Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

KFONTANA
Runner-up
Runner-up
Belgium
Merk SP: Stromer ST1 2020 983Wh

Dag allemaal,

De eerste 1000 km zitten erop. Van half september tot nu en enkel WW-verkeer in weer en wind.
Tot nu toe allemaal foutcodevrij. Alleen hadden we een slepende rem en moest de FM het achterwiel terug vastzetten. Hoe dit gekomen is weten we echt niet. Ik weet wel dat wij allebei over hele slechte fietspaden (Paal-Diest en Olmen dorp) moeten rijden met veel putten en grote oneffenheden waarbij met zelfs hele lage snelheden ( lees, bijna stilstand) serieuze schokken door de fiets gaan.

Qua batterij (blauwtje) had ik een toch iets grotere actieradius verwacht, maar we kunnen toch tussen de 60 en 70km doen in Stand 3 en dit is volgens wat ik lees toch goed. Ik vraag mij alleen af hoe dit gaat evolueren in de winter. Toch blij dat we voor een 983Wh batterij gekozen hebben. De laatste dagen (iets kouder) rond de 53km actieradius.

Wij hebben een Ortlieb tas aan onze fiets en deze heeft toch wel wat -weliswaar kleine - lakschade veroorzaakt aan het frame, wat toch wel spijtig is. De kwaliteit van de lak vind ik dan persoonlijk wat minder.

De verbinding met de OMNI lukt niet. De eerste dag alles ingesteld zonder al te veel problemen maar nu lukt het niet meer. Voor mij is dit nu niet zo belangrijk.

De eerste valpartij is ook een feit. Tijdens felle regen vanuit stilstand vertrokken en het achterwiel gleed weg. Gelukkig lichamelijk geen stukken en de fiets is ook heel gebleven, enkel een kleine kras op de derailleur. Zolang het hierbij blijft....... ik heb al andere verhalen gelezen.

Nu, wij zijn zeker tevreden van onze ST1 en ik merk dat ik zeer ontspannen aan het werk toekom en er ook naar uitkijk om 's avonds terug naar huis te fietsen .

Grtj,

KFontana
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

Dank voor het delen van je eerste 1000km-ervaring! :ay
KFONTANA schreef: 22 okt 2020, 19:40 Alleen hadden we een slepende rem en moest de FM het achterwiel terug vastzetten.
Dit komt wel vaker voor binnen de eerste 500km. Alles moet zicht recht uit de fabriek nog een beetje "zetten", dat heeft elke gloednieuwe fiets, ook niet-SP's.
KFONTANA schreef: 22 okt 2020, 19:40 Wij hebben een Ortlieb tas aan onze fiets en deze heeft toch wel wat -weliswaar kleine - lakschade veroorzaakt aan het frame, wat toch wel spijtig is. De kwaliteit van de lak vind ik dan persoonlijk wat minder.
Ortlieb tassen slopen helaas de lak van alle frames en alle dragers. Zeker als je veel over slecht wegdek rijdt. Het enige wat je hiertegen kunt doen is extra bescherming aanbrengen aan je frame. Daar lopen diverse topics over.
KFONTANA schreef: 22 okt 2020, 19:40 De verbinding met de OMNI lukt niet. De eerste dag alles ingesteld zonder al te veel problemen maar nu lukt het niet meer.
Welke firmware heb je er nu op zitten? De meest recente FW is SUI FW 4.2.4.4. Die zou de Bluetooth koppeling moeten verbeteren.
KFONTANA schreef: 22 okt 2020, 19:40 De eerste valpartij is ook een feit. Tijdens felle regen vanuit stilstand vertrokken en het achterwiel gleed weg. Gelukkig lichamelijk geen stukken en de fiets is ook heel gebleven, enkel een kleine kras op de derailleur. Zolang het hierbij blijft....... ik heb al andere verhalen gelezen.
Tijd voor winterbandjes ;-)
Stromer ST1 X (2017) - Stromer ST2 S (2018) - Klever X Alpha 45 (2021)
Renalt130
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Stromer ST1

