Test Klever X Speed

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 10 mei 2021, 18:00 maar het functioneerde wel allemaal :ay
Zeker en voor mij was het ook geen reden om de Alpha te laten staan. (Kost 'm wel puntenaftrek, maar soit.)

Waar het mij - in deze context - om even om ging is dat de keus voor het ene merk werd gerechtvaardigd op basis van feitelijk onjuiste kritiek op een ander merk. Gaat nergens over, het is geen wedstrijd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor wie interesse heeft in hoe Stromer het ST5 stuur met geïntegreerde bekabeling inricht:

viewtopic.php?p=16911#p16911
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Afbeelding
Wel een rommeltje zo.
Lijken bijna meer kabels dan noodzakelijk of zitten er kabels met overlengte dubbel?

Lijkt trouwens of het doorvoerrubber wat de kabels moet beschermen bij de invoer te ver naar buiten is gekomen en zo in feite de kabels nauwelijks beschermd tegen mechanische belasting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gelukkig wordt die bundel wat meer aan het oog onttrokken sinds ik de hoek van de stuurpen heb verkleind.
Edgecrusher schreef: 11 mei 2021, 08:15 Lijken bijna meer kabels dan noodzakelijk of zitten er kabels met overlengte dubbel?
Overlengte is alleen gedubbeld bij de rechter remgreep. Het zijn gewoon superveel kabels:

- 2x remkabel
- 2x remsensorkabel
- 2x PINION gripshifterkabel
- 2x koplampkabel
- 4x displaykabel (heeft Stromer in het frame geïntegreerd)
- 4x toeterkabel (heeft Stromer in het frame geïntegreerd)
- 8 x kabel uit de bedieningsunit van de toeter en de richtingaanwijzer
- 2 x richtingaanwijzerkabel

= 22
Plus 3 connectoren waardoor de bundel nog dikker wordt.
Edgecrusher schreef: 11 mei 2021, 08:15 Lijkt trouwens of het doorvoerrubber wat de kabels moet beschermen bij de invoer te ver naar buiten is gekomen en zo in feite de kabels nauwelijks beschermd tegen mechanische belasting.
Dat was mij (en de Klever vertegenwoordiger) ook al opgevallen. Ik vrees dat het Klever niet gelukt is om alle kabels door dat rubbertje te (jahawel!) "persen". Rubbertje eruit geeft meer ruimte in het doorvoergat.

Over de mechanische belasting maak ik me geen zorgen, het invoergat zit in de meedraaiende stuurpen dus de kabels schuren niet continu langs de randen.

Ik ga vrijdag langs de FM via wie ik de Klever heb gekocht en zal het ook eens aan hem voorleggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ook niet als je de stuurpen omhoog zet, dan komt er volgens mij wat ruimte, het rubber er verder in duwen en dan weer omlaag zetten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De stuurpen stond vrij hoog toen-ie hier voor de test werd afgeleverd, dat gaf nog steeds onvoldoende ruimte. Maximale hoek heb ik nog niet geprobeerd (is een omslachtig klusje om de stuurpen te verstellen).

Ik ga vrijdag eerst overleggen met de FM wat die ervan vindt. Maar ik vrees dat áls het had gepast, dat Klever het zelf wel meteen goed had gedaan. Zeker omdat deze Alpha hier initieel werd afgeleverd voor een uitgebreide review (en ze weten dat ik kritisch ben).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 11 mei 2021, 09:43 - 4x displaykabel (heeft Stromer in het frame geïntegreerd)
- 4x toeterkabel (heeft Stromer in het frame geïntegreerd)
- 8 x kabel uit de bedieningsunit van de toeter en de richtingaanwijzer
Waren de kabels in de aanbieding of zo? Waarom heb je meer dan 1 kabel nodig voor het display of de claxon? En waarom 8 kabels voor een bedieningsunit? Heeft elk knopje daarin een eigen, losse kabel? :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn inderdaad veel kabels aanwezig met daarin maar één ader. Twee aderparen komen rustig als vier losse kabeltjes tevoorschijn. Geen idee waarom.

De grootste kabelproducenten zijn:

De toeter. Een OEM-dingetje.

De display is volgens mij door Klever zelf ontworpen, maar wie 'm maakt: geen idee. Het aantal kabels verbaast mij daar niet heel erg. Dat is bij Stromer niet anders, alleen Stromer heeft de display en alle kabeltjes keurig in het frame geïntegreerd (dat schijnt een eufemisme te zijn voor 'geperst'):

viewtopic.php?p=28819#p28819

Bedieningsunit van de richtingaanwijzers plus toeterknop: oogt zelf ontworpen, is volledig zonder opdruk. Misschien een bestaand ontwerp van een Kymco scooter? (Moederbedrijf van Klever.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Zo , Stromeur, gefeliciteerd! Een Klever aangeschaft. Veel plezier en ik ben benieuwd hoe deze fiets je na langere tijd gaat bevallen.
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 11 mei 2021, 20:10 Een Klever aangeschaft.
Ik had het ook niet zien aankomen, maar 1,5 maand testen was ruim voldoende om vast te stellen dat de Alpha een superfijne speed pedelec is. (Middel)lange termijn ervaringen volgen zeker, want ik ga hier heel veel kilometers op wegtikken, zonder ketting poetsen :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie