Stromer ST1/ST2 vs Specialized Turbo Vado 5.0/6.0

Martin

Ik heb nog geen speed pedelec, maar weet wel dat Stromer hoog op mijn verlanglijstje staat. De aanschafwaarde vind ik vrij fors, maar dat wil niet zeggen dat een stromer dit niet waard is.
Er is op dit moment bijna geen gelijkwaardige tegenstander te vinden die het kan opnemen tegen de stromer. Echter, ik stuitte op een interessante fiets en dat is de Specialized Turbo Vado 5.0 en 6.0, de opvolger van de Turbo S https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... turbo-vado
Toch wel behoorlijk goedkoper dan een stromer st1 en zeker de st2 en leuke specs moet ik zeggen. Een proefrit heb ik nog niet gemaakt, want de fiets wordt waarschijnlijk pas eind juli bij de dealers verwacht. Een paar dingen die mij direct al opvielen: het oogt wat iel, dun frame, accu kleiner dan standaard stromer st2.
Denken jullie dat de nieuwe speed pedelcs van Specialized een geduchte concurrent wordt van de Stromer, of blijft Stromer in de toekomst marktleider met de speed pedelec?
Ik weet het, je kunt niet in de toekomst kijken, maar ben benieuwd naar jullie meningen. ;)
Lomito

Een fietsmerk zal toch echt met minstens een 500 Watt motor moeten komen willen Stromer-gebruikers de moeite nemen om op te kijken.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Plus:

- verende voorvork standaard

Min:

- Kleinere accu (600 wh zou voor mij te weinig zijn)
- middenmotor: gaat aardig wat onderhoud kosten
- Niet connected

Design vind ik ook minder, oogt erg licht, hopelijk geen nadeel op hogere snelheden..
Weinig specs over de motor, vraag me af of je er net zo vlot als een stromer mee rijdt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk topic en zeer interessante vraag!

Ik vind dat Specialized met de Vado 5.0 en 6.0 op bepaalde fronten heel mooi werk heeft afgeleverd, maar dat de bikes het onder de streep niet halen bij de Stromer ST1 X en ST2 als het gaat om snelheid en actieradius.


Voordelen t.o.v. de Stromers van dit moment:

- Het frame en de spatborden hebben een fraai en goed doordacht aerodynamisch ontwerp.
- Het achterlicht is weggewerkt in de bagagedrager en heeft een remlichtfunctie.
- Afneembaar TFT touchscreen display, met informatie die ik bij de Stromer écht mis: grafische weergave van de hoogteverschillen over de afgelopen 5km, plattegrond en een ritten archief.
- Shimano Deore XT Shadow Plus SGS achter-derailleur: voorkomt klapperen van de ketting, vereenvoudigt demontage van het achterwiel.
- Montagepunten voor een tweede bidonhouder, slot of pompje op het herenmodel. Mis ik op mijn Stromer ST1 X.
- Middenmotor met een hoog piek koppel van 90Nm (vooral van belang als je veel en lang moet klimmen).
- Middenmotor zorgt voor een gecentreerd gewicht en dus voor een betere balans van de fiets.
- Ingebouwde toeter.
- Met 25kg iets lichter dan de Stromers.


Nadelen t.o.v. de Stromer ST1 X en ST2:

- De motor heeft een vermogen van 250W en legt het dus volledig af tegen de Stromer SYNO en CYRO drive motoren.
- De middenmotor zorgt voor een zwaardere belasting van de drive train, en dus voor meer slijtage en onderhoud.
- Vier ondersteuningsniveaus die verder niet getweaked kunnen worden.
- Juiste schakeltechniek nodig bij terugschakelen, anders reageert de motorondersteuning als een hork.
- 36V 16,8Ah 604Wh accu haalt het niet bij de ST1X en ST2 accu's.
- Maximum snelheid van 45km/u is alleen haalbaar onder zéér optimale omstandigheden en met veel eigen kracht.
- Geveerde voorvork op de Vado 6.0 is een z.g.n. coil spring vork, dat vind ik een zeer matige en onbegrijpelijke keuze. (Neem dus sowieso de Vado 5.0 en investeer zelf in een goede, luchtgeveerde voorvork als je die graag wil hebben.)


Ik rijd op een pedelec om zo lang mogelijk zo hard mogelijk te kunnen rijden zonder daar helemaal aan kapot te gaan, en ik vind de voordelen van de Specialized Vado 5.0 en 6.0 daarom persoonlijk niet opwegen tegen de mindere prestaties van de motor en de accu. Het hoge piek-koppel van de motor heb ik niet nodig op de vlakke wegen in Nederland.

Maar een proefritje op deze mooie fiets zou ik zeker niet afslaan én tegenover de Stromer ST1 vind ik dit wel een superleuke concurrent! Want de Vado 5.0 en 6.0 gaan dan misschien niet even fluitend naar de volle 45km/u, maar je krijgt er wel een hele mooi ontworpen, moderne, (elektro)technisch geavanceerde en sportieve bike voor terug.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Ik ben ook niet gecharmeerd van de Specialized Vado en vind de oude Turbo S veel mooier.
Vooral het gebruik van een middenmotor begrijp ik totaal niet.

Denk dat Stromer meer te vrezen heeft van de nieuwste Klever X Speed, ook een erg mooie speed pedelec.
Wispeltje
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2017, 22:20

Heb het genoegen om.met de specialized vado 6.0 te mogen "fietsen" want dat is het dus........fietsen.....waarvoor een fiets bedoelt is.
Heb de :stromer st1x mogen proefrijden....en ja....dat is een red bulleke op wieltjes.....

Ga een lang verhaal kort houden : stromer is een brommer.......specialized is een fiets.....en ik fiets graag en geloof me........ik ging absoluut zonder twijfel een stromer aanschaffen......en niemand zou me tegenhouden........en daar kwam vado......specialized vado 6.0.....
Martin

Een Specialized is een fiets, net als een Stromer dat is. Dat jij uiteindelijk hebt gekozen voor de Specialized is je goed recht natuurlijk, maar kom dan graag met argumenten waarom je dit de betere fiets vindt. Reactie die je nu geeft kunnen we helemaal niks mee.
Lomito

Wispeltje mag je best wat credits geven, dit was tenslotte wel zijn eerste bijdrage op dit forum. De meeste nieuwe leden stellen zich even voor op Welkom-topic, wel zo leuk voor zowel nieuwkomer als meubilair maar het is geen verplichting. Ook president Trump heeft wittebroodsweken gekregen dus gun Wispeltje ook wat ruimte om zich te ontwikkelen. Overigens heb ik een pan met pek opstaan, warmer is beter, en ik ga juist de kip plukken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wispeltje schreef: 11 nov 2017, 22:32 en daar kwam vado......specialized vado 6.0.....
Ah, net als de Stromer een speed pedelec dus. Volgens mij ben je de eerste die ze heeft kunnen vergelijken, dus kom maar door met je bevindingen. We horen graag alle details, ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar wat de concurrentie van Stromer op de markt brengt.

Of bedoel je met "fietsen" dat je op de Vado 6.0 harder moet werken dan op de ST1 X, dat je dat prettiger vindt, en dat dit het enige argument was voor je keuze? Want dat kan natuurlijk ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Als ik "wil" fietsen dan pak ik mijn fiets.

Als ik naar mijn werk "moet" en daar in afzienbare tijd wil komen zonder te hoeven douchen en omkleden dan pak ik de Stromer...
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Plaats reactie