mhoekstra schreef: ↑16 apr 2019, 17:00
Nu we het er toch over hebben...
Ik ben benieuwd of iemand zich al eens heeft verdiept in het volgende (Duitse) Topic over een Range extender voor de Bulls E45:
https://www.pedelecforum.de/forum/index ... e45.29545/
Het schijnt dat je dus simpelweg een extra 36V accu kunt aansluiten op de originele Bulls accu (als deze hetzelfde voltage hebben vanzelfsprekend) en tientallen kilometers extra kunt fietsen.
Het heeft wel een klein beetje voeten in de aarde: Een Rosenberger Stekker als je 'm aan wilt sluiten op de originele accu, of anders vanuit de (driehoekige) lasdoos in het frame een extra aansluiting maken... Daarnaast natuurlijk voltage-controle voor beide accu's om ervoor te zorgen dat ze altijd gelijk zijn qua spanning...
Ik ben van plan om dit binnenkort uit te testen.
De meeste accu's is een verzameling van parallel en serie schakelingen. Of je dat nu op cel niveau doet of op accu/batterij niveau, maakt op zich niets uit.
Kan zonder problemen als :
- Beide accu's op het moment van parallel schakelen een zo gelijk mogelijke (klem)spanning hebben, dan vloeit er bijna geen stroom van de ene naar de andere. 1V gaat geen drama zijn maar geen 10V.
- BMS voor de hulp accu zou ik wel voorzien, gewoon om de cellen individueel te beveiligen --> LVC & HVC. Kost bij onze chinese vrienden maar een habbekrats en die doet bij mij al jaren dienst zonder problemen. Ik heb een 30A versie en sleur daar 45A door, zonder problemen en al +20000km.
- Diode weglaten, smelt zekering in de plaats (20 à 30A), minder verlies en een diode ga je moeten koelen (koelplaat).
- Als je het laden ook voor de hulp accu voorziet (via de BMS) kan je ze samen opladen met dezelfde lader en moet je niets steeds koppelen/ontkoppelen.
- Maak de verbinding met degelijke stekkers, VB : Anderson
Die kan je in elkaar schuiven (zwaluwstaart verbinding) zodat je ze nooit verkeerd kan aansluiten. Ze kunnen 30ADC onderbreken, ik gebruik ze bij 45ADC en tot 60A fase stroom. (zonder te onderbreken)