MarcelH schreef: ↑14 apr 2021, 06:28
De techniek is zeker intressant.....alleen heb ik bij de Bultaco geleerd dat een normaal fiets gevoel belangrijk voor mij is, en die mis je volledig bij de Ellio de diverse reviews gelezen hebbende..........
Je moet eerst de fiets gest hebben en best voor langere periode. een review van één testrit of ritje van half uurtje is niet objectief. En inderdaad de eerste indruk van de looks zijn .....euhm klein, appart , hoekje eraf. Maar zet dit idee even aan de kant en doe een een uitgebreide testrit, daarna opnieuw beoordelen.
Zelf heb ik de fiets 24 uur mogen testen, woon-werk en nog zoveel mogelijk andere verplaatsingen erbij genomen. Op het laatst van de dag ben je de fiets nog continu aan het ontdekken. Door meerdere ritten in verschillende verkeersituaties ontdek je steeds meer van de fiets. Zowel min als plus punten. Ik ben van plan de fiets nog eens voor een langere periode te testen. Omdat er techniek door mijn aderen vloeit , ben ik alvast fan van dit stukje techniek.
In het begin was het fietsgevoel voor mij ook teveel afwijkend van een normaal fietsgevoel. Op het laatst van mijn testdag had ik een voor mij goede instelling gevonden. Het is een combinatie van instelligen, trapomwentellingen , ondersteuningsniveau en dynamiek.
In reviews lees je , sommige vinden de fiets nerveus, schokkerend rijden, in het filmpje hierover ook een opmerking. Met de dynamiek instelling kan dit gevoel gewijzigd worden, maar dit voor ieders een persoonlijk gevoel.
Wat ik had ervaren is, bij laagste trapomwentellingen 50rpm en hoogste ondersteunings stand 4 is de fiets nerveuzer en schokkerig, dan voel je precies de continue bijsturing van de krachtige motoren combinatie, met dynamiek instelling verzacht je dit een beetje. Door de trapomwentellingen te verhogen en trapondersteuning te verlagen verdween dit gevoel.
In vergelijking met mijn testrit ervaring van Stromer en klever, is het een evenwaardige fiets, maar anders.
Rijd naar mijn gevoel zeer stabiel. Op een hobbelig wegdek en tegen hoge snelheid vond ik de fiets soms redelijk springerig worden, maar niet gevaarlijk, eerder oncomfortabel.
MarcelH schreef: ↑14 apr 2021, 06:28
De P stand, niet kunnen fietsen met lege accu, toch we serieus storende dingen in mijn optiek...en iedereen uitleggen dat het niet je station - werkplek fiets is maar voor serieuze afstanden
Die P stand is kwestie van gewenning. Dit is in het begin inderdaad lastig. Op het einde van mijn testdag was dit al een automatisme.
Fietsen met lege accu, als de laadstatus onder een bepaald percentage komt, gaat de fiets in een mode waarbij je tegen lage snelheid kan verder fietsen, hoeveel de actie radius hierbij is weet ik niet, dit heb ik ook niet nagevraagd. Zelf heb ik in deze situatie met lege accu een 5km gefietst, is zwaar trappen tegen +/-18km.
Wil je toch fietsen zonder accu, dan zou je bv een klem op de motorriem kunnen aanbrengen zodat deze geblokkeerd is. Hierbij gaat de trapkracht via de planetaire overbrenging naar het achtwiel, en niet naar de motor. Dan kan je nog wel gewoon verder fietsen zonder accu. Of Ellio hiervoor goedkeuring geeft weet ik niet!?