Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

mrstrom

Frank72 schreef: 29 apr 2021, 18:35 Als je het hebt over de Zomerdijk nabij Wognum, dan is de kans groot dat ik dit ben geweest!

De verende zadelpen is van het merk by.Schulz 2.0
Ja die natuurljk, ik woon zelf ook in wognum.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 27 apr 2021, 11:28 Op dat vlak is Stromer met meerdere fine-tune mogelijkheden de betere. Klever kan aan de slag, ruimte voor verbetering.
Van de andere kant zijn veel instelmogelijkheden niet altijd nodig om het beter te maken.
Op het gebied van de gebruikersinterface zie ik voor Klever nog wel de nodige verbeterpunten:

- Klever Dashboard App werkend maken voor Android 11

- Klanten moeten zelf hun FW kunnen updaten i.p.v. dat ze ermee naar de FM moeten. Als dat niet 'over the air' kan, dan toch minstens via dat HDMI stickje dat er nu toch al bij zit als e-key. (Eigenaar b.v. op een persoonlijk portal van Klever laten inloggen, FW op het stickje downloaden, stickje in de display en gaan met die lollie.)

- Gemiddelde snelheid per rit en in totaal bij houden. Ik vind het onbegrijpelijk en ook jammer dat dit nu niet gebeurt.

- Nice to have: minder oubollig en stroperig werkende display met omslachtige menustructuur.


Mijn idee:

Als ik Klever was zou ik vol inzetten op het doorontwikkelen van de Klever Dasboard app en de display helemaal laten vervallen.

Die app is nu namelijk al heel leuk. Dus: display vervangen worden door een eenvoudige knoppenring met + en - voor ondersteuning, grootlicht en toeter, en je smartphone wordt dan de display/gebruikersinterface.

Dan nog op de stuurpen de optie bouwen om een smartphone te monteren (zoals bij de Stromer ST3 en ST5) en klaar is Klever.


Zoiets zou ik graag zien :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eindverslag


Na 1,5 maand komt er een eind aan de testperiode van de nieuwe Klever X Alpha 45. Tijd voor de conclusie.

Ter opfrissing: de Klever X-Speed Alpha is het nieuwste topmodel in de Klever vloot. Hij is sinds kort (april/mei '21) leverbaar en kost € 8.199,-

Met die prijs begeeft Klever zich voor het eerst in de top-range van de speed pedelec markt en morrelt daar voorzichtig aan de hegemonie van de Stromer ST5.
Die laatste is met € 9.490 trouwens nog wel een pak duurder.


De hamvraag: maakt Klever het waar?

Op papier alvast wel, want de Alpha is wat je noemt een 'full option' speed pedelec:

- 800W/54Nm achterwielmotor
- 1.200Wh accu met stille lader
- PINION C1.12 12-speed versnellingshub met Gates carbon riem
- Verstelbare stuurpen
- RockShox Recon Air luchtgeveerde voorvork
- Magura MT5e remmen met dubbele zuigers voor, Magura MT4e remmen achter
- Supernova M99 Mini Pro koplamp met grootlicht en Supernova M99 achterlicht met remlicht
- Kleurendisplay

En: de Alpha is eerste speed pedelec in de EU die (keurig gehomologeerd) wordt geleverd met richtingaanwijzers voor en achter.


De Klever X Alpha 45 is leverbaar in de kleuren Wild Grey ('mijn' testbike) en Raw Copper.

Klever X Alpha 45 Wild Grey.png
Klever X Alpha 45 Wild Grey.png (429.05 KiB) 2513 keer bekeken
Klever X Alpha 45 Raw Copper.png
Klever X Alpha 45 Raw Copper.png (428.81 KiB) 2513 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rijgedrag en ondersteuning

Klever heeft pech dat ik aan de Friese Noord-West kust woon. Windkracht 4 met uitschieters naar 5 is hier normaal. Het kleine broertje van de Alpha, de X-Speed PINION, had daar met zijn 600W/49Nm motor soms best wat moeite mee.

Mijn verwachtingen van de nieuwe 800W/54Nm motor in de Alpha waren hoog gespannen en daarover kan ik kort zijn: die zijn volledig waar gemaakt.

De Alpha is een kanon; vanuit stilstand schiet-ie als een malle uit de startblokken en bij wind tegen blijft de ondersteuning heel aardig overeind. In rustig lenteweer kruis je eenvoudig 45-48km/u op de display (trek daar ca. 1,5km/u vanaf voor de werkelijke snelheid). Met goeie wind in de rug tikt de display 51km/u aan voordat je tegen de begrenzer aan trapt. Ik heb nog nooit zo hard op een speed pedelec gereden (over vlakke weg).

Een bekend X-Speed probleem is dat de ondersteuning na het stil houden van de benen tijdens het rijden niet meteen volledig terug wordt opgepakt. Het is niet meer zo erg als bij de eerste modellen, maar ik heb dit ook met de X-Speed PINION gemerkt. Bij de Alpha is dit opnieuw verbeterd, maar weg is het niet. Terugschakelen helpt wel en met een PINION kan dat ook gewoon terwijl je je benen stil houdt (of tijdens het uitbollen, of terwijl je bij een rood stoplicht staat te wachten, erg handig.)

De ondersteuning van de Alpha gedraagt zich verder 'eager' en vinnig. Een ander zal dit misschien als nerveus ervaren, maar ik kom van een Stromer ST2 S met 26" wielen en ik hou wel van een beetje actie. Ondanks de grote 27,5" wielen zorgt de ondersteuning van de Alpha voor een rijgevoel dat in zit tussen de huidige Stromers met 27,5" wielen (die liggen als een huis op de weg) en mijn ex-Stromer met 26" wielen.


Klever X Alpha motor2.jpg
Klever X Alpha motor2.jpg (217.48 KiB) 2512 keer bekeken


Aandrijflijn

Ik loop al sinds 2017 te jengelen om een speed pedelec met PINION. Rohloff en Eviolo (favorieten bij o.a. Riese & Müller) vind ik niet interessant. Klever koos de PINION C1.12. Geen 9-speed C1.9XR zoals op de Kettler Velossi 2.0 en alle andere SP's met dezelfde Neodrives-setup, maar 12 versnellingen op de X-Speed PINION en Alpha.

Voor mij is een 12-gear hub ideaal voor woon-werkverkeer en recreatie, Ik schakel relatief veel. Dat is beter voor je knieën. Voor mij helemaal omdat ik aan één knie bij een ongeval al m'n kruisbanden ben kwijtgeraakt. Maar als je nu ook al SP rijdt en non-stop op de 11 door akkert, dan kun je met 9 versnellingen, of nog minder, of een fixie ook wel toe.

Ben je een geoefend wielrenner en wil ook trainen op je SP, met een tandje voor elke cadans vanwege je hartslagzone's e.d., dan is een reguliere aandrijflijn (ketting, derailleur, race-cassette erop modden) waarschijnlijk meer jouw ding.

Maar een ketting en cassette moet je poetsen. Een PINION met riem niet.


Klever X Alpha riemaandrijving2.jpg
Klever X Alpha riemaandrijving2.jpg (290.97 KiB) 2512 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius

Lange tijd een pijnpunt bij Klever: ze rijden hard, maar niet zuinig. Met de 850Wh accu haal je onder goede omstandigheden met maximale ondersteuning een actieradius van krap 30km. Dat is al heel snel te weinig (langere ww-afstand, wind tegen, heuvel op, lage buitentemperaturen, degeneratie van de accu). Ondersteuning een tandje lager kan altijd, maar daar kopen de meesten geen 45km/u speed pedelec met achterwielmotor voor. Wij willen maximale ondersteuning, maximale snelheid en daarmee wél aankomen op onze bestemming.

De nieuwe 1.200Wh accu lost dit probleem in één klap op en de X Alpha is standaard met deze 1,2kWh accu uitgerust.

En die geurende lawaailader is ook weg: de Alpha heeft een nieuwe, stille lader zonder ventilator. Geen lichtgewicht reislader, het is een flink blok. Maar ik merk er tenminste niks meer van als de accu pal naast me in de woonkamer staat te laden is en daar gaat het om. Zeker ook op het werk; je collega's zullen je dankbaar zijn.

