Vrijdag de Kettler Velossi opgehaald. Hierbij de eerste indrukken.
De Velossi rijdt heerlijk, ...wanneer hij wil starten. Tot twee keer toe in het weekend gaf de motor geen ondersteuning direct na aanzetten van het systeem. Na een paar keer resetten deed hij het dan weer wel. Eenmaal aan blijft hij het wel doen. Er komen geen foutmeldingen op het scherm. Misschien iets met de krachtsensor in de motor. De FM neemt contact op met de leverancier. Geen goede start helaas.
- 20210424_174845-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.59 MiB) 2506 keer bekeken
De zitpositie van het 55cm frame is met mijn lengte van 1.87 prima. Het geeft een niet al te sportieve houding die ik prettig vindt. De ergotec stuurpen staat daarbij nog niet in de hoogste stand. Die pen voelt bijzonder stevig aan, geen spoortje van buiging of frictie. Het frame zelf voelt ook bijzonder stijf aan en heeft een onverwoestbare uitstraling. De nogal rechthoekige spatborden dragen ook bij aan dit beeld.
De verhouding koppel/vermogen is ook uitstekend. Het koppel van 40nm is genoeg om goed van de plek te komen, ik hoef niet per se als een raket vanuit stilstand er vandoor. Het vermogen van de neodrives Z20 van 600W is ruim voldoende om met flinke tegenwind met flink bijtrappen prima de 45 km/h vast te houden. Met de ondersteuning op 0 is de Velossi nog redelijk als gewone fiets te rijden, de aandrijving met pinion en riem levert geen noemenswaardige weerstand.
- 20210424_174954-CanonEOS5DMarkII.JPG (6.25 MiB) 2506 keer bekeken
De pionion C1.9 XR (extended range) heeft hetzelfde bereik als de 12 versnelling variant, maar dan met stappen van 25%. Het schakelt heel soepel en precies en met niet te veel kracht. In de 7e gang rijdt het met 83 tpm bij 43 km/h voor mij op een prettige frequentie. Bij 46 km/h met 87 tpm dan weer net even te snel, en in 8 weer net te langzaam met 76 tmp. De 9 ga ik in ieder geval nooit nodig hebben. Helaas wordt de Kettler standaard niet met de pinion 12 geleverd, maar je kunt niet alles hebben. De toerenteller is niet al te nauwkeurig, hij verspringt nogal bij een heel regelmatige pace.
- 20210424_174929-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.51 MiB) 2506 keer bekeken
De carbon riem wordt niet zoals bij de MTB cycletech gespannen met een spanrol, maar via een stelschroef in de achtervork. Het is mogelijk de riem uit het frame te nemen zonder de instelling van de riemspanning kwijt te raken. De verbinding van de achtervork ziet er net als de rest heel solide uit.
- 20210424_175241-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.54 MiB) 2506 keer bekeken
- 20210424_175205-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.97 MiB) 2506 keer bekeken
De vertraging van de magura MT5 4 zuiger remklauwen is indrukwekkend en zo zien ze er ook uit. Wat ik wel mis is de optie om tijdens remmen de motor terug te laten leveren, een mogelijkheid die mijn eerste Trek e-bike wel had, dit scheelde een boel remblokken. Ook in de handleiding van eerdere Alber systemen zie ik deze optie wel, dus waarom het op de Z20 moet ontbreken is me niet duidelijk.
- 20210424_175414-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.41 MiB) 2506 keer bekeken
De accu is net als bij de MTB cycletech van onder uit de onderstang uit te nemen, maar de handle waarmee dit gaat zit bij de Kettler aan de bovenkant in plaats van onderaan zoals bij de cycletech. Bij deze handle dit ook de oplaadplug. In verband met de vuilophoping onderaan de buis is bovenaan een veel betere plek, en daarmee een prima ontwerpkeuze van Kettler. Het
oplaadcontact is met een stevige zachtplastic dop afgesloten. De handle voor het losnemen van de accu is nogal scherp aan de randen en vereist nogal wat kracht. Ook voor het terugplaatsen van de accu is een flinke klap met de handpalm nodig.
- 20210424_175135-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.89 MiB) 2506 keer bekeken
Na 35 km op een winderige dag is de accu op 10%. Het valt op dat onder de 15% lading de ondersteuning al behoorlijk begint af te nemen.
De onderkant van de accu rust op een plastic strip die als update van de fiets aangebracht is om waterverzameling onder de accu te voorkomen. Aan de zijkanten van deze afdichting zijn nog wat kieren te zien, het is de vraag of deze strip afdoende is.
- 20210424_175323-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.6 MiB) 2506 keer bekeken
De bediening van het display is prettig, met aparte knoppen voor claxon, ondersteuningsstand en grootlicht. De ondersteuningsschakelaar is goed te bedienen, maar wel nogal groot en vierkant. De kleine knopjes aan de linkerkant waarmee je door het menu scrollt zitten op een erg onhandige plek, je kunt ze bijna niet indrukken zonder ook de claxon in te drukken.
- 20210424_175614-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.1 MiB) 2506 keer bekeken
Het display zelf is met een eenvoudige draaibeweging af te nemen. De menu's op het display zijn nogal summier: het hoofdscherm met snelheid, ondersteuningsstand en acculading en twee subschermen met combinatie van calorieën en trapfrequentie of rijtijd en afgelegde afstand. Helaas zijn deze combinaties niet anders in te delen. Wat ik mis is een weergave
van de gemiddelde tripsnelheid.
- 20210424_175627-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.18 MiB) 2506 keer bekeken
Alber heeft een android app voor het instellen van de ondersteuning in de verschillende standen. Helaas wil de app geen connectie maken met de fiets zonder dat je eerst toegang verleent tot al je contacten. Mij een raadsel waar ze die voor nodig hebben, maar voor mij is dat een no-go. Ik betaal liever met een beetje geld dan met mijn privacy en die van mijn vrienden en kennissen. Jammer.
De claxon is het enige onderdeel wat ik spuuglelijk vind. Functie gaat bij mij voor de vorm, maar er zijn grenzen, en die heeft Kettler met de plaatsing van de claxon wel bereikt.
- 20210424_174822-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.73 MiB) 2506 keer bekeken
De trappers hebben een beetje el-cheapo plastic uitstraling, maar het contact is prettig. De eerste rit bij regen zal moeten uitwijzen of ze dan ook voldoende grip bieden.
- 20210424_175445-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.77 MiB) 2506 keer bekeken
Als accessoires gekozen voor de ABUS SP Ace helm in signaalgeel met vizier, axa block xxl ringslot dat ik gemonteerd heb met flexmount, ortlieb tas en Selle Royal zadel dat een stuk prettiger zit dan dan het standaard Ergon SMC-40 plankje dat er als zadel bij geleverd wordt.
- 20210424_180429-CanonEOS5DMarkII.JPG (4.92 MiB) 2506 keer bekeken
- 20210424_175222-CanonEOS5DMarkII.JPG (6.6 MiB) 2506 keer bekeken
- 20210424_175036-CanonEOS5DMarkII.JPG (5.52 MiB) 2506 keer bekeken
Tot zover de eerste indrukken, over een paar duizend km meer.