Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

MarcelH schreef: 22 apr 2021, 12:55 Vergelijk X Speed Alpha en ST5

Wat ik persoonlijk enorm vervelend vond aan de Alpha is dat als je even stopte met trappen, het echt seconden leek te duren voordat hij weer gaat ondersteunen, de ST5 pakt zo goed als direct weer op.
Ik testte gisteren een ‘gewone X speed’ omdat mijn FM nog geen Alpha op voorraad heeft om te testen.
Net wat jij hierboven zei, vond ik eveneens echt storend, zelfs een show-stopper. Naar verluidt werkt Klever verder aan het verbeteren van die vloeiendheid in ondersteuning en zou dit beter zijn in de Alpha, maar dus niet.

Laat me dan toch weer even kantelen naar een ST3...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zit dat er nog steeds in? Dat heb ik begin 2018 al opgemerkt... Al was het probleem toen veel groter (eerder 10s dan 2s) :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marijn schreef: 23 apr 2021, 06:52 Naar verluidt werkt Klever verder aan het verbeteren van die vloeiendheid in ondersteuning en zou dit beter zijn in de Alpha, maar dus niet.
Jawel, ze werken aan verbetering en boeken ook resultaat. N.a.v. mijn opmerking hierover in de ongoiing review van de X-Speed PINION zijn ze opnieuw de software ingedoken en ik voel wel degelijk verschil met deze Alpha t.o.v. de PINION. En de PINION was, zoals uit FreddyH's ervaring blijkt, alweer stukken beter dan oudere X-Speeds.

De Alpha die ik hier nu heb staan vertoont het gedrag nog steeds: bij vertrek vanuit stilstand merk je niks, de Alpha schiet er als een pijl uit de boog vandoor. Wanneer je je benen stil houdt tijdens het rijden én daarbij vaart mindert door te remmen, dan merk je er ook helemaal niks van. Maar als je, rijdend op topsnelheid, heel even je benen stil houdt zonder daarbij te remmen, én vrijwel direct weer begint met trappen, dan pakt-ie de ondersteuning niet altijd even lekker op: je reed op topsnelheid met maximale ondersteuning, maar het lijkt alsof de ondersteuning vanaf halverwege weer naar top moet komen.

Maar ook met deze Alpha heeft Klever hierin weer een verbeterslag gemaakt, het terug opkomen van de ondersteuning duurt nu een seconde of wat. Eerst iets terugschakelen helpt ook. Wat met stil hangende benen gewoon kan dankzij de PINION C1.12.

Ik denk weleens dat dit gedrag wordt veroorzaakt door het feit dat deze Klevers worden aangestuurd door een combinatie van torque-sensor (zoals we 'm op de Stromer kennen) en rotatiesensor. Misschien moet de trapas eerst langs de rotatiesensor voordat de motor precies weet wat 'm te doen staat.

Dat alles gezegd hebbende: hoe Stromer het gedrag van de ondersteuning heeft getuned is onovertroffen. Alles werkt intuïtief en spot-on. Dus ben je het gedrag van de ondersteuning van een Stromer gewend, dan is een X-Speed PINION of Alpha even wennen. Hij staat hier nu een maand en ik maal er niet meer om. (Benen stil, terugschakelen, en door.)

De Klever-ondersteuning is wat rustelozer, en daarmee ook spannender. De Alpha geeft je bij het optrekken een fantastisch gevoel (Stromer bouwt gelijkmatiger op vanuit stilstand) en in topsnelheid wint de Alpha het ook van alle Stromer modellen.

Ik denk dat ik het niet-direct oppakken van de ondersteuning van de Alpha misschien eens per 30km meemaak, maar verder niet en voor mij zou het geen show-stopper zijn. Maar inderdaad wel iets om goed op te letten als je gaat testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 23 apr 2021, 21:00 Dat alles gezegd hebbende: hoe Stromer het gedrag van de ondersteuning heeft getuned is onovertroffen.
Ben ik het niet mee eens. Die natuurlijke ondersteuning is bij mijn Bulls met GoSwiss motor identiek, alleen is de ondersteuning bij veel Stromers wat (of bij sommige modellen flink) krachtiger.
In zoverre gaat het wat mij betreft gelijk op. Waar mijn fiets echter met kop en schouders boven Stromer uitsteekt is de stabiliteit van het geheel. Ik heb niet eens een mogelijkheid om iets in die aandrijving te kalibreren, en in 7 jaar ook nog nooit nodig gehad. Verder is het bij mijn achterwiel gewoon een kwestie van vast zetten. Officieel op 40 Nm, maar de keren dat ik zonder momentsleutel "maar iets deed" had dat exact nul gevolg voor mijn ondersteuning. Voet op de trapper bij een stoplicht? Al fietsend het systeem aanzetten? Maakt allemaal niks uit: altijd diezelfde, stabiele ondersteuning.

