Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met de aanschaf, leuk!

Het is inderdaad lastig om een Klever dealer te vinden die berijdbare demo's heeft. Bij Stromer is dat een stuk makkelijker; grote dealers hebben altijd een demo-vloot van minimaal een stuk of tien Stromers klaar staan. Hieraan zie je dat Klever een veel kleinere speler is. Dealers durven de investering in een demo-vloot nog niet aan. Dat is zo'n 'dood punt' waar Klever overheen moet, want bij Stromer zie je al jaren dat uitgebreide testritten aan de basis van hun succes staan: zet een klant erop en hij is verkocht.

Fijn dat je een dealer hebt gevonden die niet zomaar wat uitkraamt, maar die écht dingen voor je uitzoekt. Dat wekt vertrouwen.

Veel veilige km's gewenst :cool2:


Ik heb op mijn X Alpha 45 trouwens ook MTB pedalen gemonteerd (en een verende zadelpen en Pirelli Cycl-e banden):

Klever X Alpha 45 2 pedalen.jpg
Klever X Alpha 45 2 pedalen.jpg (530.46 KiB) 2970 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever X Alpha 45 2 (1).jpg
Klever X Alpha 45 2 (1).jpg (569.94 KiB) 2967 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Dank je wel. Zit er zo’n groot verschil tussen de originele banden en die van Pirelli en levert de Kinekt zoveel voordeel? Ben het aan het overwegen om de Kinekt bij de 500 km beurt te laten plaatsen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dea178 schreef: 13 jun 2021, 11:55 Zit er zo’n groot verschil tussen de originele banden en die van Pirelli
De originele Schwalbe Super Moto X banden zijn prima bij goed weer, maar ik vind dat ze te weinig grip geven op nat wegdek. (Dat heb ik gemerkt toen ik de Klever X-Speed PINION in de winter testte.) De Pirelli Cycl-e banden geven meer grip, maar je verliest er wel iets aan snelheid mee. Dat is de keerzijde.
Dea178 schreef: 13 jun 2021, 11:55 en levert de Kinekt zoveel voordeel? Ben het aan het overwegen om de Kinekt bij de 500 km beurt te laten plaatsen.
Ik rij nu vier jaar met de BodyFloat (de voorganger van de Kinekt) en ik zou 'm niet meer willen missen. Een geveerde zadelpen gecombineerd met geveerde voorvork maakt dat je bij oneffenheden veel strakker op je fiets kunt blijven zitten en je snelheid stabieler hoog kunt houden.

Hou er wel rekening mee dat de Kinekt niet op de lijst goedgekeurde zadelpennen van Klever staat. Als je frame het begeeft door een Kinekt, dan valt dit niet binnen garantie (!).

Zie voor meer info (en zadelpennen die wel zijn goedgekeurd door Klever):

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 581#p98581
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Bedankt voor de tip. De link verwijst niet naar de zadelvering. Zou je deze nogmaals willen sturen of vertellen waar ik deze kan vinden?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever staat de de Satori ELEGANCE-LT en de by.Schulz G.2 LT-XXL (met een minimale insert van 160 mm) geveerde zadelpennen officieel toe.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Gefeliciteerd, goede keuze, veel fietsplezier !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Ik ga het bespreken of Kinekt gemonteerd kan worden. Die lijkt mij ook het beste qua vering gezien de toegepaste techniek. Wat mij opvalt zowel gisteren als vandaag is dat de Alpha soms effe inhoud terwijl ik door blijf trappen en de weg redelijk vlak is. Recuperatie staat op 0. Weet jij misschien waar dat aan kan liggen?
Dank je wel MarcelH. Dat gaat lukken. Morgen voor het eerst met de Alpha naar het werk. Kan het helaas niet nauwkeurig registreren, daar ik nog geen telefoonhouder heb. Zoek een waarvan ik wel gebruik kan blijven maken van mijn huidige bescherming. Die beschermd mijn telefoon mocht die per ongeluk vallen. Suggesties zijn van harte welkom 🤓
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dea178 schreef: 13 jun 2021, 19:28 Ik ga het bespreken of Kinekt gemonteerd kan worden. Die lijkt mij ook het beste qua vering gezien de toegepaste techniek
Ik zou het laten afhangen van hoe hoog je zadel moet en hoe zwaar je bent. (Daarom maak ik mij als vedergewicht kabouter niet druk.)

Bij alle beschadigde frames was duidelijk te zien dat het zadel flink hoog stond. Zet daar vervolgens iemand van 100kg of meer op en bij een goeie hobbel (of minimale, maar wel structurele overbelasting) heb je kans dat het frame scheurt. Zeker als je een geveerde zadelpen monteert en die regelmatig laat uitmaxen.

Klever heeft de nieuwe generatie frames (PINION en Alpha) trouwens wel versterkt op dit punt, maar ik zou er toch niet teveel risico mee nemen.
Dea178 schreef: 13 jun 2021, 19:28 Wat mij opvalt zowel gisteren als vandaag is dat de Alpha soms effe inhoud terwijl ik door blijf trappen en de weg redelijk vlak is. Recuperatie staat op 0. Weet jij misschien waar dat aan kan liggen?
Ik herken het niet van mijn Alpha de twee test-PINIONs die ik hier heb gehad. De mijne heeft het wel wanneer ik de benen een fractie van een seconde stil houd, maar zolang ik de pedalen blijf bewegen is de ondersteuning stabiel.

De trapsensor van een Klever kun je niet zoals een Stromer in een menu kalibreren, maar ik heb eens van Klever begrepen dat je 'm kunt 'resetten' door de bike aan te zetten en stil te laten staan. Dan gaat hij na enkele minuten vanzelf uit. Start 'm hierna opnieuw op en hij is gereset. Het is een gok hoor, maar misschien helpt dat?

Zit de accu wel goed vast in zijn positie? Je moet een duidelijke 'klik' horen als je hem vast drukt.

Of zat je aan de maximum snelheid? Dat is rond de 48 a 49km/u op de display. Met goeie wind mee kun je nog wat harder (50/51km/u). Daarna voel je de begrenzer ingrijpen en houdt-ie even in totdat je snelheid een paar km/u is gezakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Vandaag naar FM geweest daar hij de software vandaag heeft ontvangen. Fiets nagekeken en alles was binnen specificaties. Voor de zekerheid is de software opnieuw geladen. Het inhouden gebeurt nog wel, maar wel minder. Afgesproken om dit enkele dagen te proberen en het te loggen als het weer voordoet. Inmiddels ruim 300 km gefietst en wat is dat heerlijk zeg. Gister ochtend een gemiddelde van 41km/h gps. Heb ook de G2. By Schultz besteld en die komt begin volgende week binnen. Kinekt was inderdaad niet op de lijst.
Plaats reactie