Van Moof S3 had zin in kerstmis

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

VanMoof is trouwens van plan om de US-stand van nieuwe EU-modellen af te halen:

viewtopic.php?f=6&t=4020

Maargoed, als ze dat truukje met snelheidslimiet er wel op laten zitten, dan is dat dus ook alleen maar een move voor de Europese Bühne.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

DaanDaan schreef: 25 dec 2020, 14:37
MarcelH schreef: 25 dec 2020, 11:03 Goede winstmarges bij stromer . :mrgreen:
Dat was precies mijn punt.
Een gewone e-bike heeft geen type goedkeuring nodig, een SP wel. Dat proces is peper duur. Tel daarbij de duurdere componenten (o.a. dikkere motor en grotere accu maar ook betere lamp en remmen en zo), de kosten van garantie claims en het verkoop kanaal (fietsenmakers moeten er ook wat aan verdienen) en je snapt ineens dat Stromer pas kort uit de rode cijfers is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
merstro
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2018, 19:54

Ik heb dus net mij stromer verkocht voor een VanMoof st3. Ik heb nu een fiets die beter bij mij past en hou er nog een paar honderd euro aan over ook :)

Zal een paar overwegingen uitten die voor mij golden:

- Op bromfietspaden buiten de bebouwde kom is een Stromer geweldig. Daar heb ik er wel een paar van op mijn forens route, maar ook een heel deel door de bebouwde kom. De auto's rijden 55 op de weg, de scholieren rijden 15 op het fietspad. De scholieren kan je vermijden door op tijd weg te gaan, maar toen de politie strenger ging handhaven hebben ze me toch eens op de bon geslingerd (ergens wel terecht). Sindsdien iedere maand wel eens en conflict met een auto die vond dat ik te langzaam was. En soms met de auto's in de file voor de rotonde staan, (weg te smal om er langs te piepen, zeker met die spiegel), lekker die uitlaatgassen.
- Mijn VanMoof gebruik ik voor veel meer ritjes, ook binnen bebouwde kom. In de "US" stand doe ik 60 minuten over 29km. Met mijn stromer was dat 50. Ik haal heen en weer net aan op 1 batterij lading
- Mijn VanMoof fietst heel licht zonder ondersteuning, als ik echt wil trap ik die zonder ondersteuning naar 35. Ik heb dus nooit meer batterij stress. Die paar keer dat ik 28 naar huis moest met een lege batterij met mijn stromer vergeet ik nooit weer, wat een hel.
- Veel dure onderdelen op een stromer, zoals lichtgewicht cassette, zijn behoorlijk onzinnig. 100g gewicht besparen op 30kg, doe mij liever staal dat wat minder slijt. Maakt het onderhoud ook duur, zeker als je er niet bovenop zit bij de dealer. Heb wel eens 300 afgetikt voor een beurt en slijtage onderdelen vervangen, en dat was met korting. Die naafmotor van de stromer is natuurlijk super krachtig, maar maakt de fiets duur en ingewikkeld. En als de batterij leeg is is er niet mee te fietsen. Het ielige voorwiel motortje van de VanMoof is sterk zat (voor 32kM/h). Ik vind het een goede kostenbesparing.
- Ik had een eerste generatie ABUS helm, wat een onding. Blij dat ik daar vanaf ben. Nu hoef ik van de wet geen helm op (als ik tenminste mijn fiets op de EU stand heb, oops), in ieder geval verwacht ik niet gelijk aangehouden te worden. Misschien dat ik dat overigens wel ga doen als ik weer eens naar kantoor ga, maar dan een veel fijnere racefietshelm die niet zo ontzettend veel windruis genereert. Of zo'n Deens opblaasding, als ik er zin in heb. Punt is dat het mijn keus is. (Overigens snap ik de helmplicht voor SP wel en heb ik me daar altijd aan gehouden, maar wel irritant dat als ik met vrouwlief op de electrische bakfiets mee peddel ik wel een helm op moet)
- Geheel persoonlijk, maar ik vind die VanMoof veel mooier. 28 inch velgen zoals het hoor, geen ballonbanden. Strak, simpel. Ik hou er van.
- Had ik al de prijs genoemd? Voor 2500 fiets met 3 jaar onderhoud aan huis!
- Er is op de VanMoof ook heus wat aan te merken hoor: automatisch schakelen is best raar, ben benieuwd hoe lang dat meegaat. Zet je lekker aan, en schakelt de fiets ineens... krrrkr. Fietsend kan je alleen met de app je ondersteuning regelen, lekker veilig (niet dus). Maar vooralsnog geniet ik veel meer van mijn S3 dan van mijn ST2 omdat ik de S3 in mijn vrije tijd, ook voor de lol gebruik. Mijn ST2 was meer een forens vervoermiddel, net als een auto.

Moet nog zien hoe de VanMoof zich gaat houden als de eerste 10k kM erop zitten, zo met die lockdown schiet dat nog niet op.
ST2 2016 - 983wh
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

merstro schreef: 15 jan 2021, 17:14 Ik heb dus net mij stromer verkocht voor een VanMoof st3. Ik heb nu een fiets die beter bij mij past en hou er nog een paar honderd euro aan over ook :)

Moet nog zien hoe de VanMoof zich gaat houden als de eerste 10k kM erop zitten, zo met die lockdown schiet dat nog niet op.
Hoe bevalt de voorwiel aandrijving? Vind dat altijd wel een lastige keuze bij een elektrische fiets.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
merstro
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2018, 19:54

J3R schreef: 15 jan 2021, 18:43
Hoe bevalt de voorwiel aandrijving? Vind dat altijd wel een lastige keuze bij een elektrische fiets.
Eerlijk gezegd uitstekend. De motor is net zo klein als een flinke trommelrem en ook helemaal niet zwaar. Heeft wat mij betreft geen nadelen. Als je met boost ondersteuning wegrijdt bij een stoplicht kan die heel heel soms een klein beetje slippen, maar dat is echt minimaal.

Voor de bandenslijtage denk ik alleen maar goed dat beide wielen aangedreven zijn, dan slijten ze misschien ook ongeveer even hard
ST2 2016 - 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Onder de streep rij je wel onverzekerd rond op een illegaal opgevoerde e-bike.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Kijk wel uit met voorwiel aandrijving op gladde ondergrond ;) schuiver oorzaak nummer 1 bij voorwiel aangedreven fietsen.
Een wegschuivend achterwiel kun je meestal nog wel handelen maar voorschuiver herstellen moet je kaliber Wout van Aert zijn.

Eens, vanMoof is best een apart model, goede verlichting en wat Gimmicks, en het was qua vormgeving innoverend mijn zoon rijd zo'n fiets van de HVA voor vervoer van station naar z'n werk<>huis kost hem €12/maand all in met verzekering, onderhoud service aan huis, staling in Asd. etc etc.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
merstro
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2018, 19:54

WFVst5 schreef: 15 jan 2021, 21:12 Kijk wel uit met voorwiel aandrijving op gladde ondergrond ;) schuiver oorzaak nummer 1 bij voorwiel aangedreven fietsen.
Het zal minder gevaarlijk zijn dan een ST2 op originele banden in de regen ;) dan maakt 30 of 45 veel uit.

Die gimmicks zijn toch wel vooral gimmicks. Een fietssleutel is sneller en betrouwbaarder dan Bluetooth zullen we maar zeggen. Minimalisme is leuk maar ik had liever knopjes gehad om te schakelen en ondersteuning te wijzigen
ST2 2016 - 983wh
merstro
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2018, 19:54

Stromeur schreef: 15 jan 2021, 19:44 Onder de streep rij je wel onverzekerd rond op een illegaal opgevoerde e-bike.
Tsja, maar niet tussen de auto's of illegaal op het fietspad. En waar zou ik me tegen moeten verzekeren? Anders dan een racefietsen die toch een stuk harder kan en gaat? Grootste kans op een ongeval met schade is met een auto, en de kans dat dat jouw schuld is is vrij klein
ST2 2016 - 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

merstro schreef: 15 jan 2021, 22:56 En waar zou ik me tegen moeten verzekeren?
Tegen schade die je bij een ander veroorzaakt, zoals andere fietsers of voetgangers. Zij kunnen fluiten naar een vergoeding bij b.v. invaliditeit, want die kan een doorsnee onverzekerde particulier nooit betalen.

De WA verzekering die voor SP'ers in NL verplicht is heb je niet op een illegaal opgevoerde e-bike. En dat is meteen het verschil met een wielrenner: die rijdt niet met een illegaal opgevoerd voertuig, dus die doet verzekeringstechnisch niks verkeerd.

O.a. daarom nemen steeds meer e-bike fabrikanten maatregelen tegen illegaal opvoeren, VanMoof incluis:

viewtopic.php?p=90637#p90637
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gesloten