Ofwel: veel minder gedoe en even natuurlijk. Maar de motor had wat krachtiger mogen zijn, daar wint Stromer. Ander probleem is dat GoSwiss failliet is :bc
Daar wint Stromer ook.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah oké. Ik heb nooit op een Bulls gereden dus touché, wist ik niet.

Met wat voor sensor werkt jouw Bulls? Dat kalibreren en het nauwkeurig op moment aandraaien van het achterwiel wordt volgens mij veroorzaakt door de gevoeligheid van de TMM sensor die Stromer toepast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Stromeur schreef: 23 apr 2021, 21:00 Maar ook met deze Alpha heeft Klever hierin weer een verbeterslag gemaakt, het terug opkomen van de ondersteuning duurt nu een seconde of wat. Eerst iets terugschakelen helpt ook. Wat met stil hangende benen gewoon kan dankzij de PINION C1.12.
You rock!

De FM gaat me bellen wanneer hij een Alpha binnen heeft. Dan ga ik het zelf ook nog eens na hoe het na Klevers laatste verbeterslag op dat gebied zit, en hou ik jouw tip in het achterhoofd ;).

Vandaag staat een test met een ST3 op het programma. Eens zien hoe die zich verhoudt tot mijn ST1X.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1828
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 23 apr 2021, 21:00
Dat alles gezegd hebbende: hoe Stromer het gedrag van de ondersteuning heeft getuned is onovertroffen. Alles werkt intuïtief en spot-on. Dus ben je het gedrag van de ondersteuning van een Stromer gewend, dan is een X-Speed PINION of Alpha even wennen. Hij staat hier nu een maand en ik maal er niet meer om. (Benen stil, terugschakelen, en door.)
Dit trucje kende ik niet, ik kan me voorstellen inderdaad als je deze kent je er veel minder mee te maken hebt, ik laat mijzelf regelmatig uitrollen als ik weet dat er een mogelijke kruising of dergelijke komt en dan had je er toch even goed last van..........eb idd alles is wennen en dan zijn twee dagen voor mij tekort.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1828
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 23 apr 2021, 21:00
De Klever-ondersteuning is wat rustelozer, en daarmee ook spannender. De Alpha geeft je bij het optrekken een fantastisch gevoel (Stromer bouwt gelijkmatiger op vanuit stilstand) en in topsnelheid wint de Alpha het ook van alle Stromer modellen.
Dat klopt echt de klever ondersteunt verrassender / sterker dan de stromer bij wegrijden, hij kan je echt verrassen !

Top snelheid klopt ook......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1828
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 23 apr 2021, 21:00
Ik denk dat ik het niet-direct oppakken van de ondersteuning van de Alpha misschien eens per 30km meemaak, maar verder niet en voor mij zou het geen show-stopper zijn. Maar inderdaad wel iets om goed op te letten als je gaat testen.
Zou het voor mij ook zeker niet zijn, het zijn meerdere zaken, nu zou ik het alleen doen omdat ik iets anders wil, niet om zaken die mij echt overtuigend een voordeel hebben opgeleverd ten opzichte van de Stromer.....

Als ik nu geen fiets had en moest kiezen tussen beiden dan kon het kwartje wel eens naar de klever vallen........want hij rijd gewoon erg goed en er is toch een serieus prijsverschil.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

MarcelH schreef: 24 apr 2021, 09:58 Als ik nu geen fiets had en moest kiezen tussen beiden dan kon het kwartje wel eens naar de klever vallen........want hij rijd gewoon erg goed en er is toch een serieus prijsverschil.
Idem. Ben blij dat dit forum bestaat om me al die verschillende bemerkingen en invalshoeken te tonen ;).
Plaats reactie