt, toevallig waren wij woensdag met de verantwoordelijke van Stromer vanalles aan het bespreken en het is toen ook gevallen dat die St2 prototype eigelijk zo snel mogelijk weg moet en vervangen dient te worden met een authentieke St2.

In het prototype is blijkbaar de koppel sensor niet goed in orde en nog vanalles, is dus maw niet echt een goede referentie om op te testen."

Zo, dat is dan uitgeklaard. Begin Januari kan ik op een "echte ST2" gaan testrijden als ik zou willen. Ik ben wel vrij teleurgesteld hierover, want ik heb speciaal nu vakantie genomen omdat ik niet in de winter wou gaan testrijden (voornamelijk voor de koude, gladde baan, ...). Dus ik twijfel nog om het te doen, zeker omdat ik me op die Pinion eigenlijk wel echt geamuseerd heb...

Nog wat nachtjes over slapen dus :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 08 dec 2020, 09:52 uit het Ervaringen met de ST2 met riem-topic haal ik één punt van zorg over de ST2: twee berijders melden dat de ondersteuning wegvalt bij het nemen van serieuze hobbels.
Ik heb geprobeerd om dit met mijn test-ST2 te reproduceren. Ben ermee de weg af gegaan, drempels en stoepranden genomen, en toen dat niet leidde tot het gewenste resultaat (dat ding bleef maar ondersteunen :mrgreen: ) heb ik de ST2 met toestemming van de FM achteraan de bagagedrager een halve meter van de grond getild en een paar keer hard terug laten stuiteren -> niks aan de hand.

De FM geeft aan dit hij dit euvel wel herkent, al komt het niet vaak voor: je neemt een flinke hobbel (liefst op topsnelheid met een wat zwaardere berijder), ondersteuning valt weg en de OMNI display gaat op zwart. De display (en ondersteuning) valt uit doordat het contact met de accu kort werd onderbroken. De Stromer schakelt zichzelf in reactie daarop uit. Vandaar dat opnieuw opstarten en doorrijden altijd weer mogelijk is.

Oorzaak: de accubak is niet optimaal gepositioneerd, dat is millimeterwerk. Een goede Stromer dealer kan dit euvel verhelpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 08 dec 2020, 19:47 Wat zijn eigenlijk de voorgeschreven onderhoudswerkzaamheden en intervallen bij de SA naaf ?
Stromer heeft hierover geen informatie aan de dealers gegeven. De FM heeft het nagevraagd en laat het weten als-ie antwoord krijgt.

Hij vertelde wel dat je eigenlijk zowat niks hoeft te doen aan Sturmey Archer naven. Bij een PINION moet je periodiek de olie vervangen, maar de SA naaf gebruikt geen olie. De onderdelen zijn ingevet en zijn ervaring is dat je de boel meestal pas opent als er iets versleten is en gaat aanlopen o.i.d.

Stromer heeft de ST2 met SA naaf 15.000km getest en de naaf hield het prima. Al is dat soort tests wel anders dan onze echte 'testen' in de praktijk.

We horen het als Stromer met een richtlijn komt. Dat zal naar verwachting van de FM dan iets zijn a-la: periodiek een ditje of datje opnieuw invetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Stromeur schreef: 10 dec 2020, 20:18
Stromeur schreef: 08 dec 2020, 09:52 uit het Ervaringen met de ST2 met riem-topic haal ik één punt van zorg over de ST2: twee berijders melden dat de ondersteuning wegvalt bij het nemen van serieuze hobbels.
Die van mij viel niet uit ! maar de ondersteuning was minder geworden na 200 km, fietsend door regen en modder. Na kalibreren van de sensor was het probleem opgelost. ;)
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De TMM sensor is bestand tegen regen en vuil. Dus als het probleem in de sensor zat, dan is er wat anders aan de hand. Op zich helemaal geen probleem als kalibreren het oplost, maar als je dit elke 200km zou moeten doen dan is er iets niet goed. (Ik kalibreer de sensor van mijn ST2 S amper eens per jaar.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

De FM kwam met de opmerking dat het vuil geweest kan zijn, ik zelf heb er geen verstand van dus ga ik er van uit dat hij gelijk heeft.

Inmiddels 130km verder op mijn nieuwe fiets en geen probleem gehad.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie