Ervaringen MTB Cycletech Code 45

Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Als jullie het goed vinden heb ik een nieuw onderwerp aangemaakt om mijn ervaringen met de Code 45 te delen met jullie en toekomstige geïnteresseerden.

Vandaag was het zo ver, na de bestelling op 27 juli mocht ik hem bijna 5 maanden later in ontvangst gaan nemen. Na een half uurtje uitleg, de aankoop van een helm en nog een extra ketting voor het slot was het tijd voor de eerste trip naar huis.
Vroeg of laat zou ik er mee door de regen moeten en in mijn geval was het dus vroeg. Rotweer in België dus het werd een rit door de regen met windkracht 4 rug en zijwind.
Ik had vooraf besloten dat ik het rustig aan zou doen gezien de weersomstandigheden en weinig ervaring maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het niet zo eenvoudig was om het rustig aan te doen.
Speed pedelec rijden geeft toch wel een lekker gevoel!!!
Enfin, wegens de weersomstandigheden en om het achterwil toch wat onder controle te houden besloot ik op ondersteuningsstand 1 te rijden (20% ondersteuning).
Met wind mee en door ook zelf wat wat actief meetrappen haalde ik toch af en toe de 45km/h.
Nog wat cijfertjes
Bij vertrek was er 90% in de batterij en gaf hij aan dat ik 70 km kon rijden.
Ik legde 14 km af in 26 minuten en had een gemiddelde 31.
Bij aankomst was er nog 80% batterij over en gaf de fiets aan dat ik nog 78 km kon rijden :bn: raar???
Impressies:
Waw, wat een leuke manier van fietsen. Ik had natuurlijk al testgereden en eens een proefritje met de ST3 van iemand in de straat gemaakt en ook met de ST1 van de buurman maar zo'n eerste keer een afstandje afleggen erg leuk, zelfs in de regen.
Bij aankomst thuis begon ik meteen al te denken wat de volgende rit zou kunnen zijn.
Aan de ervaren rotten; went zo'n gevoel niet te snel, of blijft iedere rit ontspannend soort gevoel van vrijheid?
De fiets zelf reed voortreffelijk. Muisstil, geen gerammel of gekletter, wanneer ik niet trap (loos rijden? klopt die term) een mooi tikkend geluidje)
De pinion C12 versnellingen; schakelt gewoon super smooth; opschakelen (naar een versnelling om minder te moeten trappen is iets anders dan afschakelen; Volgens de verkoper dient zo'n versnellingsbak toch enkele honderden kilometers gerodeerd te worden.
Ik probeer schakelgraag te rijden en het al stilstaand schakelen om vlot te vertrekken is echt wel een meerwaarde maar ik moet er soms nog aan denken om het daadwerkelijk te doen. Ook bij het afremmen voor een voorrang van rechts; je vertraagt, voor je weer optrekt eventjes standje of 3 terug schakelen en daar ga je. Tof systeem!!!

Deze namiddag kon ik het niet laten en heb ik nog even naar de stad gefietst.
In stad en tussen de winkelstraten is het ook wel leuk om zonder ondersteuning te rijden, gewoon alles uit en rustig mee met het verkeer door de winkelstraten.
Op de terugweg had ik vol wind op kop, windkracht 4, had gewoon zin om het rustig aan te doen dus ben op stand 1 blijven rijden. Rustig meetrappen zonder me in te spannen of moeite te doen bleef mijn snelheid goed rond de 30.

Ik heb vandaag 32 kilometer gefietst en er zit nog 51% batterij op die me een actieradius geeft van 54 km
Als dit wat klopt dan kom ik ruim toe voor mijn woon werk verkeer dat 30 km per dag bedraagt.

Conclusie; mijn eerste dag met deze fiets is me zeer goed bevallen. Er is echt ook iets waar ik niet tevreden over ben en dat me stoort: de remmen die het geluid van en pauw maken als ik rem :o . Hopelijk is dit omdat ze nieuw zijn.
Nu tijd voor een lekker biertje en straks probeer ik nog wat foto's te posten.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5231
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Fijn om te lezen. Als die fiets met groter frame en grotere batterij komt wordt het een serieuze kandidaat voor me :ay

Geluid van de remmen: komt door het natte weer, dan heeft iedereen dat.

Lager verbruik: in stand 1 met windkracht 4 mee is dat normaal.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Ik weet niet in welke maten hij beschikbaar is. Ik ben niet zo groot 1m74 en zafel stond eerst veel te hoog.
De batterij. Inderdaad vreemd de ze geen verschillende capaciteit aanbieden. Als andere fabrikanten het kunnen waarom zij dan niet? Bij aankoop dacht ik "accu ok is maar voor woon werk" maar ik merk dat het zo leuk rijden is dat je voor het plezier gaat touren. Met voorbedachte rade heb ik heel wat geocachen binnen de actieradius van de fiets laten liggen om ze later te gaan zoeken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5231
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Zoever schreef: 23 dec 2020, 18:27 De batterij. Inderdaad vreemd de ze geen verschillende capaciteit aanbieden. Als andere fabrikanten het kunnen waarom zij dan niet?
Kleine accu: prijs drukken. Meerdere accu's is lastig, zeker voor beginnende fabrikanten. Vaak gebruiken ze het referentie ontwerp van de motor leverancier.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3655
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zoever schreef: 23 dec 2020, 18:27 Als andere fabrikanten het kunnen waarom zij dan niet?
Omdat MTB Cycletech een kant en klaar Z20 RS pakket aankoopt bij Neodrives : de motor, de batterij en de display ... Neodrives levert helaas maar één type batterij(tje).
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Ah zo. Dat scheelt inderdaad in ontwikkeling en productiekosten. Maar Neodrives zou er toch baat bij hebben verschillende capaciteit aan te bieden? Dus waarom doen zij dat dan niet?
Gebruikersavatar
JeroenH
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 219
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ST2 LE / ex-RD10
Km-stand: 24k

Ik dacht dat de batterij van dit systeem van BMZ kwam, weet niet hoe Neodrives en BMZ zich verhouden tot elkaar :bn:
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Anverz NTA MIPS
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5231
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

BMZ levert de referentie accu, het BMS en waarschijnlijk de controller.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14039
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

Klopt, BMZ is de leverancier van de accu voor dit Neodrives systeem. (Ze leveren ook accu's voor b.v. Go Swiss en Brose.)

EDIT: FreddyH was me voor
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3655
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 23 dec 2020, 19:28 FreddyH was me voor
En ik dacht dat je die zelf wast ... busted ! :bj
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Plaats reactie