Pagina 21 van 55

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 06 mei 2020, 11:54
door Stromeur
Bij de remmen op onze Stromers hoeft de remklauw niet losgehaald te worden voor het vervangen van de pads.

Wat jovdt bedoelt is denk ik dat het uitnemen en terugplaatsen van een wiel met motor niet altijd even eenvoudig is. Nu is dat meestal niet veel meer extra t.o.v. een MTB dan een connector richting de moror loshalen en weer bevestigen, maar zoals we bij de eerste lichting ST1 X-en hebben gezien, kun je het wiel in de verkeerde positie terugplaatsen, met een doordraaiende motor en alle kabels aan gort tot gevolg.

Als Ellio de boel monkey-proof heeft ontworpen, zouden zulke problemen echter niet voor hoeven komen en moet een eigenaar gewoon zelf onderweg een biba kunnen vervangen en thuis de boel weer met een momentsleutel op het juiste moment aandraaien.

Maar misschien volgen ze hetzelfde beleid als Stromer doet vanaf de ST5: uitnemen en terugplaatsen wiel niet meer in de handleiding vermelden en eigenaren naar de dealer verwijzen.

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 06 mei 2020, 21:10
door Golvas
Samenvatting van vandaag :

- men wil je voor onderhoud, updates én herstellingen duidelijk naar de dealer toe.

- "Ellio is gebouwd voor Belgische wegen" ... dan verwacht ik een geveerde voorvork standaard.

- trapfrequentie = minimum 50, maximum 90.

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 01 jun 2020, 09:17
door Golvas

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 01 jun 2020, 09:33
door Polling
Voor een publicatie die “Techpulse” heet, bedroevend weinige technische info. Meer sociologie....

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 25 jun 2020, 22:12
door MichaelDP
Ervaring van de allereerste klant van ellio.
Gekopieerd van de fb groep.

"
Ik ontving twee weken terug mijn Ellio Elite (versie "comfortabel" met zadelvering) van de Belgische startup IntuEdrive.
De fiets ziet er goed uit: de afwerking is verzorgd, en de rode kleur is mooier dan op de foto's in de brochure.
De uitleg die je nodig hebt om er mee aan de slag te gaan is zeer beperkt. Alhoewel hij technologisch geavanceerd is, is het gebruik ervan intuïtief. Het aantal bedieningsknoppen is beperkt, en met een korte uitleg van enkele minuten ben je vertrokken.
Het rijden zelf is initieel even wennen: de fiets "denkt" immers mee, en waar een gewone elektrische fiets vrij "regel van drie"-achtig reageert, moet je hier even gewoon worden aan de instelling (die je zelf kan kiezen) van versterking en van trapfrequentie. Eens je dit onder de knie hebt, rijdt de fiets als ... ik kan het niet anders zeggen: een wagen met automaat. Alles gaat intuïtief, voor je het beseft rij je veel sneller dan je wel denkt, maar vanwege het lage zwaartepunt, het stijve frame, en misschien vooral: de dikke banden, heb je nooit een gevoel van instabiliteit, laat staan onveiligheid. Het grootste probleem met deze fiets is dat, eens je er een eindje mee gereden hebt, je je nooit meer veilig voelt op een gewone elektrische fiets.

De batterij is zeer krachtig en biedt een zeer ruime actieradius ivm. gelijk welke andere speed pedelec: voor iemand zoals ik die de fiets enkele keren per week voor pendelverkeer gebruikt, en tijdig moet aankomen ook bij tegenwind, geeft dat een groot gevoel van comfort.
De fiets heeft permanente dagverlichting en, vrij uitzonderlijk: een remlicht dat oplicht bij het remmen. De claxon is vergelijkbaar met deze van een kleine wagen: erg indrukwekkend, en dus niet zomaar te gebruiken zoals je een gewone fietsbel zou gebruiken :).

Enkele andere bemerkingen: De zithouding is erg comfortabel; niet onbelangrijk voor iemand die soms lage rugpijn krijgt van het fietsen. Het zadel kan heel makkelijk en over een groot hoogtebereik worden versteld, waardoor de fiets zowel voor mij, als 3 seconden later ook voor mijn echtgenote, bruikbaar is. Zeer polyvalent. (NB: zelfde verhaal: zij is er zo onder de indruk van, dat ze niet meer met haar huidige electrische fiets wil rijden, en ook een exemplaar gaat bestellen, zij het in een andere kleur :)).
Ik bestelde de fiets meer dan een jaar geleden, obv. de spectaculaire technologische vooruitgang die het concept in het vooruitzicht stelde ivm. de bestaande speed pedelecs. Het was het wachten waard.

Dit moet ongetwijfeld de meest geavanceerde en beste elektrische fiets zijn, die vandaag ergens ter wereld rondrijdt. Hij biedt wat je van de beste Toyota hybride verwacht qua rijcomfort, gebruiksgemak, en hopelijk ook bedrijfszekerheid (mijn huidige speed pedelec moet 2 tot 3 keer per jaar een nieuwe ketting krijgen; je hebt er eigenlijk twee nodig om er steeds één ter beschikking te hebben; erg vervelend voor woon-werk verkeer). Dat de Ellio van nul ontworpen en geproduceerd werd door twee getalenteerde Vlaamse ingenieurs, kan alleen een extra stimulans zijn om er snel een exemplaar van te bestellen. Zeker in deze corona-tijden waarin onze jonge ondernemers en Vlaamse bedrijven elk duwtje in de rug kunnen gebruiken.
Wanneer ik wat meer kilometers op de teller heb, houd ik jullie zeker verder op de hoogte!
"
Philippe Vandekerckhove, CEO Rode Kruis Vlaanderen en trotse eigenaar van Ellio #0000001

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 26 jun 2020, 09:08
door FreddyH
Mooi enthousiast verhaal :ay

Alleen:
MichaelDP schreef: 25 jun 2020, 22:12 De fiets heeft permanente dagverlichting en, vrij uitzonderlijk: een remlicht dat oplicht bij het remmen.
Ik zou eerder stellen dat het nu nog vrij uitzonderlijk is als je een *nieuwe* fiets koopt die het niet heeft :lol:

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 26 jun 2020, 10:54
door Stromeur
MichaelDP schreef: 25 jun 2020, 22:12 De batterij is zeer krachtig en biedt een zeer ruime actieradius ivm. gelijk welke andere speed pedelec: voor iemand zoals ik die de fiets enkele keren per week voor pendelverkeer gebruikt, en tijdig moet aankomen ook bij tegenwind, geeft dat een groot gevoel van comfort.
Ik had vooral willen weten hoe groot die actieradius dan is, in plaats van al deze wooo.

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 26 jun 2020, 13:14
door SamG
MichaelDP schreef: 25 jun 2020, 22:12 hopelijk ook bedrijfszekerheid (mijn huidige speed pedelec moet 2 tot 3 keer per jaar een nieuwe ketting krijgen; je hebt er eigenlijk twee nodig om er steeds één ter beschikking te hebben; erg vervelend voor woon-werk verkeer).

"Eens elke 5000 km of twee keer per jaar breng je je Ellio binnen bij je dealer. Hij kijkt de remblokjes, riemen en banden na op slijtage en leest de software van je Ellio uit om te controleren op eventuele storingen."
https://rideellio.com/faq?categorie=aan ... -een-ellio

Tussen de regels in ben je hem dus even lang lang kwijt (om andere redenen weliswaar)? :bn: :D

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 01 jul 2020, 18:23
door Jeroen ven
Ik test deze morgen bij De Geus in Antwerpen... ben benieuwd!
En ook wel een beetje bang dat het meer een brommer dan een fiets zal zijn. :shock:

Re: Ellio, met all wheel drive

Geplaatst: 01 jul 2020, 18:46
door MarcelH
Ik ben benieuwd....hij is niet mooi, maar wel als interessant.....