Veel terug schakelen en accelereren in lage(re) versnellingen. Pas in meest gebruikt grote verzet schakelen als je op snelheid bent. Dit kun je doen om dit verzet zoveel mogelijk te ontzien (met accelereren, want dan komt er veel koppel op). Dat was de reactie die ik van een fietsenzaak kreeg op mijn vraag over slijtage met ketting/derailleur in combinatie met middenmotor.
Niet echt een oplossing waar je op zit te wachten...
Wat is de goedkoopste Speed Pedelec in de Europese markt?
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Waarom niet?RuudvD schreef: ↑23 mei 2021, 11:51 Veel terug schakelen en accelereren in lage(re) versnellingen. Pas in meest gebruikt grote verzet schakelen als je op snelheid bent. Dit kun je doen om dit verzet zoveel mogelijk te ontzien (met accelereren, want dan komt er veel koppel op). Dat was de reactie die ik van een fietsenzaak kreeg op mijn vraag over slijtage met ketting/derailleur in combinatie met middenmotor.
Niet echt een oplossing waar je op zit te wachten...
Ik zie hier 2 mogelijkheden:
- als je geen SP hebt dan kan je hier met de aanschaf rekening mee houden
- als je wel een SP hebt een je hebt de pech dat je voor deze wat ongelukkige combinatie gekozen hebt dan is dit een zeer klein offer om overtollige slijtage te voorkomen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
-
- Rookie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 dec 2020, 08:14
- Locatie: Mill
- Merk SP: Sparta E-speed, R&M Supercharg
- Km-stand: 38250
Die fietsen niet met de ketting op achter tandwiel 10 of 11 naar boven hoor.
Ketting zal nog wel gaan maar je kleinste tandwielen krijgen het meest te verduren met het hoge koppel van de middenmotor.
Ketting zal nog wel gaan maar je kleinste tandwielen krijgen het meest te verduren met het hoge koppel van de middenmotor.
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Ik denk dat je je vergist wat voor vermogens en koppel er nog getrapt worden op de kleine verzetten.
-
- Veteraan
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Die hebben in ieder geval andere tandwielen dan op mijn Vado liggen. Collega's op het werk kampen allemaal met hetzelfde probleem, de drie kleinste tandwielen die verslijten.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Toch is dat niet te vergelijken. Een serieus getrainde fietser kan best even 300-400 Watt wegtrappen, misschien in piek nog iets meer. Maar dat is dan steeds alleen in de neergaande trapbeweging (tenzij je met klikpedalen heel netjes rondom kracht zet) en je bent een knappe fietser als je dit lange tijd volhoudt.Edgecrusher schreef: ↑23 mei 2021, 18:27 Ik denk dat je je vergist wat voor vermogens en koppel er nog getrapt worden op de kleine verzetten.
Een SP met 350 W middenmotor (en nog hoger piekvermogen, zeg even zo'n 500 W) die bij stilstand wegtrekt trapt bij optrekken rondom 500 W, op korte stukken (wanneer fietser kracht zet) komt daar nog 100 W (luie fietser) tot 250 W (iemand die met goede conditie flink doortrapt) bij.
Grofweg dus zo'n 750 W in piek vs zo'n 400 W in piek. Best een verschil zou ik zeggen. En die ene fietser die dit ook zonder motor kan: die mag ook regelmatig tandwielen vervangen
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Klopt. Uiteraard niet te vergelijken, 250-450w duurvermogens voor serieuze sporters, sprintwerk/ serieus klimwerk richting 1250 tot bij toppers tot wel 1750w, maar natuurlijk kortdurend.
Maar je hoeft echt niet elke maand tandwielen te vervangen.
Maar je hoeft echt niet elke maand tandwielen te vervangen.
-
- Veteraan
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Ik heb net mijn mails met de fietsenmaker eens terug opgezocht.
Mijn tandwielen achteraan(idem bij collega's) waren na 800 km versleten. De ketting schoot dus regelmatig over de tandwielen.
Ik heb dan net als mijn collega's enkel de twee kleinste tandwielen achteraan vervangen en toen was het probleem opgelost. Reactie van de fietsenmaker was om meer omwentelingen te maken en dat heb ik dan gedaan met als resultaat bezweet op het werk aankomen maar wel 1200km voor de tandwielen weer versleten waren. 50km/dagx20 werkdagen = 1000 km. Probleem was ook vooral wind op kop dan is de motor niet sterk genoeg en ga je extra kracht op de pedalen zetten waardoor weer extra slijtage.
Ik weet nu niet wat de kwaliteit van Shimano XLS is maar voor een speed pedelec lijkt me dit niet optimaal.
Mijn tandwielen achteraan(idem bij collega's) waren na 800 km versleten. De ketting schoot dus regelmatig over de tandwielen.
Ik heb dan net als mijn collega's enkel de twee kleinste tandwielen achteraan vervangen en toen was het probleem opgelost. Reactie van de fietsenmaker was om meer omwentelingen te maken en dat heb ik dan gedaan met als resultaat bezweet op het werk aankomen maar wel 1200km voor de tandwielen weer versleten waren. 50km/dagx20 werkdagen = 1000 km. Probleem was ook vooral wind op kop dan is de motor niet sterk genoeg en ga je extra kracht op de pedalen zetten waardoor weer extra slijtage.
Ik weet nu niet wat de kwaliteit van Shimano XLS is maar voor een speed pedelec lijkt me dit niet optimaal.
Zo'n Vado SP heeft een Brose 250 W middenmotor(tje) ... eigenlijk is dat een e-bike aandrijving zonder begrenzing op 25 km/u.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)