Marijn schreef: ↑23 apr 2021, 06:52
Naar verluidt werkt Klever verder aan het verbeteren van die vloeiendheid in ondersteuning en zou dit beter zijn in de Alpha, maar dus niet.
Jawel, ze werken aan verbetering en boeken ook resultaat. N.a.v. mijn opmerking hierover in de ongoiing review van de X-Speed PINION zijn ze opnieuw de software ingedoken en ik voel wel degelijk verschil met deze Alpha t.o.v. de PINION. En de PINION was, zoals uit FreddyH's ervaring blijkt, alweer stukken beter dan oudere X-Speeds.
De Alpha die ik hier nu heb staan vertoont het gedrag nog steeds: bij vertrek vanuit stilstand merk je niks, de Alpha schiet er als een pijl uit de boog vandoor. Wanneer je je benen stil houdt tijdens het rijden én daarbij vaart mindert door te remmen, dan merk je er ook helemaal niks van. Maar als je, rijdend op topsnelheid, heel even je benen stil houdt zonder daarbij te remmen, én vrijwel direct weer begint met trappen, dan pakt-ie de ondersteuning niet altijd even lekker op: je reed op topsnelheid met maximale ondersteuning, maar het lijkt alsof de ondersteuning vanaf halverwege weer naar top moet komen.
Maar ook met deze Alpha heeft Klever hierin weer een verbeterslag gemaakt, het terug opkomen van de ondersteuning duurt nu een seconde of wat. Eerst iets terugschakelen helpt ook. Wat met stil hangende benen gewoon kan dankzij de PINION C1.12.
Ik denk weleens dat dit gedrag wordt veroorzaakt door het feit dat deze Klevers worden aangestuurd door een combinatie van torque-sensor (zoals we 'm op de Stromer kennen) en rotatiesensor. Misschien moet de trapas eerst langs de rotatiesensor voordat de motor precies weet wat 'm te doen staat.
Dat alles gezegd hebbende: hoe Stromer het gedrag van de ondersteuning heeft getuned is onovertroffen. Alles werkt intuïtief en spot-on. Dus ben je het gedrag van de ondersteuning van een Stromer gewend, dan is een X-Speed PINION of Alpha even wennen. Hij staat hier nu een maand en ik maal er niet meer om. (Benen stil, terugschakelen, en door.)
De Klever-ondersteuning is wat rustelozer, en daarmee ook spannender. De Alpha geeft je bij het optrekken een fantastisch gevoel (Stromer bouwt gelijkmatiger op vanuit stilstand) en in topsnelheid wint de Alpha het ook van alle Stromer modellen.
Ik denk dat ik het niet-direct oppakken van de ondersteuning van de Alpha misschien eens per 30km meemaak, maar verder niet en voor mij zou het geen show-stopper zijn. Maar inderdaad wel iets om goed op te letten als je gaat testen.