Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Nieuw frame, nieuwe fietshouding, nog steeds Stromer.
Netherlands
Ochiba
Pro
Pro
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 7100

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Ochiba »

Ehhhhh geactiveerde clutch :shock: en nou voor de leek wat meer uitleg graag

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 5322
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door FreddyH »

Ochiba schreef:
30 okt 2020, 19:22
Ehhhhh geactiveerde clutch :shock: en nou voor de leek wat meer uitleg graag
Het schakelaartje op je derrie op aan zetten :ay
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Edgecrusher
Expert
Expert
Berichten: 207
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Edgecrusher »

Maar daar staat die toch standaard op, dus dat helpt dan niet?
Of misschien dat deactiveren bedoeld wordt, zodat de ketting op iets minder spanning staat.

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3474
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Golvas »

Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Netherlands
mamojula
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2020, 19:15

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door mamojula »

Ik heb mijn ST1-2020 vanaf juli dit jaar. Gebruik 'm nagenoeg alleen voor woon-werk (totaal ca. 26km/dag) en nu ruim 1600km gereden.

Accu:
De accu is de standaard (paarse) van 618Wh. Bereik valt iets tegen, ik rij op max. ondersteuning zo rond de 35km met deze accu (dus stand 3 en sensor op bijna maximaal, op 1 streepje na). Ik heb een aardige heuvel onderweg die ik elke dag op fiets (kruisberg nabij Maastricht: 1.5 kilometer lang, 54 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 3.8%)
De terugweg is omhoog (vals plat) gedurende zo'n 7 km en ALTIJD wind tegen....

Schakelen en rijgenot:
Ik heb overwogen om de ST1 om te ruilen voor en ST3: die heeft toch een iets sterkere motor, maar uiteindelijk besloten om de ST1 te houden en een grotere accu (983Wh) aan te schaffen en dan te gaan rijden met de sensor ook op maximaal. Het is echt een genot om hier op te rijden: ik baal als ik thuis (moet) werken en niet kan rijden.....
Ketting regelmatig reinigen en smeren werkt prima. Schakelen verloopt tot nu toe probleemloos.

Banden:
Banden zijn ondanks het kouder worden nog steeds prima, de ST1 'plakt' echt aan de weg is mijn gevoel. Bandenspanning is ong. 2.8 bar waarmee ik rij.

Lak:
Zoals ik hier al vaker gelezen heb is de lak van de Stromer erg (te) zacht. De fietstassen (in dit geval ook Ortliebs) beschadigen de bike nogal snel. Gelukkig op tijd bescherming aangebracht, maar eigenlijk zou dit voor zo'n dure fiets niet nodig hoeven te zijn....

Resumé:
Ik ben nog steeds erg happy met deze bike en heb toe nu toe nog geen dag spijt gehad van deze, toch redelijk dure, aanschaf. Elke keer weer rij ik met een BIG Smile rond!! :D

Voor de liefhebbers of mocht je het gemist hebben: ik plaats af en toe filmpjes van mijn ritten met de ST1-2020 op mijn YT kanaal.



Netherlands
Veloce750ss
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2020, 14:46
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer ST1 2020
Km-stand: 998

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Veloce750ss »

Beste allemaal,

we zijn nu een tweetal maanden verder sinds ik mijn ST1 2020 in ontvangst heb genomen en een kleine 1000km ver daarom is het tijd voor de "ervaring tot nu toe".
Allereerst wil ik melden dat dit mijn eerste SP is en mij zeer goed bevalt en deze via Broere Fietsen in Etten-Leur heb gekocht.
Gedurende de eerste 2 weken had ik tijdens elke rit wel een keer een hick-up omdat de fiets door een ongelijkheid in het wegdek spontaan uitviel. Daarnaast kon ik de accu niet opladen via de aansluiting in het frame en moest deze dus elke keer eruit halen. Dit is best een uitdaging als je interne oplaadpoort het niet doet. Ook kreeg ik geen gevoel en daarom geen vertrouwen in de VeeTires. Bij menig bocht voelde ik de banden wringen en piepen met verschillende drift/slides tot gevolg. Ik heb contact gezocht met de FM welke mij meteen aanbood de fiets op te komen halen en te ruilen voor een leenfiets. Aangezien de tweede lock-down voor de deur stond zag ik mijn geest al gaan met als gevolg dat ik net na de kerst mijn ST1 weer kon ophalen.
Het probleem met het uitvallen is opgelost door rubbers te plaatsen in het frame zodat de accu goed op zijn plaats blijft zitten. Het oplaad probleem zou verholpen moeten zijn door een software update en de VeeTires zijn ingeruild voor Pirelli Cycle- C WT. Nou rijden maar.

Frame: vanaf dag één had ik de stuurpen reeds laten flippen en een rechterstuur erop laten zetten voor een sportievere zit. Dit bevalt meer dan prima. Ik fiets naast de SP ook nog op een MTB en racefiets en gebruik de Stromer voor WW verkeer. De bouw voelt zeer solide aan en geeft vertrouwen.

