Eerst maar eens even over al die Bosch spullen op de Trek Allant+ Speed Pedelecs.
Bosch Performance Speed motor
Okeeeee, een middenmotor. Daar zijn wij achterwiel-gemotoriseerde eigenaren geen fan van. We weten het: ze maken kabaal en de ondersteuning is zeker niet om over naar huis te schrijven.
In 2018 testte ik de
Trek Super Commuter+ 8S. Een superleuke Speed Pedelec, afgemonteerd met uitstekende onderdelen, kek kleurtje, en dat alles tegen een hele nette prijs: 4.490,-. Voor dat geld kreeg je er zelfs een Supernova M99 PRO koplamp op. Eigenlijk kon ik aan de Trek Super Commuter+ 8S maar één nadeel vinden, en dat was die vermaledijde Bosch middenmotor: een lawaaiding met matige ondersteuning, waardoor cruisen op een snelheid rond de 45km/u geen optie is.
Maar: in deze Allant+ Speed Pedelecs zit een nieuwere generatie Bosch middenmotoren. Tijdens het testen viel me meteen op dat deze motoren een stuk stiller zijn én beter ondersteunen. Je hoort de motor nog wel, maar het is geen geloei meer zoals eerst. Zodra je op snelheid bent komt het geluid van de motor niet eens meer boven de windruis uit. Ook 45km/u rijden is beter haalbaar, al rij je er op je Stromer nog steeds rondjes omheen.
Als je het niet heel belangrijk vindt om continu rond de 45km/ te rijden, maar wil je wel een stuk sneller dan een 25km/u e-bike en al die illegaal naar 30km/u opgevoerde ebikes, dan zou de ondersteuning van een Allant+ SP best weleens je ding kunnen zijn.
625Wh Bosch PowerTube accu
Bosch (en Trek) is de kunst gaan afkijken bij Speed Pedelec fabrikanten die design wél belangrijk vinden en is op de markt gekomen met de Power Tube Accu. Trek heeft ervoor gezorgd dat deze accu's in hun frames passen, et voila: geen lelijke accu meer in zicht. Want zeg nou zelf: zonder de optionele accu zien die Allant+ bikes er supernetjes uit.
- 625Wh Bosch PowerTube accu.jpg (32.91 KiB) 9909 keer bekeken
Bosch biedt dit hapklare systeem trouwens aan aan elke fabrikant die er een frame omheen wil bouwen. Trek noemt het, heel hip - het Trek Removable Integrated Battery (RIB)-systeem. Maar feitelijk is het gewoon een Bosch accu met daarop vast een stukje Trek frame. Hier zit meteen het grote nadeel: neem je de accu uit om extern te laden, dan gaat dat stukje Trek frame mee eruit, want het is één geheel. Je bike blijft dus achter met een open accu-vak, waarin je ook nog gewoon alle bekabeling ziet liggen. (En dan mopperen wij over een klittenbandje bij Stromer, maar dat accu-vak kán tenminste dicht). En als je je accu laat vallen of wat te lomp neerlegt heb je dus meteen krasjes op je mooie frame.
- Trek RIB system.jpg (49.64 KiB) 9909 keer bekeken
Bosch Range Boost (optioneel)
Een standaard accu-capaciteit van 625Wh is natuurlijk helemaal niks meer in deze tijd. Er zullen dan ook maar weinig kopers zijn die deze niet direct uitbreiden met de optionele Bosch Range Boost. Deze accu voegt 500Wh capaciteit toe, en wordt op je frame geplaatst op de plek waar normaal je bidonhouder zit. Dag strak frame, jammerdepammer. Maar met een totale accu-capaciteit van 1.150Wh kom je tenminste wel ergens.
- Bosch Range Boost 2.jpg (97.22 KiB) 9909 keer bekeken
- Bosch Range Boost.jpg (65.06 KiB) 9909 keer bekeken
Op mijn korte testritjes heb ik de werkelijke actieradius natuurlijk niet kunnen testen, dus ik heb geen flauw idee. Maar wat wel heel gaaf is, is dat de Bosch website een uitgebreide mogelijkheid biedt om zélf je verwachte actieradius te berekenen met de "eBIKE RANGE ASSISTANT":
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... alculator/
Werkelijk álles waarvan wij weten dat het van invloed is op de actieradius is in deze rekenmodule verwerkt. Er wordt gevraagd om het gewicht van berijder, bagage plus bike samen, het jaargetijde, de wind, hoe vlak het wegdek is en van welk materiaal, of je een derrie hebt of een hub, je gemiddelde snelheid, type banden. Ze vragen zelfs je cadans! De actieradius verandert mee als je parameters wijzigd.
Wanneer ik "mijn" gegevens op een Allant+ 9.9S met extra accu invoer, dan kom ik op een actieradius van ca. 67km. Dat zou best weleens in de buurt kunnen komen van de werkelijkheid, maar nogmaals: ik heb het niet getest.
Bosch Kiox boordcomputer
Aan zaken zoals die uitgebreide actieradius-berekenmodule en aan nog een heleboel andere dingen is af te zien dat Bosch een hele grote speler is, in het algemeen, maar inmiddels ook op de e-bike/SP-markt. Fabrikanten zoals Stromer en Klever houden alles (motor, accu, display, software) in eigen ontwikkeling. Of ze die ontwikkeling nou uitbesteden of niet dat boeit niet; het resultaat is exclusief voor henzelf, met alle complicaties en kosten van dien. Het resultaat kan dan ook weleens wat wiebelig en instabiel zijn (zoals de Stromer OMNI app) of domweg te beperkt (zoals de X-Speed PINION display + app). Bosch smeert al die R&D kosten uit over een veel grotere markt en er zit een gigantisch bedrijf achter die paar SP-spulletjes.
- Bosch Kiox display.jpg (41.01 KiB) 9909 keer bekeken
Ook de Bosch Kiox display, die bij het Bosch motor en accu-pakket op de Trek Allant+ reeks hoort, is hier een duidelijk voorbeeld van. De Kiox is naar mijn mening best wel een beetje lelijk, en super-onhandig geplaatst (al zullen anderen wel blij zijn met de plek midden in het zichtveld), maar het is een kleurendisplay dat alles biedt wat een beetje fietscomputer ook heeft, je kunt 'm via een app verbingen met je smartphone, via Bluetooth kun je er je hartslagband op aansluiten en ook die gegevens meenemen, en via de Bluetooth Low Energy-interface kun je FW downloaden. Bovendien kun je alle gegevens teruglezen in de online-portal eBike Connect. Hoepla, zo doe je dat dus!
- Bosch Kiox display en bediening.jpg (23.36 KiB) 9909 keer bekeken