Hy KFontana,

dank voor het delen van jou ervaringen. Ik ben zelf ook recentelijk toegetreden tot de ST-1 rijders. En ik heb ook gekozen voor de blauwe accu. Tsja, de actieradius blijft wel een dingetje. Is ook wel op te maken uit de verschillende topic hier op het forum. Maar met een Tesla is het niet veel anders. Een vriend van mij was met z'n Tesla op weg naar huis. En dan geeft de auto op een gegeven moment het advies om niet harder dan 80 km/uur te rijden om de eindbestemming nog te kunnen halen... Wat mij wel opvalt is dat de aangegeven actieradius in de display heel sterk kan schommelen. Dat is ook een kwestie van ervaring op doen, denk ik. Ik wens je nog veel veilige km's.

Salut Renalt130
KFONTANA
Runner-up
Runner-up
Belgium
Merk SP: Stromer ST1 2020 983Wh

Renalt130 schreef: 23 okt 2020, 11:06 Hy KFontana,

dank voor het delen van jou ervaringen. Ik ben zelf ook recentelijk toegetreden tot de ST-1 rijders. En ik heb ook gekozen voor de blauwe accu. Tsja, de actieradius blijft wel een dingetje. Is ook wel op te maken uit de verschillende topic hier op het forum. Maar met een Tesla is het niet veel anders. Een vriend van mij was met z'n Tesla op weg naar huis. En dan geeft de auto op een gegeven moment het advies om niet harder dan 80 km/uur te rijden om de eindbestemming nog te kunnen halen... Wat mij wel opvalt is dat de aangegeven actieradius in de display heel sterk kan schommelen. Dat is ook een kwestie van ervaring op doen, denk ik. Ik wens je nog veel veilige km's.

Salut Renalt130
Graag gedaan, ik wens jou ook veel rijplezier met je ST1. :cool2:
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Km-stand: 8800

Vandaag na 6000km voor het eerst problemen met schakelen op mijn ST1.
Als ik naar de zwaarste versnelling schakel duurt het 3 a 4 trapomwentelingen voor hij daadwerkelijk naar het kleinste tandwiel springt.

Even de zoekfunctie gebruikt maar niet echt een zelfde euvel gevonden.

Kan ik zelf wat hieraan doen of wordt het de fm opzoeken?
Laatst gewijzigd door Ochiba op 26 okt 2020, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Micronesia
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 16001

Herken ik. Bij mij nadat ik een andere cassette heb laten monteren (shimano 11-25). Schakelen van 14 naar 13 lukt soms niet of gaat na enige vertraging. Ik schakel eerst naar de 12 en schakel dan terug naar de 13. Afstellen brengt geen soelaas. Ik overweeg een andere ketting, bijv een Wippermann.
Een eerste actie is de derailleur proberen af te stellen. (Dit punt ben ik voorbij)
BramVDBe
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 2500

Zou misschien ook slijtage van ketting / cassette kunnen zijn. Ik moet ook zeggen dat het schakelen iets minder vlot gaat na 3500km, maar wel niet zo erg als wat jij beschrijft.
Taxi driver
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Stromer ST3

Mijn eerste ingeving zou ook zijn dat je ketting aan vervanging toe is en wellicht je cassette.
Ik had hetzelfde probleem op mijn ST1 (model 2016) na 4000 km en na vervanging schakelde alles weer goed.

Je kan de slijtage (uitrekking) van je ketting meten met een slijtagemeter. Deze kan je al voor € 4,95 kopen.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Km-stand: 8800

Ik zal op korte termijn de ketting/cassette eens laten checken. Hoop dat ik dit dan gelijk met het monteren van winterbanden kan doen. Daar wacht ik nog even op.
BramVDBe
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 2500

Ochiba schreef: 29 okt 2020, 22:55 Ik zal op korte termijn de ketting/cassette eens laten checken. Hoop dat ik dit dan gelijk met het monteren van winterbanden kan doen. Daar wacht ik nog even op.
Je kan intussentijd proberen met een geactiveerde clutch te rijden, mss helpt dat.
Plaats reactie