Pagina 28 van 67

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 05 jul 2020, 15:33
door Frankdv
Stromeur schreef: 05 jul 2020, 14:51 In de handleiding staat ook dit. Heeft Klever je toestemming gegeven voor het monteren van deze - niet door Klever zelf aangeboden - zadelpen?


Klever onderdelen.png
Mijn zadel pen komt van mijn klever dealer. Ik heb deze ook gewisseld bij mijn dealer.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 05 jul 2020, 22:01
door Stromeur
Je fabrieksgarantie - in elk geval op het frame - vervalt, want er is een niet-origineel onderdeel geplaatst. Klever biedt een ander type geveerde zadelpen aan en dat heeft een reden, qua belasting van het frame. Maar als je FM de garantie op het frame op zich neemt mocht er wat mis gaan, dan is er op dat vlak niks aan de hand.

Blijft de typegoedkeuring over, die vervalt hier namelijk ook mee. Maargoed, voordat de Kinekt Seatpost gehomologeerd werd voor de nieuwere Stromers (ST5, ST3, nieuwe ST1) reden we ook al massaal rond met de BodyFloat en daar zijn nooit problemen van gekomen. *Guilty as charged: ST2 S + BodyFloat.

Verschil is alleen wel dat dit type geveerde zadelpen bij een Stromer frame geen risico geeft op scheuren en bij de X-Speed wel. Ik durf mijn BodyFloat daarom niet op een demo-Klever te plaatsen die mijn eigendom niet is, al mis ik 'm wel op de PINION.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 05 jul 2020, 22:11
door Frankdv
Stromeur schreef: 05 jul 2020, 22:01 Je fabrieksgarantie - in elk geval op het frame - vervalt, want er is een niet-origineel onderdeel geplaatst. Klever biedt een ander type geveerde zadelpen aan en dat heeft een reden, qua belasting van het frame. Maar als je FM de garantie op het frame op zich neemt mocht er wat mis gaan, dan is er op dat vlak niks aan de hand.

Blijft de typegoedkeuring over, die vervalt hier namelijk ook mee. Maargoed, voordat de Kinekt Seatpost gehomologeerd werd voor de nieuwere Stromers (ST5, ST3, nieuwe ST1) reden we ook al massaal rond met de BodyFloat en daar zijn nooit problemen van gekomen. *Guilty as charged: ST2 S + BodyFloat.

Verschil is alleen wel dat dit type geveerde zadelpen bij een Stromer frame geen risico geeft op scheuren en bij de X-Speed wel. Ik durf mijn BodyFloat daarom niet op een demo-Klever te plaatsen die mijn eigendom niet is, al mis ik 'm wel op de PINION.
Ik rij er al 14 maand mee met mijn x speed en geen problemen mee tot nu toe. En ik moet eerlijk zeggen mijn route woon werk is alles behalve een biljart tafel.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 00:09
door Stromeur
Dat het een tijdje goed gaat is geen garantie dat het goed blijft gaan. Het frame kan het -juist- na langere tijd begeven onder aanhoudend verkeerde (over)belasting.

Ik snap dat het vertrouwen geeft als een Klever-dealer deze niet goedgekeurde zadelpen monteert, maar mijn wenkbrauw gaat hier toch wat van omhoog, in elk geval richting de dealer, maar ook omdat de PINION je eigendom niet is.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 00:36
door Stromeur
PS: ik ben dus ook verwend met een BodyFloat op mijn Stromer. Bovendien heb ik hier sinds dit weekend een test-exemplaar van de Redshift Shockstop verende zadelpen liggen. Als je dit type zadelpen-vering eenmaal gewend bent, dan is het vervelend om ineens weer bij elke hobbel in het wegdek je gewicht van je zadel te moeten tillen.

Zadelpennen van het type Satori ELEGANCE-LT - Klevers officiële optie - zijn niet mijn ding. Ik hoop dan ook dat de Kinekt Seatpost uiteindelijk ook voor de Klever X-Speed gehomologeerd wordt, maar dat is er voorlopig dus eentje voor op de verlanglijst. (En ik betwijfel of deze pen er in combinatie met dit X-frame ooit door gaat komen, omdat er een zeer lange zadelpen nodig is, en die heeft Kinekt niet.)

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 10:33
door Stromeur
Ik had de vraag voor de volledigheid ook even aan Klever zelf voorgelegd. Dit is hun reactie:
Zowel de BodyFloat als de Thudbuster staan niet op onze typegoedkeuring lijst en mogen dus officieel niet gemonteerd worden.

Tevens zien wij inderdaad wel eens dat er een andere zadelpen gemonteerd wordt welke niet origineel is en dus ook niet op de goedkeuringslijst staat. Bijna altijd voldoet de minimum insert van deze pennen niet aan onze vereisten, de min. insert is gemiddeld genomen 4-6 cm te weinig. Het is in dat geval logisch dat men dan geen aanspraak maakt op garantie.
M.a.w.: een niet-originele zadelpen (laten) plaatsen, of het nou de BodyFloat of wat anders is, gebeurt volledig op eigen risico.

Ik moet nog zien waar de Klever-dealer die deze BodyFloat heeft gemonteerd voor op wil draaien als het mis gaat. Een nieuw Klever-frame zal al niet goedkoop zijn. Maar als je zwaar ten valt komt dan komen daar ook andere kosten bij en dat kan flink oplopen (uitrusting, medische kosten en gevolgschade zoals een bep. periode niet kunnen werken e.d.).

Dat is sowieso een traject/discussie waar je helemaal niet in verzeild wil raken met je dealer.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 13:52
door MarcelH
Dus eigenlijk als je eenmaal aan een kinekt of redshift gewend bent, kun je klever van je wishlist schrappen..

Beiden zijn wel goed gekeurd voor de stomers ? Waar kun je zoiets vinden ?

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 15:46
door Stromeur
MarcelH schreef: 06 jul 2020, 13:52 Dus eigenlijk als je eenmaal aan een kinekt of redshift gewend bent, kun je klever van je wishlist schrappen..
Gewoon wennen aan wat anders: de Satori ELEGANCE-LT ;-)

De Redshift is niet goedgekeurd voor op de Stromer.
De Kinekt Seatpost (dus niet de oude BodyFloat) is wel goedgekeurd (garantie + typegoedkeuring) voor de Stromer ST1, ST3 en de ST5 (dus niet de oudere Stromers).

Stromer biedt de Kinekt Seatpost als officiële optie aan, dus is-ie goedgekeurd. Net als de geveerde voorvorken die Stromer aanbiedt van Suntour en Wren. Desgevraagd zullen ze daar het rapportje wel van kunnen overleggen.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 20:18
door Lampo
Wat ik in deze discussie wel interessant vind, zijn de verschillende X-Speed frames die er lijken te bestaan. Zelf rijd ik sinds zaterdagmiddag op een X-Speed Pinion, maar dit is duidelijk een prototype dat al een bewogen leven achter zich heeft gezien de lakschades. Het is nog de oude versie van het frame met de twee boutjes om het deel uit de achtervork te halen voor de riem i.t.t. de vier boutjes die in het definitieve frame zitten.

Maar nu wat mij opvalt: dit frame heeft een hogere zadelbuis waar de zadelpen in zit. De Klever X-Speed Pinion bij de dealer in de showroom is een nieuwe versie met 4 boutjes en die heeft een veel lagere zadelbuis die vlak boven het frame stopt.

Is dit het verschil tussen de twee framematen (M en L), of is dit het verschil tussen het oude frame en het nieuwe 2020 frame?

Het is overigens wel een topfiets, gaat als de brandweer en de Pinion met riem is echt fijn. Allen zpu een goede verende zadelpen wel een heerlijke optie zijn om het comfort van de fijn verende veervork te complementeren. Je moet nu bij drempels op de pedalen gaan staan, anders krijg je een trap voor je billen...

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Geplaatst: 06 jul 2020, 20:36
door Stromeur
Lampo schreef: 06 jul 2020, 20:18 Maar nu wat mij opvalt: dit frame heeft een hogere zadelbuis waar de zadelpen in zit. De Klever X-Speed Pinion bij de dealer in de showroom is een nieuwe versie met 4 boutjes en die heeft een veel lagere zadelbuis die vlak boven het frame stopt.

Is dit het verschil tussen de twee framematen (M en L), of is dit het verschil tussen het oude frame en het nieuwe 2020 frame?
Verschil tussen M en L.

Veel plezier met testen!