Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

+1 :cool2:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

Hi allemaal, hier mijn 'two cents' over mijn ST1, de gele schicht. Ik heb 'm nu anderhalf jaar in gebruik en ben ongeveer 5000 km ver gekomen in die tijd. Ik woon 1200 meter van mijn werk, dus da's niet echt forenzen. Wel ga ik er mee naar alle klanten in groot-Amsterdam, weer of geen weer.

The Good
Heerlijk stevig frame, goede remmen, goede aandrijflijn, fijn zadel, stuur en grips, totaal geen rammels. Het kan best zijn dat een ST5 mooier in de versnelling 'klikt' dan de ST1 'klonkt', maar de ST1 doet het ook prima. De zitpositie van de ST1 was voor mij doorslaggevend. Een uitgebreide proefrit met een ST3 zorgde snel voor nekpijn. Lekker rechtop op de ST1 dus, al is die 45 km/h niet altijd makkelijk aan te tikken als je 1.95m/95kg bent. Stromeur heeft hier een flinke voorsprong...
Het licht is voor mij prima-ik rij geen dijkweggetjes in het donker, de bagagemogelijkheden ook. Ik gebruik een Ortlieb tas. Al met al: een heel fijne fiets met (tot nu toe) een prima prijs-kwaliteitverhouding.

The Bad
- De zomerbanden van VeeTyre vielen tegen. Ik heb nog steeds de winterbanden er op, maar deze zomerbanden hou ik alleen als reserve en ik ga iets anders proberen. Ze hebben niet veel grip, droog of nat en maken erg veel geluid.
- Na 1 1 maanden is mijn standaard tijdens het rijden onder mijn fiets vandaan gevallen. Er zat een breuk in het gietwerk. De dealer heeft onder garantie een nieuwe gemonteerd.
- Vorige maand is onder garantie een nieuwe voorvork gemonteerd vanwege een fabrieks-omruilactie.
- Ik heb vlak na aflevering veel error codes gehad met uitvallende aandrijving. Dat is door de dealer verholpen met een nieuwe controller, daarna was het allemaal goed.
- Verder heb ik (nog steeds) de kwestie dat bij een scherpe hobbel in de weg de stroom uitvalt. Het lijkt er op dat mensen met de grotere accu's hier meer last van hebben, vanwege het hogere gewicht van de grotere accu's. Nog maar eens naar laten kijken....
- Dat de accudeksel niet dicht kan zonder gemonteerde accu is iets dat ik slecht kan volgen. Tot ik het snap heb ik dus altijd een riempje bij me. Mijn vorige e-bike had gewoon een slot met een sleutel voor de accu. Lekker overzichtelijk...
- Verder zijn het dekseltje van de oplaadstekker en het plastic frame om de accu eject-knop allebei erg kwetsbaar: ik ben er al drie verloren.
Al lijkt dit lijstje misschien aan de lange klant, alles is eenvoudig te verhelpen of is onder garantie verholpen. Geen enkele reden dus om de ST1 te laten staan..

The Other stuff
Hier wat zaken die ik aan mijn fiets heb veranderd:
- de 983 Wh accu i.p.v. de 618 Wh die werd meegeleverd.
- spatbordverlenger (zou zelfs nog wat langer mogen)
- Knog bel (mooie aanvulling op de claxon-die jaagt mensen al gauw de berm in)
- Abus schuifslot + Abus 10-arm slot (Amsterdam, je weet toch)
- Ergotec m99 binnenboordspiegel (in plaats van de uitsteekspiegel die maar geen vrienden werd met mijn schuurdeur)
- Winglights (richtingaanwijzers in de stuureinden, USB oplaadbaar, erg fijn in het donker)
- Ortlieb waterdichte tas
Wat ik nog wil veranderen: een 11/28 cassette (bij de volgende beurt)

Al met al: een heerlijke fiets die ondanks wat kinken in de kabel een grote grijns op mijn gezicht blijft toveren.

Rij voorzichtig, Pierre
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Sihnon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mar 2021, 16:38
Locatie: Kapellen

ST1 staat klaar voor afhaling vandaag.
Ipv veetire liggen er nu Pirelli's erop met een extra binnenlaag van Tannus Armour.

Ga eerst de fiets leren kennen en dan misschien overwegen voor een wegcassette.

Bedankt iedereen voor de info.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Veel plezier met de levering vandaag :hy:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

ST1 staat klaar voor afhaling vandaag.
Ipv veetire liggen er nu Pirelli's erop met een extra binnenlaag van Tannus Armour.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Dit qua rijcomfort en qua lekbestendigheid. Hier op het forum is er geregeld over de Tannus Armour gesproken. Concrete ervaringen mis ik nog. Veel lol met je fiets!
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Peerke1960 schreef: 30 apr 2021, 15:55 Concrete ervaringen mis ik nog.
viewtopic.php?p=97865&sid=f5e5689ed67b5 ... 8bb#p97865
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooi Golvas, de gebruikerservaring is er dus wel :ay
Mvg, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Sihnon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mar 2021, 16:38
Locatie: Kapellen

Al een paar dagen de St1 leren kennen en moet zeggen een zalige fiets 🙂.
Rijcomfort met tannus armour is voor mij zeer goed

Paar puntjes.

Ketting maakt wel lawaai als het op de grootste blad ligt.
Ketting ligt heel schuin.
Versnellingen zijn grof maar voor mij voldoende(voorlopig).
Pirelli banden zijn top.

Wou mijn fiets vandaag opladen maar toen ik de lader eerst in de stopcontact stak blonk er geen lampje.
Zoals beschreven in de handleiding.

Is de lader kapot?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zit de connector van de voedingskabel nog goed (lees : voldoende diep) in de lader geplugd ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Sihnon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mar 2021, 16:38
Locatie: Kapellen

Ja, alles zit goed en normaal zou er dan een lampje branden.
Maar er gebeurd niks.
Dit is een nieuwe lader en de eerste keer dat ik mijn St1 wou opladen zaterdag.

Fm is spijtig toe op maandag anders was ik al terug gegaan.
Plaats reactie