Ligfietsen en velomobielen hebben vaak 20” wielen.
Vroeger hadden MTB kleinere wielen.
Nu groter.
Voor lange rechte stukken aan hoge snelheid, heb je door de wetenschap voordeel aan een groot wiel.
Het gewicht speelt enkel mee bij optrekken afremmen en dus ook bergop.
Heeft weinig of geen invloed op pure snelheid.
Voor vlotter te bewegen is een klein wiel en laag zwaartepunt goed.
Maar in dit geval niet op ruw terrein.
Is mijn gedacht.
Onlangs zag ik een vergelijking tussen de Grype c12 en de C6.
De eerste barst van het vermogen.
De tweede 250w.
Pure kracht en snelheid wint de C12.
Maar kom je op losse stenen, dan graaft hij zich in.
Technische situaties en weinig grip geven de C6 enorm voordeel.
Omdat dit de meest technologische fiets is die er is.
Sensoren en computer zorgen steeds dat maximaal er uit gehaald wordt.
Ellio, met all wheel drive
Net deze mail ontvangen van Elio.
Bedankt voor je mail. Ellio heeft een nominaal vermogen van 1500W en daarmee rijdt je makkelijk 45 km/u. De twee motoren samen hebben een gecombineerd koppel van 100 Nm. Met de 1150 Wh batterij geraak je aan die snelheid in winteromstandigheden normaal vlot 60 km ver, maar als je sterke tegenwind hebt zal dit wel krap worden. De makkelijkste manier om dan batterij te sparen is gewoon trager rijden. De batterij helemaal opladen duurt ongeveer 6 uur. De batterij is inderdaad uitneembaar, voor als je hem op je werk zou willen laden.
Hoop iedereen van ons wat geholpen te hebben.
Nu nog de eerste test ritten in gewachten.
Bedankt voor je mail. Ellio heeft een nominaal vermogen van 1500W en daarmee rijdt je makkelijk 45 km/u. De twee motoren samen hebben een gecombineerd koppel van 100 Nm. Met de 1150 Wh batterij geraak je aan die snelheid in winteromstandigheden normaal vlot 60 km ver, maar als je sterke tegenwind hebt zal dit wel krap worden. De makkelijkste manier om dan batterij te sparen is gewoon trager rijden. De batterij helemaal opladen duurt ongeveer 6 uur. De batterij is inderdaad uitneembaar, voor als je hem op je werk zou willen laden.
Hoop iedereen van ons wat geholpen te hebben.
Nu nog de eerste test ritten in gewachten.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Nominaal 1500W? Da’s flink. Ik hoop dat ze dat vermogen goed configureerbaar maken, anders is het meer een meetrap bromfiets.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
1500W vermogen lijkt me een beetje overkill
Dat is volgens mij zelfs voldoende vermogen op 65-70 km/h te rijden.
Dat is volgens mij zelfs voldoende vermogen op 65-70 km/h te rijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
1500W is belachelijk veel, kan mij haast niet voorstellen.
En dat icm die hele kleine wieltjes is volgens mij geen garantie voor succes. Mijn fiets is het niet, ziet er een beetje uit als zo'n truttig vouwfietsje voor in de trein.
En dat icm die hele kleine wieltjes is volgens mij geen garantie voor succes. Mijn fiets is het niet, ziet er een beetje uit als zo'n truttig vouwfietsje voor in de trein.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
60 km actieradius met een 1150Wh accu. Een simpele berekening (met alle efficienties op 100%) zegt dat je ongeveer 1:30 uur moet fietsen (met 40 km/h gemiddeld). In die tijd gebruik je dan gemiddeld zo'n 1150 Wh / 1,5 h = 766 W.
Klinkt een beetje als een normaal verbruik wat onze fietsen ook al hebben. Die 1500 W wordt dus niet echt gebruikt (wellicht als je met windkracht 8 tegen een brug opfietst, anders nooit.
Klinkt een beetje als een normaal verbruik wat onze fietsen ook al hebben. Die 1500 W wordt dus niet echt gebruikt (wellicht als je met windkracht 8 tegen een brug opfietst, anders nooit.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik denk dat je die 1500Wh gewoon niet kan gebruiken, bij 45 km/h ga je onder normale omstandigheden echt niet meer dan 600-700Wh nodig hebben volgens mij
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Een groot koppel heb je nodig om snel op te trekken, een hoog vermogen heb je nodig om een hoge topsnelheid te halen.
Die 1500 Watt komt je dus van pas om continue 45 km/uur te rijden, ongeacht wind tegen, wat extra gewicht, een rechtere fietshouding of heling op. Dat kost je dan wel extra Wh-en die je grotere accu zal moeten leveren.
Die 1500 Watt komt je dus van pas om continue 45 km/uur te rijden, ongeacht wind tegen, wat extra gewicht, een rechtere fietshouding of heling op. Dat kost je dan wel extra Wh-en die je grotere accu zal moeten leveren.
Witte ST3 van maart 2019