Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Peerke1960 schreef: 28 dec 2019, 09:59 Dag Gikke,
Probeer het ff allemaal uit. Ik snap dat dit nieuw is maar een goede houding is cruciaal op een stromer. Ik heb ook moeten zoeken naar de juiste houding. Aanvankelijk had ik de stuurpen op 7 graden met 3 spacers. Die staan nu boven op het stuur. Zoals je misschien al gelezen heb gebruik ik zoran als proefkonijn om de stuurpen om te draaien zodat mijn zit nog sportiever zit. Dit om aan te geven dat het ook zoeken is. Waar je (en ik dus ook) ook rekening mee moet houden is het zicht met je helm op je hoofd. Mijn giro bexley helm bijvoorbeeld, heeft een grote overhang met als mogelijk gevolg nekpijn bij een spodtieve zit. Het grote voordeel van de ST1 boven de andere stromers zijn de instelmogelijkheden. Je komt dr dus wel uit. En.......de fiets rijdt fantastisch. :ba Suc6!
Ik heb mijn fiets zojuist opgehaald bij de FM. Hier mijn bevindingen na 17 km fietsen (oftewel vanaf de FM naar huis).

Omgedraaide stuurpen met 2 spacers erboven en 1 eronder: Duidelijk sportievere houding, voor mijn gevoel stuurt de fiets nu ook iets directer (anders geformuleerd is hij iets instabieler, maar dat maakt mij niet uit want de fiets was bv veel stabieler en logger dan de ST2 die ik in September te leen had, nu voelt dat verschil voor mij minder groot). Ik vind het een vooruitgang en kan ook nog goed genoeg onder de rand van mijn Abus helm heen kijken. Nadeel: alle bedrading zit nu echt recht voor het voorlicht, ik moet nog in het donker rijden om het effect daar goed van te zien maar ik denk dat het flink wat licht weg neemt, dus misschien moet ik de kabels eronder of erboven weg werken.
Andere cassette: ik heb nu de Shimano HG400 11-28 met de volgende vertanding: 11-12-13-14-16-18-21-24-28. Die 14 is een verademing, net met wind tegen lekker 43 kunnen blijven rijden (door de diepere houding vang je ook minder wind) en met wind mee rijd je er ook zo 47 mee. Voor mij ideaal, maar ik hou van een vrij hoog beenritme. Ik weet nog niet of ik de 15 ga missen, de 16 was op de Waalbrug met wind tegen prima. In de ideale wereld had ik liever 12 t/m 17 gehad en dan nog 19-24-28 of zo, maar goed dat kon niet. 1 nadeel: ik heb de ketting niet vervangen dus het moet nog op elkaar inrijden en ratelt zodoende nog een beetje (vooral in de grootste en kleinste versnellingen viel mij op).
Laatst gewijzigd door Zoran op 04 jan 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooi zoran, leuk om te horen. Dat van die kabels kan ik me voorstellen. Ze hangen al wat voor het voorlicht in de gebruikelijke stand. Het gemis van de 15 is jammer. Ik zal deze maand eens kijken wat ik doe. Ik heb er wel oren naar. Eerst mijn fiets maar eens ophalen van mijn school, aankomende maandag. Door familieomstandigheden ben ik donderdag voor de kerst halsoverkop afgereisd met een auto van een collega en ik mis daarom mijn fiets thuis.
Oja, ik overweeg serieus de spirgrips. Lijkt me ideaal al weet ik niet of deze aanpassing goed past op een ST1 ivm de andere geometrie.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Passen doen ze wel. De geometrie maakt niet uit, als jij maar lekker zit. Desnoods laat je het stuur vervangen door een ander exemplaar als je daarmee de positie van de SpirGrips kunt verbeteren. Het is in het begin altijd even puzzelen wat voor jou het beste werkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dijkj23
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2019, 10:29

Afgelopen zaterdag de nieuwe donkerrode stromer ST1 gekocht bij Bikes & Care in Odijk. Hiervoor bijna 4 jaar en 34.000 km gefietst op een Riese Müller Cruiser met nuvinci systeem.
Vandaag gelijk 1e dag woon/werk: Woudenberg-Utrecht, 27 km enkele reis. Het was een verademing: de stromer heeft meer power, maar voor mij het belangrijkste zijn de omwentelingen bij een snelheid boven de 40 km/uur. Wat een rust geeft dat tov dat nuvinci systeem!!!!

Ik denk dat deze fiets mij goed gaat bevallen. Tot nu toe enige minpunt is de hoeveelheid licht: fietsend door de bossen bij Zeist zonder straatverlichting met deze snelheden is niet fijn, de R&M gaf wat meer licht.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

dijkj23 schreef: 06 jan 2020, 20:57 Afgelopen zaterdag de nieuwe donkerrode stromer ST1 gekocht bij Bikes & Care in Odijk. Hiervoor bijna 4 jaar en 34.000 km gefietst op een Riese Müller Cruiser met nuvinci systeem.
Vandaag gelijk 1e dag woon/werk: Woudenberg-Utrecht, 27 km enkele reis. Het was een verademing: de stromer heeft meer power, maar voor mij het belangrijkste zijn de omwentelingen bij een snelheid boven de 40 km/uur. Wat een rust geeft dat tov dat nuvinci systeem!!!!

Ik denk dat deze fiets mij goed gaat bevallen. Tot nu toe enige minpunt is de hoeveelheid licht: fietsend door de bossen bij Zeist zonder straatverlichting met deze snelheden is niet fijn, de R&M gaf wat meer licht.
Dat (gebrek aan) licht is een bekend probleem. Gelukkig is het ook makkelijk op te lossen met een Lezyne lamp, ik heb zelf de 1300XXL, prima lamp even goed zoeken en je kunt hem vast wel voor een euro of 60 op de kop tikken (zo duur was hij een tijdje geleden bij Bol, nu weer 85...).
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Van het kerstcadeautje van de baas bij bol.com innerbarsends besteld van sq lab. Hiermee hoop ik een wat aerodynamische zit te krijgen en een wat meer ergonomische houding door de afwisseling van de handgrepen. Ik merk dat ik hiermee wat makkelijker zak in mn positie zonder dat het oncomfortabel voelt. Wederom k.w.w.👍
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Vandaag 1e rit ww achter de rug.
S'morgens vond ik dat ik fameus moest bijtrappen om over de 40 te geraken eens op het werk even naar de instellingen gekeken en wat aangepast. De rit naar huis was een hele verademing 43/u vlot zonder te zweten 👌 zalig. 26km enkel. Samen met collega gereden die op zijn st1x zat en ik moet zeggen, mijn st1 moest zeker niet onderdoen!
Heerlijk om niet in de wagen te zitten en thuis te komen met stress.

Ook heb ik dus de 3 spacers boven het stuur staan en deze positie bevalt me dus echt super, veel beter dan de originele!
St1 2020 dark grey
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Wat, me wel enorm stoort is dat de ortlieb tassen dus wel degelijk schade maken aan het kader onderaan. Bagagerekje is ingetaped en vind ikzelf zo erg niet als daar wat schade aan komt. De kader van de fiets zelf vindt ik helaas minder. Achja, als je m nieuw wil houden moet je hem in de garage laten staan zeker 🤷‍♂️
St1 2020 dark grey
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Gikke schreef: 08 jan 2020, 08:31 Wat, me wel enorm stoort is dat de ortlieb tassen dus wel degelijk schade maken aan het kader onderaan. Bagagerekje is ingetaped en vind ikzelf zo erg niet als daar wat schade aan komt. De kader van de fiets zelf vindt ik helaas minder. Achja, als je m nieuw wil houden moet je hem in de garage laten staan zeker 🤷‍♂️
Dat zijn niet alleen de ortlieb tassen, ongeveer alle tassen doen dat. Dit ligt aan de schokken op hoge snelheden en in slecht weer (zand die er tussen kruipt en zoals schuurpapier je lak afwrijft).
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk: spiraalband, tape, tennisracketgrip,... zie topic: viewtopic.php?f=9&t=1304&p=46995&hilit= ... ger#p46995
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Het is dat het regent anders had ik mijn nieuwe horentjes uitgeprobeerd, de sq lab innerbarends. Kerstcadeautje via bol.com
Afbeelding
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie