wijziging stuurpen

Plaats reactie
salonkoureurke
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2021, 19:24

Hallo iedereen,

Mijn naam is Kristof en ik zou mee graag een Klever X-speed aanschaffen voor woon-werk vervoer. Door mijn lengte (1,80m) heb ik het gevoel dat ik tussen 2 maten val. Ik heb al eens een proefrit gedaan met een medium en hierbij had ik het gevoel dat ik te kort zat. In de fietswinkel kon ik ook al eens plaatsnemen op een large en toen had ik het gevoel om wat te ver te zitten. Ik heb echter een afspraak kunnen maken om binnenkort een testrit te maken met een large.

Mijn vraag is nu of het eventueel mogelijk zou zijn om de stuurpen te vervangen door een andere stuurpen en zo mijn zitpositie te wijzigen?
Na de rubriek "Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep" hier op het forum bekeken te hebben denk ik dat het wettelijk wel mogelijk is, maar zou het ook technisch lukken? De medewerker van de fietshandel waar ik gaan luisteren ben was alvast een beetje terughoudend over het veranderen van stuurpen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Grts Kristof.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

salonkoureurke schreef: 16 jan 2021, 11:50 Mijn vraag is nu of het eventueel mogelijk zou zijn om de stuurpen te vervangen door een andere stuurpen en zo mijn zitpositie te wijzigen?
Na de rubriek "Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep" hier op het forum bekeken te hebben denk ik dat het wettelijk wel mogelijk is, maar zou het ook technisch lukken?
Wettelijk en garantie-technisch mag het niet.

Technisch is het volgens mij wel mogelijk, maar het is arbeidsintensief en je helpt er het design van de X-Speed mee om zeep.

De maten van de stuurpen van de X-Speed zijn standaard dus je een passende pen vinden is geen enkel probleem. Maar: Klever heeft de complete kabeldoorvoer vanuit de cockpit in de stuurpen geïntegreerd:

Klever X-Speed stuurpen.jpg
Klever X-Speed stuurpen.jpg (86.31 KiB) 1490 keer bekeken

Als je de stuurpen vervangt door een andere/standaard MTB stuurpen dan heeft dat de volgende consequenties:

- Oplossing vinden voor de kabeldoorvoer
- Oplossing vinden voor bevestiging koplamp + toeter
- Mogelijk een probleem met de lengte van de stuurbuis van de vork (evt. oplossen met afzagen of spacers)

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen en bekijken of je er met de positie van het zadel (naar voren of naar achteren) of evt. een ander stuur uit komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Eventjes wachten op de X-Speed Pinion Alpha ?

viewtopic.php?p=93620#p93620
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie