De Stromer concurrentie in 2018

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

De prijs politiek van Klever is over het geheel genomen wat gunstiger.
Accus zijn ook ongeveer 25 cent per Wh goedkoper.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

een E bike met gashandel heb ik destijds ook bekeken, de Grace ONE, vond deze er ook strak uit zien:

10920.jpg
10920.jpg (95.1 KiB) 7367 keer bekeken
1300 Watt motor (maar 3199 Euro)
Ze stoppen er alleen mee...
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Reinout-St1x schreef : ↑
Die Kleber X-Speed ken ik niet maar ziet er heel fraai en overdacht uit. Mijn eerste reactie was dat de accu echt te beperkt was (570 Wh) maar zag zojuist in de aankondigingen dat voor 2018 een 850 Wh versie gepland staat. Da's al een stuk bruikbaarder want deze 600 Watt motor lust ook zeker een elektrisch slokje....

Bron Klever website: Klever Mobility is een zelfstandige dochter van Kymco scooters. Klever (KLEV staat voor Kymco Light Electric Vehicles) is een premium e-bike merk. Since 1963 brengt KYMCO gemotoriseerde tweewielers op de markt. Kymco is een gerenommeerd scooter merk, en produceert scooters en motoren voor o.a. Kawasaki en BMW. Wereldwijd heeft Kymco ca. 4000 mensen in dienst en het merk wordt in meer dan 90 landen verkocht.

Nederland
In Nederland is Klever Mobility sinds begin 2015 operationeel. We hebben een jong en enthousiast team en zijn er op uit om het favoriete merk van onze dealers te zijn of worden.

We zijn gevestigd in Bunnik. Service, marketing, sales en de administratie worden vanuit de Nederlandse vestiging voor de Benelux markt gedaan. De logistiek wordt vanuit Keulen, Duitsland, geregeld waar ook ons centraal magazijn staat en onze Europese zustermaatschappij gevestigd is.


Laatst gewijzigd door Ziggymiep op 05 nov 2017, 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dit riekt wel naar een reclame uiting...
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Stromend schreef: 05 nov 2017, 09:45 Dit riekt wel naar een reclame uiting...
Ik zal zeker geen reclame maken voor Klever hoor!
Maar dit topic is nu eenmaal "de concurrentie voor Stromer in 2018".
Ik heb geen aandelen in Klever, maar ook niet in Stromer. Ik ben gewoon een eindgebruiker met een objectieve mening :ay
Omdat Klever later dan Stromer in de markt ( mei 2017 met de x-speed ) gekomen is, is deze natuurlijk nog minder bekend en rijden er veel minder van rond.
Ik heb er nog geen testrit mee gemaakt, maar de spes zien er veelbelovend uit.
Momenteel zou ik hem zeker niet willen ruilen voor mijn ST1X, maar ik denk dat Stromer er een serieuze concurrent bij heeft. Ik vind dat de rest van de merken niet eens in de buurt komen van Stromer, maar deze Klever x-speed doet een aardige poging.
Reden te meer voor de nieuwe topman van Stromer (Jakob Luksch)om niet stil te blijven zitten en te blijven innoveren in hun product om zo de concurrentie steeds een stapje voor te zijn! ( Wat tot nu toe nog steeds het geval is )
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Lomito

Om een serieuze concurrent voor Stromer op de markt te zetten moet de nieuwe speed pedelec voorzien zijn van minstens een 500 Watt achterwielmotor, accu minimaal 600 Wh en een prijs van rond de € 5.000.

De Klever x speed voldoet hieraan (vrijwel) met een 600 Watt achterwielmotor, accu 570 Wh (erg krap) maar met een prijs van € 4.900... Een rechtstreekse concurrent voor de ST1x dus! Maar wel met een sterkere motor (600 tegen 500 Watt) met een hoger koppel (41 tegen 35 Nm). Deze fiets ga ik zeker een keer uitproberen.

Nadelen zijn er zeker ook te noemen: relatief kleine accu met de mogelijkheid om een 2e accu in een Ortlieb-tas mee te nemen, accu vrij hoog in het frame gemonteerd (stabiliteit).

Het ontwerp van de fiets, met name het opvallende frame, is een kwestie van smaak, ik vind het een geslaagd ontwerp, de ontwerpers hebben duidelijk de ballen om niet een standaard fiets/pedelec op te waarderen tot speed pedelec zoals je ziet bij Gazelle Cityzen en R&M Bluelabel die de accu "ergens" aan het frame plakken. Stromer heeft de goede keuze gemaakt om de accu te integreren IN het frame, Klever kiest voor integratie van het frame OM de accu, wat mij betreft prima geslaagd.

De reviews van gebruikers zijn eensluidend: de fiets is zeer gretig/beweeglijk (ST2 materiaal) en een feestje om te rijden. Dat komt mij bekend voor... En daarom mijn voorlopige conclusie, ik wil er eerst mee gereden hebben, dat deze fiets wel degelijk een serieuze kandidaat kan zijn om Stromer naar de troon te stoten.

PS. Ik heb gelijk een proefrit aangevraagd bij een Klever-dealer in het nabijgelegen Zetten. Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaring op die X-speed.
Blijkbaar hebben ze hem al eens getest, maar dan vergeleken met een St2s. ( Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het testpanel objectief is geweest)
Dat is natuurlijk appelen met peren vergelijken.
Het grootste minpunt vind ik momenteel de batterijcapaciteit (570Wh), maar deze zou vanaf maart 2018 verkrijgbaar zijn met 850Wh.
Qua prestaties en prijs komt hij inderdaad het meest overeen met de st1x, die vanaf 2018 het instapmodel van Stromer is. Dus het vlaggenschip van Klever is eigenlijk het instapmodel bij Stromer. :d3:

https://www.besteproduct.nl/e_bikes/art ... c_van_2017
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

In mijn zoektocht naar een speed pedelec ben ik vorig jaar, tijdens een weekendje Den Haag, gaan testrijden op de Klever X. Wel op de 25 km/u versie want de 45 km/u versie was toen nog niet leverbaar. Mijn ervaringen: hij reed erg vlot, soepel, maar deze versie voelde wel nogal 'plastiekig' aan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Louis_ST? schreef: 05 nov 2017, 08:57 een E bike met gashandel heb ik destijds ook bekeken, de Grace ONE, vond deze er ook strak uit zien:

10920.jpg

1300 Watt motor (maar 3199 Euro)
Ze stoppen er alleen mee...
Ik ook! Ik heb heel lang getwijfeld, maar het feit dat er bijna nergens een Grace ONE dealer te vinden was in combinatie met die lelijke grote bak op het stuur (ik denk dat daar de controller en de interface in zit) maakte dat ik er nooit een proefrit op gemaakt heb. En dat is dus maar goed ook, aangezien ze kennelijk nu stoppen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk net als Stromend dat Stromer van de “vintage” speed pedelecs weinig te vrezen heeft. Ik vind ze trouwens wel ontzettend leuk, maar meer om een beetje mee door te stad te cruisen en te patsen, niet om lekker op door te jakkeren. Je betaalt relatief veel voor de looks denk ik.

Zelfde geldt voor de hierboven genoemde mountain bike speed pedelecs zoals die van Bultaco. Dit is meer een hybride MTB/Crossmotor, ontworpen voor offroad werk. Haibike is ook een hele serieuze speler in dit segment. En de Stealth B-52 e-bike vind ik al helemaal een beul van een speed pedelec voor deze toepassing. Voor een reguliere woon-werk rit over de weg zijn ze echter totaal ongeschikt.

Voor Stromer competitie zou ik meer kijken naar weg/tourfietsen, en inderdaad: die Klevers zijn intrigerend. Al vind ik ze persoonlijk veel minder mooi dan de Stromer, nét wat te speels naar mijn smaak. Ook het in een tas meeslepen van een complete extra accu om aan de capaciteit te komen die Stromer in één accu steekt: geen optie. Maar: als de motorprestaties niet alleen op papier maar ook in de praktijk kunnen tippen aan die van Stromer, dan kan dit toch wel serieuze concurrentie gaan worden, zeker voor mensen die kortere afstanden in de stad rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie