Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Stromeur schreef: 21 mar 2021, 18:44 Het HDMI e-key anti-diefstalbeveiliging aan de voorkant van de display is gebleven. Wanneer je deze functie inschakelt, kan er alleen met de Klever worden gereden met de e-key in het slot. Probeer je het zonder, dan blokkeert de motor.

Das ist nicht ganz richtig. Es gibt noch eine dritte Variante. Da wird die Motorsperre auf Nachfrage aktiviert. Nur dann, wenn man ja anwählt. Bei Nein kann man den Stick abziehen und ganz normal fahren.

Diese Option nutze ich beim B-Speed. Ich fahre immer ohne Stick. Wenn ich die Sperre einschalten will, stecke ich den Stick ein und ziehe ihn wieder ab. Dann folgt die Frage, sperren oder nicht.
Bei ja schaltet das Rad aus und die Sperre ist aktiv, bis der Stick wieder eingesteckt wird.
Bei Nein schaltet das Rad auch aus und die Sperre bleibt solange deaktiviert, bis man beim abziehen des Sticks Ja auswählt.

Ich denke das Klever die Software nicht geändert hat.




Dat klopt niet helemaal. Er is een derde variant. Het motorslot wordt op verzoek geactiveerd. Alleen als u ja kiest. Als u nee kiest, kunt u de stick eraf trekken en normaal rijden.

Ik gebruik deze optie met de B-Speed. Ik rijd altijd zonder stok. Als ik het slot wil aanzetten, steek ik de stok erin en trek hem er weer uit. Dan volgt de vraag: vergrendelen of niet.
Zo ja, dan schakelt de fiets uit en is het slot actief totdat de stick er weer in zit.
Als je Nee kiest, wordt de fiets ook uitgeschakeld en blijft het slot gedeactiveerd totdat je Ja selecteert bij het verwijderen van de stick.

Ik denk niet dat Klever de software heeft veranderd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt gelijk, ik heb het net even getest.

In het e-key menu kun je kiezen tussen 'optional' of 'compulsory'.

Compulsory spreekt voor zich: geen e-key = niet rijden.

Bij 'optional' kun je gewoon wegrijden zonder e-key, ténzij je toen je stopte de e-key insteekt en weer uitneemt, dan verschijnt onderstaande vraag en kun je 'm dus op slot zetten. Handig op het moment dat jij dit belangrijk vindt.

Dankjewel voor de correctie :ay

Klever e-key.jpg
Klever e-key.jpg (38.45 KiB) 5100 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 21 mar 2021, 19:50 Zo op de foto oogt het best mooi....nog nooit in het echt gezien...maar idd door los op stuur minder mooit dan het stromer display,
Het kleurendisplay is in elk geval uitstekend afleesbaar, beter dan de eerdere monochrome display. Bovendien vinden veel mensen een display op het stuur fijner aflezen dan een display in de bovenbuis zoals Stromer dit doet. Ik geef zelf bij Klever de voorkeur aan de Klever App, die toont meer informatie dan de display en kun je zelf indelen.

Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik zie steeds een kruisje als ik wil weten hoe hard ik rij :dwarf:

(In hele mooie lak, dat dan weer wel.)

Klever X SPEED Alpha 1.jpg
Klever X SPEED Alpha 1.jpg (403.81 KiB) 5090 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Stromeur schreef: 21 mar 2021, 21:55
Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik zie steeds een kruisje als ik wil weten hoe hard ik rij :dwarf:

(In hele mooie lak, dat dan weer wel.)
:D


So gelingt der Wechsel von Stromer zum Klever leichter. Nach dem Testzeitraum hat sich das X fest in dein Hirn gebrannt. Du kannst an nichts anderes mehr denken. Hannibal vom A-Team würde sagen, ich liebe es, wenn ein Plan funktioniert. :bp:



Dit maakt de overstap van Stromer naar Klever gemakkelijker. Na de testperiode heeft de X zichzelf stevig in je hersenen gebrand. U kunt niets anders bedenken. Hannibal van het A-Team zou zeggen dat ik het geweldig vind als een plan werkt. :bp:
Laatst gewijzigd door Flyy op 21 mar 2021, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Flyy schreef: 21 mar 2021, 23:25 Nach dem Testzeitraum hat sich das X fest in dein Hirn gebrannt. Du kannst an nichts anderes mehr denken.
:bj :cool2:


Ik krijg nu een beeld van een getatoeëerde X op mijn voorhoofd :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 21 mar 2021, 12:59
mboelis schreef: 21 mar 2021, 11:59 zijn de sloten met één sleutel te bedienen?
Met het sleutelnummer van het accuslot kun je een ABUS Bordo slot bestellen die met dezelfde sleutel te bedienen is. Het AXA ringslot heeft een ander type sleutel, dus dat zal altijd een andere zijn.
De eerder vermelde ringsloten hebben volgens Klever inderdaad een ander type sleutel, dus deze kunnen niet met dezelfde sleutel als het accuslot en/of een Abus Bordo vouwslot worden bediend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 21 mar 2021, 11:59
Stromeur schreef: 20 mar 2021, 20:58 (Alleen wel even uitzoeken waar de adapter-plaatjes tussen het slot en de montage-ogen vandaan moeten komen.)
zal Klever toch wel weten?
De montageplaatjes voor het ringslot worden geleverd bij de Alpha zelf :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lampo schreef: 18 mar 2021, 10:16 En is er al iets bekend over de prijs van de lader als je hem los besteld?
Helaas nog geen prijs bekend bij Klever.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 21 mar 2021, 18:44 Verder lukt het me nog steeds niet om verbinding te maken via de Klever app (was bij het prototype al zo), dus die gaat op het vragenlijstje naar Klever.
Android 11 (heb ik op mijn Samsung smartphone) wordt momenteel niet ondersteund door de Klever Dashboard app. Vandaar dat ik geen verbinding kan maken tussen de app en de Alpha.

Dit is bekend bij Klever en ze werken aan een oplossing.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23002
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelheid
MarcelH schreef: 18 mar 2021, 13:07 Ben wel benieuwd naar de prestaties en verbruik van de nieuwe 800W en 54Nm motor met pinion en riem.
Vooral vergeleken met de ST5, die is op papier 850W en 48Nm.
Er komen eindelijk dagen aan met iets minder wind aan de NL Noordwestkust. Als ik daar wat meer in heb rondgereden ga ik uitspraken doen over de actieradius. Al zouden wat hogere temperaturen daar ook wel leuk bij zijn.


Qua prestaties: wanneer je met maximum ondersteuning rijdt (stand 3, stap 5) dan ga je met deze nieuwe Alpha onder normale omstandigheden alle Stromers voorbij.

Met een vriendelijk windje mee cruise je met een snelheid tussen de 47,5 en 49,5km/u. Kost weinig moeite, gewoon lekker peddelen. Met meer wind in de rug en goed meetrappen tik je al snel 50km/u aan op de display, met pieken boven 51km/u. Het maximum dat ik voorbij heb zien komen is 51,9km/u met windkracht 5 mee. Ik heb mezelf daar niet voor tot het uiterste hoeven in te spannen; aanzetten, doorzetten en ik was er. Je trapt dan wel tegen de begrenzer aan, dus de snelheid zakt ook meteen weer wat in naar ergens onder de 50.

Dit zijn snelheden op de display. Ik heb een GPS laten meelopen; de snelheid t.o.v. de werkelijke snelheid wijkt ca. 1,6km/u af naar boven. Dat is ongeveer hetzelfde als bij Stromers. Een werkelijke kruissnelheid van 45,9 tot 47,9km/u is nog steeds supernetjes. En een topsnelheid bij stevige wind mee van meer dan 50 werkelijke km/u heb ik - in mijn leefgebied en omstandigheden - nog niet eerder met een SP gereden.

Bij het optrekken vanuit stilstand geeft de motor direct alles wat-ie heeft. Het ondersteuningsbalkje op de display slaat meteen maximaal uit (vijf rode balkjes). Zodra je een beetje op tempo rijdt en gaat kruisen zonder al te hard aan te zetten bouwt de ondersteuning iets af (dan zie je veelal vier van de vijf balkjes). De Alpha is softwarematig dus zo ingeregeld dat je snel uit de startblokken komt. De bike voelt zeer 'eager' aan.

Nu is alles boven de 45km/u voor mij persoonlijk van marginaal belang. Het is geen wedstrijd en het boeit me helemaal niks wie wie wanneer voorbij steekt. Maar het feit staat er dat je met deze Klever X-Speed Alpha onder optimale omstandigheden kneiterhard kan rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie