Dat de lagers niet kunnen vervangen worden zonder de motor te openen is wat anders dan niet kunnen vervangen.
Lees: het is uitvoeringstechnisch en financieel niet haalbaar/rendabel voor de dealer en fabrikant.
Als een consument daar zelf wel speciaal de juiste materialen en gereedschappen voor in huis wil halen en er een weekend aan wil hobbyen, dan wordt het misschien een ander verhaal. (Maar ik moet de eerste succesvolle achterwiellagervervanging door een eindgebruiker bij een Stromer nog langs zien komen.)
M.a.w.: Klever beschouwt het achterwiellager plus motor als één geheel, Klever geeft drie jaar garantie op de motor en daarmee dus ook drie jaar op het achterwiel-lager. Dat is alvast een jaar meer dan Stromer.
Daarentegen krijg je bij Stromer dan weer 2 jaar nieuwe garantie op het vervangen onderdeel, dat heb ik bij Klever nog niet gezien.
En aangezien je bij Stromer toch elke 18 maanden een nieuw achterwiel krijgt omdat de lak weer eens loslaat ga je die lagers echt niet verslijten
I intend to live forever, or die trying. (Groucho Marx)
Ik weet van de jongens van Vietz dat ze graag aan de slag gaan met vervanging achterwiellagers van Stromer. Dit hebben ze ook aan het management van Stromer voorgesteld. Daar is (nog) niet positief op gereageerd.
Wat is de befoeling? Ons van de Stromer te halen? Gaat niet lukken.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Ik zag op het internet diverse meldingen van breuken thv de las tss frame / zadelbuis bij de X Speed passeren ... werd het frame ondertussen verstevigd op die plaats én is er al wat meer geweten over het standpunt van Klever voor wat betreft het behoud van de garantie na de montage van een geveerde zadelpen ?
Eén van de huidige testers knalt blijkbaar rond met een Kinekt op "zijn" X Speed Pinion ...
Golvas V2.0
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh
Eén van de huidige testers knalt blijkbaar rond met een Kinekt op "zijn" X Speed Pinion ...
Oei.
Ik hoop dat de berijder niet al te zwaar is, want die pen gaat zo te zien niet heel ver het frame is. Misschien vond Klever het goed? Geen idee, ik kan het me nauwelijks voorstellen. Ik zou het iig nooit doen bij een bike die niet van mij is, niet met dit frame-ontwerp.
Het zadel is ook anders dan dat op mijn tester, al heb ik deze volgens mij ook al op een andere demo zien zitten. Het mijne is conform spec. En ik zie een van boven tot onder ingetapete bagagedrager. Geen idee waarom, want de lak van de drager houdt het hier vooralsnog prima met een Ortlieb Backroller Classic eraan.
Het zadel is ook anders dan dat op mijn tester, al heb ik deze volgens mij ook al op een andere demo zien zitten. Het mijne is conform spec.
Volgens mij is dat het standaard zadel van de "gewone" X Speed ... vermoedelijk rijdt de tester dus met die Kinekt op zijn eigen SP en heeft ie zadel + Kinekt overgezet op de test X Speed Pinion.
Golvas V2.0
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh
Lijkt me toch dat klever het frame wel geschikt moet kunnen maken voor deze kleine excentrische belasting. Of mag je ook niet teveel achterop het zadel zitten Maar een kleine versteviging in het materiaal of een kleine driehoek ervoor en je bent er. Zijn veel meer fietsen met een lage bovenbuis die hier wel een oplossing voor hebben zonder dat dit ten koste van het ontwerp hoeft te gaan.