Accu: ik heb een 814Wh accu en rij gemiddeld 60km/dag. De capaciteit is voldoende ook al heb ik een paar keer mogen ervaren hoe een laatste 2km best zwaar zijn zonder ondersteuning. Ik haal op mijn werk de accu eruit en leg deze in de nabijheid van de verwarming. Zo voorkom ik spanningsverlies bij lage temperaturen want dat ik menig maal nu mogen ervaren. Nu fiets ik in 's morgens meestal in stand 2 naar het werk (28-33km/u gem) en 's middags in 3 terug (35-40km/u gem). Meestal heb ik dan nog tussen de 10 en 25% batterij over bij thuiskomst.
Regelmatig maak ik met mijn vrouw die een "normale" E-bike heeft een rondje om de kerk van zo'n 40 tot 60km en heb dan vaak nog 40 tot 50% over en zij veelal 0-5%.
Voor mijn dagelijks gebruik voldoet de accu heb al menig maal met een stevige ZW'n wind richting het werk mogen vechten en dan is diezelfde ZW'er lekker in de rug bij het naar huis gaan.

Banden: zoals reeds gemeld liggen er nu Pirelli Cycle-E WT banden onder en die liggen lekker op de weg, sturen heerlijk en geven veel vertrouwen. De zomer variant van Pirelli (ST3/5) komen er dit jaar ook onder en hoop dat ik daar net zoveel plezier van heb als deze winter variant.

Zadel/zadelpen: ook vanaf de eerste dag heb ik een Brooks Cambium C15 zadel erop. Heerlijk zadel maar vond toch dat het totale plaatje bij de snelheden die je met een Stromer mag rijden best stug en redelijk wat klappen maakte. Naar wat speurwerk gekozen voor de Cane Creek Thudbuster ST. Deze zit er nu een dikke week op en echt een aanrader. Het haalt net het venijn eruit zonder merkbaar energieverlies.

Allerlei: gezien het feit dat de fiets kuren had in het begin, uitval, heb ik een extra lamp in de vorm van Knogg PWR Road erbij geplaatst. Als je fiets in het donker uitvalt heb je lig geval nog licht en ben je verder ook nog zichtbaar. Ook een Knogg bel erbij want de claxon vind ik voor normaal gebruik wat overdreven. Ook heb ik een opzet stuur erop gezet zodat ik lekker kan liggen en ook stiekem weer kan wennen aan een tijdrij houding voor het, hopelijk, nieuwe triatlon seizoen.
Ortlieb fietstassen erbij en het plaatje is voor mij nu wel af. Wel idd even wat zwarte isolatietape op de "schuurplekken" geplakt tegen verdere beschadigingen.

Resumé: absoluut geen spijt van mijn aankoop, meer dan tevreden. De nodige zaken "getweaked" maar dat maakt het ook meteen mijn fiets. Ik hoop nog vele veilige en fijne km's te maken door weer en wind.

Be safe and Healthy,

Sportieve groet, Hugo

Afbeelding
Bijlagen
IMG_2502.jpg
IMG_2502.jpg (3.59 MiB) 633 keer bekeken

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 5322
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door FreddyH »

Mag ik je de tip geven om de accu toch op je werk op te laden? Dan gaat hij langer mee!
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Netherlands
Veloce750ss
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2020, 14:46
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer ST1 2020
Km-stand: 998

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Veloce750ss »

FreddyH schreef:
24 jan 2021, 17:14
Mag ik je de tip geven om de accu toch op je werk op te laden? Dan gaat hij langer mee!
Dank voor de tip maar heb je er ook een plausibele uitleg bij?

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 14113
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: In afwachting van.. ?

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Stromeur »

Zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren bevordert de levensduur van je Li-ion accu.
Stromer ST2 S 2017

Ton
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2020, 19:24

Re: Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Bericht door Ton »

Ik heb ook sinds 2 maanden een Stromer ST1. Vanwege corona weinig kilometers gemaakt (500 km) maar ook bij mij is de fiets al 2 keer helemaal uitgevallen vanwege een hobbel in de weg. Vertrouwen in de fiets heeft wel een deukje gekregen. Hopelijk kan mijn FM (QiCQ) dit probleem ook voor mij oplossen.

Daarnaast heb ik last van een loszittend kapje dat rond de eject knop zit. Ook dit probleem is al vaker gemeld in dit draadje. Wel jammer dat de FM dit niet uit voorzorg verlijmd uitlevert.

Hiervoor 2.5 jaar / 8000 km op een QWIC RD10 gefietst. Ik was eigenlijk op zoek naar een krachtige speed pedelec met riem en een actie radius van tenminste 50 kilometer in de hoogste ondersteuning. De Klever PINION of de nieuwe Stromer ST2 lagen het meest voor de hand. Na beide fietsen te hebben geprobeerd ging mijn voorkeur uit naar de Klever PINION (krachtiger en fijner schakelen). Alleen de actieradius en de hoge aanschafprijs heeft mij doen twijfelen.

Na de testrit op de Stromer ST2 heb ik -omdat ik er toch was- ook de ST1 proef gereden. Ik was meteen enthousiast; ik merkte geen verschil in ondersteuning met de ST2 en het schakelen op de ST1 vind ik fijner.

Een mooie black friday aanbieding heeft mij over de streep getrokken; het prijsverschil tussen een ST1 met de 983 Wh accu en de ST2 was meer dan 2000 euro. Ik rijd de komende jaren nog wel even met de ketting.

Plaats reactie