Cube kathmandu hybrid 45

Copello
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2019, 16:22
Merk SP: ST3
Km-stand: 11.400

Ik had 3 jaar lang een gazelle impuls met 614Wh batterij en middenmotor en gebruikte de fiets vooral voor woon - werkverkeer voor een afstand van 30km.
Qua snelheid kon ik max40 rijden bij behoorlijke meewind en bij tegenwind moest ik al flink doorduwen om nog 35km/h te halen.
Na 3 jaar begon de batterij ook al af te nemen waardoor ik in de winter bij tegenwind maar net het traject kon halen.
Bij de middenmotor moet je sneller ketting en tanwielen wisselen (+/- 3000km) maar omdat ik dit zelf deed was de kostprijs niet zo hoog, maar je moet er wel rekening mee houden.

Het is idd niet zo belangrijk of je enkele minuten eerder of later aankomt, maar toch, de extra power die ik nu heb met m'n ST3 en de grotere batterij zorgt ervoor dat ik nu nog meer de fiets neem.
Probeer beide fietsen eens uit en dit zal je al snel een vergelijk kunnen geven van wat je persoonlijk wil
ST3 black edition 983Wh. (Woon - werk enkel 30km)
mrstrom

Copello schreef: 19 dec 2019, 12:15 Ik had 3 jaar lang een gazelle impuls met 614Wh batterij en middenmotor en gebruikte de fiets vooral voor woon - werkverkeer voor een afstand van 30km.
Qua snelheid kon ik max40 rijden bij behoorlijke meewind en bij tegenwind moest ik al flink doorduwen om nog 35km/h te halen.
Na 3 jaar begon de batterij ook al af te nemen waardoor ik in de winter bij tegenwind maar net het traject kon halen.
Bij de middenmotor moet je sneller ketting en tanwielen wisselen (+/- 3000km) maar omdat ik dit zelf deed was de kostprijs niet zo hoog, maar je moet er wel rekening mee houden.

Het is idd niet zo belangrijk of je enkele minuten eerder of later aankomt, maar toch, de extra power die ik nu heb met m'n ST3 en de grotere batterij zorgt ervoor dat ik nu nog meer de fiets neem.
Probeer beide fietsen eens uit en dit zal je al snel een vergelijk kunnen geven van wat je persoonlijk wil
Die power heb je wel nodig hoor. Ga maar met 35km/u tussen de autos rijden binnenbebouwdekom. Ze worden niet echt vrolijk daarvan. Krijg je nog meer gepush en inhaalacties. Dan heb je het gewoon nodig om min. 45km/u op de teller maar liefst tot max van 48km/u te rijden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 19 dec 2019, 15:53 Die power heb je wel nodig hoor. Ga maar met 35km/u tussen de autos rijden binnenbebouwdekom. Ze worden niet echt vrolijk daarvan. Krijg je nog meer gepush en inhaalacties. Dan heb je het gewoon nodig om min. 45km/u op de teller maar liefst tot max van 48km/u te rijden.
In NL wel, dat is ook voor mij de reden om bij het Bosch systeem vooral verder te kijken. Ik vermoed dat bij Stromeur hetzelfde geldt.

In België is de situatie anders, daar mag je binnen de bebouwde kom zelf kiezen of je tussen de auto’s gaat of op het fietspad blijft. Dus voor de OP niet zo’n belangrijk argument.

Wellicht is een Qwic Performance RD11 nog een interessante optie?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 19 dec 2019, 15:53 Ga maar met 35km/u tussen de autos rijden binnenbebouwdekom.
Of met wind tegen. Zak je zo onder de 30km/u.

Ik heb liever teveel kracht, begrensd op 45km/u, dan een motor waarmee je de 45km/u amper haalt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 19 dec 2019, 20:48
mrstrom schreef: 19 dec 2019, 15:53 Ga maar met 35km/u tussen de autos rijden binnenbebouwdekom.
Of met wind tegen. Zak je zo onder de 30km/u.

Ik heb liever teveel kracht, begrensd op 45km/u, dan een motor waarmee je de 45km/u amper haalt.
Ja dat is geen echte speed pedelec. Eerlijk gezegd zoude ze die ook niet moeten verkopen, te gevaarlijk. Of dan met blauw kentekenen misschien op het fietspad?
Maar goed dat is off topic.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mrstrom schreef: 20 dec 2019, 09:00
Stromeur schreef: 19 dec 2019, 20:48
mrstrom schreef: 19 dec 2019, 15:53 Ga maar met 35km/u tussen de autos rijden binnenbebouwdekom.
Of met wind tegen. Zak je zo onder de 30km/u.

Ik heb liever teveel kracht, begrensd op 45km/u, dan een motor waarmee je de 45km/u amper haalt.
Ja dat is geen echte speed pedelec. Eerlijk gezegd zoude ze die ook niet moeten verkopen, te gevaarlijk. Of dan met blauw kentekenen misschien op het fietspad?
Maar goed dat is off topic.
Helemaal niet off topic mrstrom. OP is waarschijnlijk nieuw tot deze speedpedelec wereld en deze info kan hem helpen beter zich te krijgen op valkuilen bij het kiezen van een fiets en zo een beter geïnformeerde keuze maken.
Dit is wel in de veronderstelling dat hij in NL woont, want in BE mag hij sowieso op het fietspad en stelt de issue zich minder.
ST3 black 983wh
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik wil wel even de kanttekening maken dat het er maar sterk afhangt van waar je woont of je daadwerkelijk last gaat hebben van het op de weg moeten rijden. Ik rijd 28 km enkele reis naar het werk en daarin zit minder dan 500 meter weg waar ik met de Speed Pedelec ergens anders moet fietsen dan met de gewone fiets. En op dat stuk rijd ik toch gewoon bijna altijd op het fietspad want dat is altijd leeg en ik vind die weg te druk.

Eigenlijk speelt dit probleem bijna alleen bij de doorgaande wegen door wat grotere plaatsen. In 30 km zones maakt het niet uit dat je geen 45 kan en buiten de bebouwde kom liggen er vaak of 60 km-wegen (evt met fietssuggestiestroken) of vrijliggende (brom)fietspaden. Mijn tip zou zijn, rij je woon werkverkeer eens voorzichtig met een leen-SP en bekijk de kritieke punten. En tip 2, als het fietspad veel veiliger is dan de weg dan zou ik de voorkeur geven aan gezond verstand boven plichtsgetrouwheid.
Stromer ST1 2019, rood
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zoals je al merkt vind je op het Stromerforum weinig gebruikers van het merk Cube. Gebruikers van Bosch motoren lezen hier wel mee maar geven je waarschijnlijk geen antwoord om dezelfde reden waarom je zelf deze fiets overweegt: goedkoper.

Zelf fietste ik een jaar met een Bosch middenmotor SP van R&M voordat ik op Stromer overstapte. Mijn 1e was €3000,- goedkoper dan de goedkoopste nieuwe Stromer destijds. Ik schreef er in 1 jaar maar €600,- op af doordat ik hem particulier verkocht. Dat vond ik redelijk en het vooruitzicht naar een ST2s was bijzonder lokkend.

De Bosch middenmotor (2e generatie) heeft me nooit echt kunnen bekoren. Mijn vrouw heeft er ook 4 jaar mee gereden (3e generatie)en is sinds kort op een QWIC met achterwielaandrijving overgestapt. Ze ervaart de overstap als een wereld van verschil in ondersteuning. Ze komt met haar E-bike na 18 km onbezweet op haar werk aan en houdt het daardoor zelfs met het huidige weer vol.

Middenmotoren zijn voor E-bikes vanwege de lage kilometerage prima. Voor Speed Pedelecs zijn ze, een paar duurdere merken uitgezonderd, vanwege slijtage niet geschikt.

Kijk eens om je heen hoeveel gebruikte E-bikes met middenmotoren als occasion aangeboden worden. Dat is niet voor niets terwijl de E-bike enorm populair is.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 26 dec 2019, 08:48 Kijk eens om je heen hoeveel gebruikte E-bikes met middenmotoren als occasion aangeboden worden. Dat is niet voor niets terwijl de E-bike enorm populair is.
Er worden er gruwelijk veel verkocht, dus is er ook een gezonde 2e hands markt.

Kijk eens om je heen hoeveel middenmotoren er zijn vs achterwielmotoren, blijkbaar vinden de meeste mensen dat een prima systeem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie