Pagina 3 van 5

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 16 apr 2021, 08:59
door FreddyH
Precies mijn ervaring met Bosch/Nuvinci. 40 km/h fietsen en volhouden gaat meer dan prima als je een goede conditie hebt, maar niet zonder je in het zweet te werken. En ondanks dat ik van een hoge trapfrequentie houd vind ik het op die combi bij 40 ook al welletjes.

Die combinatie is geweldig voor mensen die 30-35 km/h willen rijden. Daarboven is het 3 x niks.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 16 apr 2021, 10:50
door vincent1981
Die 40 km/h is inderdaad iets dat andere SP fabrikanten ook als maximale snelheid lijken te hanteren. Dat scheelt natuurlijk in het verbruik, want een hogere max snelheid betekent ook kwadratisch meer weerstand, dus meer energieverbruik. Jammer vind ik het wel. Je koopt een SP die dus maximaal 45 km/h mag en dan kan hij maar max 40. Soms doen ze dan ook nog op het display aangeven dat het wel 45 km/h is, maar is de snelheidscorrectie dus ~5 km/h :(.
Middenmotoren geven volgens mij meer lawaai. Ik heb, zoals velen hier, een achterwielmotor en die hoor je toch eigenlijk niet bij het 'fietsen'.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 27 sep 2021, 12:35
door TornadoTom
Deze pedelec lijkt weinig populair? Als leek denk ik: betrouwbaar merk, met componenten van Bosch etc: dus dat moet goed werken?
Riemaandrijving dus weinig onderhoud, en momenteel te koop voor €3999 ipv €4999.. (de 2020 versie, niet 2021 die is 5199)
https://www.koga.com/nl/elektrische-fie ... me=H#specs

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 27 sep 2021, 13:13
door Stromeur
TornadoTom schreef: 27 sep 2021, 12:35 Als leek denk ik: betrouwbaar merk, met componenten van Bosch etc: dus dat moet goed werken?
De meeste mensen die naar een Koga SP kijken die doen dat omdat ze het merk al jaren kennen van b.v. uitstekende toerfietsen. Maar Koga is geen speed pedelec specialist. Het is een fietsenmerk dat daarnaast een speed pedelec heeft met een standaard Bosch middenmotor in/opbouwsetje.

Als je eenmaal met een goeie speed pedelec met achterwielmotor hebt gereden, dan wil je niet anders meer. Met een Bosch middenmotor is 45km/u halen hard werken, en op fatsoenlijke snelheid cruisen (b.v. tussen de auto's op de rijbaan, wat in NL verplicht is in de bebouwde kom) schier onmogelijk.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 27 sep 2021, 13:16
door mrstrom
TornadoTom schreef: 27 sep 2021, 12:35 Deze pedelec lijkt weinig populair? Als leek denk ik: betrouwbaar merk, met componenten van Bosch etc: dus dat moet goed werken?
Riemaandrijving dus weinig onderhoud, en momenteel te koop voor €3999 ipv €4999.. (de 2020 versie, niet 2021 die is 5199)
https://www.koga.com/nl/elektrische-fie ... me=H#specs
Ja dat wel, maar in het verkeer kan je niet meekomen. Slijtage van een middenmotor ken ik niet, maar met meer dan 10k erop, moet ik het nog maar zien.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 27 sep 2021, 15:11
door FreddyH
Kijk voor dat geld liever naar de Qwic RD11 Speed. Véél meer voor hetzelfde geld.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 28 sep 2021, 15:04
door TornadoTom
Bedankt voor de suggestie, maar na een korte zoekopdracht zie ik dat die Qwic RD11 Speed geen riemaandrijving heeft, wat dus een groot verschil is met de Koga Pace B20 en B10.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 28 sep 2021, 15:40
door FreddyH
Klopt, maar dan heb je wel een SP waarmee je 45 km/h haalt. Tussen de auto's is dat wel zo prettig.
En je hebt niet die dramatisch slechte Enviolo bak...

Ikzelf heb ook veel liever een riem dan een ketting, maar als ik moet kiezen tussen riem met Enviolo en een ketting met derailleur dan kies ik zonder enige twijfel voor die laatste.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 28 sep 2021, 18:45
door Stromeur
Voor 4k gaat het volgens mij niet lukken: een speed pedelec met riem en achterwielmotor. Maar als je budget wat ruimer is (6k), dan komt de Kettler Velossi 2.0 in beeld:

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 792#p96792

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 04 okt 2021, 13:35
door TornadoTom
Afgelopen weekend een testrit gedaan met een Koga Pace B20 2021
De fiets heeft geen vering, maar rijdt voor mij erg prettig (ik heb amper ervaring met SP's). Ik reed op de Turbostand meteen 34 zonder inspanning, en ga vlot naar 38-40 kmph als ik wat moeite doe. Voor 45 kmph is het flink werken.
Wat ik niet wist, en een erg aangename verrassing was, is de ingebouwde vermogensmeter. Er hing een erg moderne Bosch fietscomputer aan, en daarmee zag ik dus het actueel vermogen dat ik zelf trapte. Heel leuk voor een wielertoerist als mij die ook een vermogensmeter op de racefiets heeft. Ik weet niet of dit iets courant is bij andere merken?

Het was ook mijn eerste ervaring met de Enviolo (Nuvinci) versnellingen. Draaien aan de knop en de weerstand wordt hoger of lager. Dat systeem werkt wel mooi, maar na een bocht zou ik het handiger vinden om 1-2 versnellingen lager te kunnen gaan door op een knop te duwen. Maar een testrit van 20 min is natuurlijk niet te vergelijken met wekelijks vele uren met Di2 rijden op de racefiets.

Wat vond ik erg storend: het motorgeluid is echt aanwezig, ik had gehoopt dat het stiller zou werken.