Stromer ST1 te leen

Plaats reactie
jimh307
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:15

En ja, het is 15:15 geweest en er staat nu een geel scheurmonster in de schuur aan de lader want vanavond de nodige KM's maken op de Strömer ST1 :cool2: . Net rondje gemaakt van 2 kilometer om te kijken hoe het schakeld en reageert op mijn input.
Wat een beest zeg. Komt echt goed van zijn plek af en die banden <> dik!
Ging al 30+ zonder het in de gaten te hebben. Lekker in stand 3 en hoge versnelling en gaan met die banaan (het is net een banaan dat gele frame).

Dus die heb ik voor een volle week te leen van QicQ. Dat is wel in Amsterdam, maar ook hier komen ze voorrijden als er iets is. Een FM heel dichtbij is niet meer zozeer nodig. Veel hebben er al een bestelbus rondrijden en vaak meer dan 1.

Enfin. De Bronzen accu van 814 wh zit er in en in 2 kilometer 2% er af. Zegt nog helemaal niets. Zat nog 41% in dus aan de lader voor straks :geek:

Mocht het me danig goed bevallen dan staat deze ST1 volgende zomer vast [zeg maar zeker] in de schuur. Eerst even verbouwing afwachten en een paar dingen meer. Na zo'n week weet ik waar ik voor ga sparen want het geld is er wel, maar prioriteiten stellen hoort er ook bij al is dat soms even wat minder leuk. Kan ik me er in ieder geval op verheugen. :bp:


Zoek de verschillen en mijn eigen fiets (achter) blijft ook lekker fietsen hoor ;)

Mijn oude fiets is dus een Qwic Premium MN330 en die fietst ook erg lekker hoor, maar dan met 250 watt max wat je dus goed merkt.

*pics or it did not happen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

jimh307 schreef: 24 jul 2020, 17:05 de Strömer
Je komt hier een nieuw merk voorstellen ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 24 jul 2020, 19:59
jimh307 schreef: 24 jul 2020, 17:05 de Strömer
Je komt hier een nieuw merk voorstellen ? :bn:
Niet nieuw, deze Zweedse speed pedelec is al vaker voorbij gekomen. Maar liefst 185 resultaten voor deze ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jimh307 schreef: 24 jul 2020, 17:05 Dus die heb ik voor een volle week te leen
Perfect. Dat is de enige manier om goed te beoordelen of een bepaalde SP echt wat voor je is. Het blijft toch een flinke investering. Veel plezier!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik heb er al 8500 km opzitten met deze gele banaan uit Zwitserland. Rijdt prima met als gevolg dat mijn auto veel stilstaat
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
jimh307
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:15

De Stromer dan zonder de ë :bf:

Komt op hetzelfde neer en ik heb gisteren de nodige km's gemaakt. Een woord "zalig". Je merkt nauwelijks dat je wind tegen hebt. Vreemde ervaring is dat, die fiets gaat toch wel. Een fiets in de zin van het woord wil ik het niet noemen. Het is een machine.

Ik zit vaak tussen de 27,5 en 34 km/h. Een lekker tempo en ik heb de accu nog niet voor de helft leeggereden. Moet alleen uitvogelen hoe je een overzicht krijgt van het gebruik per km. Mijn voorspelde 14 wh/km haal ik net niet in mijn voordeel. Ik kan zeker 60 km op de 814 wh accu.

Ook dat regeneratief remmen is een zaligheid. Gewoon de rechter remhendel licht inknijpen en je merkt dat die aan het regenereren is. De echte remmen nauwelijks nodig gehad. In het dorp rijd ik gewoon in stand 1 ongeveer 20 km/h. Dat is hard zat want er zijn nogal wat zijstraten in de weg waar ik woon. Dus meteen auto van rechts en je hoeft dan niet zo hard je blokken in.

En toch blijft het een strijd met mijn Qwic Premium MN330. Bij de Stromer hoor je soms de ketting slaan en dat heb ik bij mijn fiets niet; mijn fiets is stiller op klinkers dus dat is 1 punt voor de Qwic en hij trapt 'gladder' dus nog 1 punt voor de Qwic.
De Stromer komt heel goed van zijn plek af dus 1 punt voor de Stromer. Het feit dat de ketting niet de aandrijving verzorgt is weer een punt voor de Stromer, dus 2 - 2 punten.

Straks lekker touren :ay
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk geniet van het stromer gevoel, heerlijk.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
jimh307
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:15

Het is wat laat, maar ik heb de review nog van mijn testweek. Die onthoud ik jullie niet ;)

Bijgewerkt op 31-07, 16:07

Conclusie: het is een erg fijn apparaat.

Ik ben eruit en heb OMNI doorgrond zoals die boordcomputer heet. Ik haal met (voor mij) toch soms doortrappen een gemiddelde van 25,6 km/h met een verbruik van 8,7 wh/km volgens OMNI. Kan bijna 100 kilometer op de 814 wh accu :P . Dan maak ik veel gebruik van regeneratief remmen en ik ga niet zo hard de bochten door. 30 binnen de bebouwde kom gaat automatisch want als je daar moeite mee hebt ga je te hard en de wegen zijn in de Noord-Brabantse regio vaak niet voorzien van glad asfalt. Ik ben er voorzichtig mee. Ook haal ik niet als een idioot in, maar het blijft leuk om bij het verkeerslicht een standaard pedelec stof te laten bijten. Optrekken gaat echt krachtig! Geen probleem.

Mocht ik deze volgend jaar kopen dan zal de Qwic er met pijn in mijn hart eruit gaan. De Qwic heeft gewoon heel andere kwaliteiten. Misschien ga je niet zo hard en mis je de power bij accelereren, maar de Qwic is ook zeer en zeer comfortabel.

Ik heb dus besloten om ergens volgend jaar de ST1 aan te schaffen. Man, wat wil die fiets goed vooruit. Je kunt zowat alles instellen op die fiets zoals de sensorgevoeligheid.
Sta je bij het verkeerslicht met het verzet op tandje 11 (zwaarste verzet) wil je wegrijden en je denkt dat dit een hele opgave zal zijn, niet dus, je spuit zo weg. De 670 watt motor helpt je meer dan goed mee. De Stromer is een mobiliteitsoplossing en niet zozeer een fiets om heel rustig 20 km/h te fietsen want je zet maar iets kracht bij en voor je het weet zit je op 36 km/h. 40 km/h is ook niet moeilijk te halen, maar boven de 35 km/h hoor je heel hard de wind om je oren en de ST1 rijdt het lekkerste bij 33-37 km/h.
Alleen wel vandaag in 70 kilometer de accu bijna plat. Beetje zadelpijn en een lekkere sportieve zit kan dit de vervanging zijn van de auto (niet in mijn geval, want 52 km is net iets te veel), maar ik fiets veel en ik heb heel mijn familie in Oss zitten, dus ik moet wel vaker heen en weer en dan is de tijdsbesparing per enkeltje precies 15 minuten. Dan doe ik niet ruig en fiets ik betrekkelijk rustig.
De acceleratie is gewoon gaaf te noemen, je bent in no time op cruise snelheid. Je haalt alle andere e-bikers in met het grootste gemak.
Ook nog even gefietst op mijn eigen fiets en dat gaat toch heel wat gemoedelijker, maar voor de komende tijd geen kwaad woord over mijn Qwic, die voelt klein aan, maar fietst nog steeds heerlijk hoor. jimh307 betrapt zich erop dat de Qwic vaak in standje Sport staat. 27 km/h is dan niet hard meer.
Met weinig inspanning zit je rustig te cruisen, nou ja cruisen? 35 km/h is rustig aan.

De Stromer ST1 is een grote brede fiets. Het frame is huge en ik moet daar echt aan wennen. Het stuur staat mij iets te ver naar voren want ik ben niet zo groot. Hij heeft ook een vrij brede zit en het zadel kan niet lager > net genoeg.

Wind tegen de dijk op > met gemak. Ik kom full speed boven.

Alleen vind ik de spaken wel wat iel. Ik heb in het verleden genoeg geëtter gehad met spaken dus als er bij de Stromer spaakjes gaan breken laat ik ook daar spaak 12 inrijgen.

Tandje 11 zal als eerste vervangen moeten worden want die gebruik ik veel. Kan je zo'n tandwiel los kopen of moet dan de hele cassette verwisseld worden?

Wat is duur? Zoals ik hem dan wil hebben kost dat 4990 euro. Dat is heel duur als je er een auto naast blijft rijden, maar als de eventuele 2e auto er uit kan valt het weer mee. In mijn geval zou ik alleen de auto gebruiken als ik moet werken, maar alle andere ritten doe ik dan op de fiets. Als ik Oss in 45 minuten (18 km) rijd in plaats van 60 minuten dan vindt ik dat een win-win situatie. Je bespaard de autokosten en het zou wel eens voordeliger kunnen zijn om de Stromer maar te pakken.

Is 25 km/h niet genoeg?
In principe wel. Voor kleine ritjes is het fijn rijden, maar het kost me soms teveel tijd en mede daarom wil ik een Stromer. Het plan om de auto alleen maar werk gerelateerd te gebruiken wordt dan werkelijkheid. Zo leuk vind ik autorijden niet, Je doet niets, je moet erg opletten en je moet je gigantisch inhouden als je maar 100 mag op de snelweg als je niet in de file staat tenminste. Met de auto naar Oss gaat wel sneller, klopt, maar met een Stromer worden je toertochten ook langer en verder want je doet het sneller en die wind door je toet is heerlijk (dus in de winter komt er een Helly Hansen regengerei want dat is pas goed spul zodat ik ook met wat regen weg kan).

Eerst was ik erg sceptisch over een speed pedelec, maar dat is echt onterecht want het gaat zo heerlijk vooruit. Helm voel je nauwelijks en het opladen gaat ook best vlot. De lader is 190 watt en dat schiet wel op. Ik laad niet in de nacht, maar in de vroege ochtend. Ik ben me er terdege van bewust dat je in de winter blij mag zijn met 60 km range. Dat is ruim voldoende, maar hij zal vaak aan de lader moeten. Ik doe zoals ik nu gewend ben precies 10 wh per kilometer. Op de Qwic red ik dat met 6 wh.


De testweek is voorbij :'(

Wat vind ik ervan?

Het is moeilijk uit te leggen, maar hier kort de voor- en tegens
+snelheid
+solide
+remmen (regeneratie)
+accu
+mate van ondersteuning
-prijs accu (€2 per Wh :o )
-wind tegen zuipt stroom :o (3%/km bij 40 km/h wind tegen)
-prijs
-scooteren (in vrijloop helpt de motor toch nog lichtjes mee)
-hem achterlaten (vandalisme, diefstal)
-vrij dunne spaken (vind ik niet staan bij zo'n fiets)


Is de Stromer de Qwic waard. Ja, dat is hij, maar ik heb in het recente verleden veel geld gestoken in de Qwic zodat ik deze (ook zalige) fiets eerst iets meer wil afrijden. Het voelt ondankbaar als ik de Qwic er nu uit zou doen. Mijn vrouw en ik hadden hier een issue over en ze heeft wel gelijk.
Maar het zal nog even duren, maar ik zie me wel op zo'n fiets rondrijden. Het zal echter nog wel even duren voor ik hem koop.

Vandaag toch de 45 weten aan te tikken. Je fietst er zo makkelijk mee weg en de ondersteuning is heel erg fijn, seamless en krachtig. Zeker vanuit stilstand. Onder aan de dijk staan en vanuit stilstand de dijk op > makkie, kom met 28 km/h boven!
Schakelen is ook lekker en direct. De derailleur is van goede kwaliteit alhoewel ik 80% van de tijd op tandje 11 aan het rijden ben.

Hoeveel kracht kost het dan om met 36 km/h te cruisen? Als je de sensorgevoeligheid vol open zet trap je met ongeveer 50 watt ruim 36 km/h. Ga je naar 100 watt trapkracht dan zit je boven de 40. Alleen heeft de sensorgevoeligheid een nadeel en dat heet scooteren. Dit betekend dat de sensor in rust toch nog een te hoge spanning genereerd waardoor de controller denkt dat je nog licht mee trapt. Laat je hem uitrollen dan verliest de fiets maar langzaam zijn snelheid en houdt hij hem vast op 28 km/h. De remhendel een fractie inknijpen resulteert in heerlijk regeneratief remmen. De echte remmen heb je niet of nauwelijks nodig als je deze techniek goed beheerst en dat is wel aan mij besteed. Mijn moeder klaagde over de grote luiers die ik als baby nodig had want ik ben met een fiets tussen mijn benen geboren > ik heb zeer veel ervaring met fietsen en met name elektrisch fietsen en daaromtrent.

In stand 3 gebruik ik ongeveer 11 wh/km
In stand 2 gebruik ik ongeveer 8 wh/km
In stand 1 gebruik ik ongeveer 5 wh/km

Stand 3 is heel licht trappen en bedoeld voor lange stukken
Stand 2 is licht trappen, makkelijk in de bebouwde kom
Stand 1 is zwaar trappen, om met iemand op een normale fiets bij te houden

In stand 3 haal je met redelijk meetrappen alsnog de 40 km/h met windkracht 5 a 6 tegen

Toch ben ik blij dat ik een volle week de Stromer ST1 aan de tand heb gevoeld. Ik heb ook op de weg gereden en ja, ook ik was de voorligger van een toeterende automobilist :P Dus lekker genegeerd en lekker doorgefietst. Op brede wegen wil ik wel op de weg want als ik zoveel mogelijk rechts houd dan kunnen auto's er makkelijker langs, maar op smallere wegen doe ik dat niet. Helemaal rechts houden op de autoweg klinkt als gevaarlijk, maar doe dat toch maar want anders duwen ze je wel van de weg (fysiek).

Het was een erg leuke week!! Geen spijt van.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent na een volle week stromeren. 1 ding snap ik niet, als je "maar" zo'n 35 km/u rijdt dan is er toch geen enkele reden om steeds op de 11 te rijden? Dan heb je zo weinig omwentelingen dat rijdt toch niet fijn? En optrekken vanuit stilstand zou ik al helemaal niet doen in de zwaarste versnelling. Ik zou verwachten dat iemand met veel fietservaring liever even terugschakelt om in een wat logischere cadans te rijden. Daarnaast zou ik bij nat weer niet aanraden om alles met de recup rem te doen, het is moeilijk doseren en voor je het weet glijd je onderuit. Ik vond hem in het begin ook heel fijn, maar ik heb hem nu altijd uitstaan. Het scooteren is trouwens niet normaal en niet erg veilig, dus dat moet de fietsenmaker even fixen.
Stromer ST1 2019, rood
jimh307
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:15

Natuurlijk moet ik alles even getest hebben en ik houd van een lage cadans. Dat zal ook wel minder worden als ik er zelf 1 rijd. Bij mijn eigen fiets heb ik tegenwoordig een hogere cadans en dat scheelt 5% op een lading.

Regeneratief remmen moet je niet doen als het glad is buiten, klopt , maar op rechte wegen en dijk af vind ik het heerlijk. Ben van nature zelf zeer voorzichtig in bochten. Net zoals motorrijders dat doen durf ik niet. Rijd al vanaf 2006 elektrisch en nog niet onderuit gegaan.
Plaats reactie