Met maximale ondersteuning, in fijn lenteweer en met een gemiddelde (GPS-gemeten) snelheid ca. 39km/u heb ik als klein en licht persoon (1,64/56kg) met een redelijk sportieve fietshouding een actieradius van ruim 65 kilometer. De gemiddelde speed pedelec rijder zal er naar verwachting een kilometer of 60 uit krijgen.

Houd er wel rekening mee dat een rechtere zit (de stuurpen is verstelbaar) negatieve invloed heeft op je actieradius, want je pakt dan veel meer wind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Comfort

Ja, lekker!

De Klever X-Speed Alpha is uitgerust met een RockShox Recon Air luchtgeveerde voorvork.

Het Ergon SFC30 gelzadel is een prima allrounder en stukken beter dan het zadel op broertje-PINION.

Verder wordt de Alpha geleverd met een in hoek verstelbare stuurpen. Superfijn, want nu kun je tweaken totdat je perfect zit.

Eén ding: het verstellen van de stuurpen is een vervelend en tijdrovend klusje. De hoek aanpassen is zo gepiept. Maar de boutjes die je los moet draaien om het stuur zelf weer in positie te draaien bevinden zich in een jungle van (kwetsbare) bekabeling en zijn sowieso moeilijk bereikbaar. Klever adviseert om de stuurpen door de dealer te laten verstellen.


Zelf zou ik ter comfort van mijn lage rug nog wel een geveerde zadelpen aan de combinatie toevoegen.


verstelbare stuurpen.jpg
verstelbare stuurpen.jpg (186.65 KiB) 2509 keer bekeken


Richtingaanwijzers

Ik had geen behoefte aan richtingaanwijzers, totdat ik er 1,5 maand lang mee ging rijden. Nu wil ik niet meer zonder.

Het voelt veel veiliger om altijd beide handen aan het stuur te kunnen houden. Automobilisten snappen nog steeds niet allemaal wat ik met 'die fiets' op de rijbaan doe, maar de richtingaanwijzers worden wel degelijk door ze gezien en ik denk dat dit ook gaat helpen bij de acceptatie van speed pedelecs op de rijbaan.

Bediening van de richtingaanwijzers gebeurt via een tuimelschakelaar aan de linkerkant onder het stuur. Met handschoenen aan raak ik nog weleens per ongeluk de toeterknop, met blote handen niet.


Alpha richtingaanwijzers 3.jpg
Alpha richtingaanwijzers 3.jpg (95.21 KiB) 2509 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verbeterpunten

Hoewel de Alpha mij behoorlijk heeft ingepakt zie ik ook verbeterpunten:

- De Schwalbe Super Moto X banden doen het prima bij droog weer, maar zodra dat verandert is het uitkijken geblazen. Ik had de Alpha liever op andere banden gezien.

- Direct oppakken van de ondersteuning na kort stil houden van de benen is flink verbeterd, maar nog niet 100% in orde.

- Kabelmanagement aan het stuur is één spaghetti. Stromer bewijst al jaren dat het ook clean en netjes kan, dus Klever: step up your game.

- De nieuwe kleurendisplay is mij nog steeds te Dinky Toy.

- BT verbinding via de Klever Dashboard App werkt (nog) niet met Android 10 en11.



Nice to haves

- Meer connectiviteit: motor op afstand kunnen blokkeren bij diefstal, bike traceren, ANT+, over the air firmware updates, dat soort dingen.

- Doorontwikkelen van de Klever Dashboard App, want die app is leuk, goed bruikbaar (mits-ie met Android 11 werkt..) en heeft potentie. Kijk naar Bosch.

- Supernova M99 PRO koplamp. Wat had ik die graag op de Alpha gezien.

- Montagemogelijkheid voor een bidonhouder.

- De onderarm belemmert het zicht in de spiegel. Ik zou 'm niet onder, maar boven het stuur plaatsen.

- Een handleiding.


En verder: de Alpha + 1.200Wh accu is zwaar. In maat M weegt de combinatie dik over de 35 kilo. De motor doet zijn werk wel dus weight weenies zullen we nooit worden. Maar ik vraag me af waar dit stopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

De X Alpha 45 is een onderhoudsarme, comfortabele, eigenzinnige en krachtige speed pedelec met een prima actieradius.

Ik vond het een genot om ermee te rijden. Het design is nog steeds niet mijn ding, maar over smaak valt niet te twisten en als je erop zit zie je daar weinig van (behalve, ja sorry, de rommelige kabel-afwerking).

De richtingaanwijzers zijn een unieke, zeer welkome, feature die de veiligheid absoluut ten goede komt. Zowel vanwege de extra zichtbaarheid als het feit dat je beide handen continu aan het stuur kunt houden.

Wat zou ik écht graag nog gezien zou hebben op de Alpha: zadelpenvering (optioneel leverbaar, dus geen probleem), betere banden (vervangbaar, dus ook geen show-stopper) en een Supernova M99 PRO koplamp (dat zou een post-garantie modje worden.)

Technische mankementen tijdens de testperiode: nul (!)


Onder de streep vind ik dat de Alpha een strakke prijs-kwaliteitverhouding heeft. Ja, hij kost dik 8k en ik heb nog wel wat dingetjes te wensen, maar ik moet het andere merken nog zien doen voor deze prijs: nette kwaliteit onderdelen, geveerde voorvork, dikke achterwielmotor, 1.200Wh accu, PINION C1.12 met riem, goede verlichting, prima remmerij, en richtingaanwijzers.

Al met al vind ik de Alpha is een hele boel hele leuke speed pedelec voor je geld.



Met dank aan Klever Mobility NL voor het langdurig beschikbaar stellen van de Alpha en zeker ook aan Frank, voor het uitzetten en laten beantwoorden van al mijn vragen :ay


20210325_175029.jpg
20210325_175029.jpg (5.94 MiB) 2506 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Frank72
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2021, 13:24
Locatie: Wognum
Merk SP: Alpha

Fijn en duidelijk verslag, Stromeur. Als kersverse Alpha-rijder goed herkenbaar (m.u.v. het design welke ik wel fraai vind, maar zoals je al aangaf, over smaak valt niet te twisten).

Wat ik zelf ook als heel prettig ervaar aan de Alpha is de houding op de fiets. Als rugpatiënt heb ik eerder een proefrit gemaakt op de ST1x en de ST2. Op deze modellen voelde ik na een lange rit mijn rug enorm. Op de Alpha heb ik hier tot nu toe totaal geen last van gehad....
Kan natuurlijk ook met afstelling te maken hebben gehad, maar de Alpha biedt voor mijn persoon gewoon meer comfort.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Frank72 schreef: 03 mei 2021, 08:07 m.u.v. het design welke ik wel fraai vind, maar zoals je al aangaf, over smaak valt niet te twisten
Ik waardeer het sowieso aan Klever dat ze het lef hebben om eens 'wat anders' te doen, net als met de B-Speed. Ik had behoorlijk wat bekijks met de Alpha en kreeg er veel vragen over. Hij valt enorm op.
Frank72 schreef: 03 mei 2021, 08:07 Wat ik zelf ook als heel prettig ervaar aan de Alpha is de houding op de fiets. Als rugpatiënt heb ik eerder een proefrit gemaakt op de ST1x en de ST2. Op deze modellen voelde ik na een lange rit mijn rug enorm. Op de Alpha heb ik hier tot nu toe totaal geen last van gehad.
De nieuwe generatie Stromers is, op de ST5 na, leverbaar met verschillende sturen en stuurpennen, zodat je je zithouding aan kunt passen. De nieuwe ST1 en ST2 zitten vanwege een andere frame-geometrie sowieso al minder sportief. Zoveel minder zelfs, dat ik ze persoonlijk te recht vind zitten (stuurpen omkeren lost dat wel weer op). Stromer heeft het spartaanse imago inmiddels goed van zich afgeschud.

Mijn oude generatie Stromer ST2 S was vergelijkbaar met de ST2/ST1 X die jij hebt getest. Daar heb ik zelf een ander stuur op gezet (backsweep + lichte rise), toen zat-ie perfect.

Maar ik zit, net als jij, helemaal goed op de Alpha zoals-ie uit de fabriek komt. Op de X-Speed PINION zonder verstelbare stuurpen trouwens ook. Zoiets is inderdaad superpersoonlijk, maar wel een belangrijk onderdeel van het rijplezier en één van de redenen dat ik zo positief ben over deze speed pedelec.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie