Tussentijdse wetenswaardigheden, deel 2
Naar aanleiding van dit topic heb nog enkele vragen aan Klever voorgelegd:
Komt de X-Speed ook in maat XL?
Re Klever: voor de X-serie staat geen XL op de planning. Wel hebben we een extra lange zadelpen in het assortiment en is er diversiteit in sturen. Mensen met een lengte van 200cm passen, met deze toevoegingen, prima op een X-Speed Large. Ook horen we af en toe dat nog iets langere mensen met een X-Speed rijden. Uiteraard is het passen op een fiets afhankelijk van lichaamsverhouding en persoonlijke smaak.
Welke lagers zitten er in de X-Speed, b.v. in het balhoofd?
Re Klever: wij gebruiken lagers van VP, ook voor het balhoofd.
De remmen van de X-Speed PINION piepen niet (tenminste niet bij droog weer). Welke rempads zijn er gemonteerd"?
Re Klever: voor de Magura MT5e en achter de MT4e gebruiken we resp. de originele Magura 9.C en 7.C brake pads.
Is jullie motor een gerebrande Neodrives, die ook de combi achterwielmotor + PINION C1.12 aanbiedt?
Re Klever: onze motor is in eigen beheer ontwikkeld en wordt door Kymco geproduceerd.
Verder nog dit:
Nu ik de X-Speed PINION wat langer gebruik merk ik wel dat ik 'm aan de zware kant vind. In maat M incl. 850Wh accu weegt-ie 32,2kg. Mijn Stromer ST2 S weegt incl. 984Wh accu 28,2kg (ook op mijn weegschaal gewogen). We zeggen over beide merken vaak "rond de 30 kilo", maar die vier kilo verschil voel ik wel: aan de wegligging (prima), maar ook als ik de bike aan de bagagedrager optil om hem mijn huis in te manoeuvreren. Daarbij moet ik over een 25cm hoog granieten opstapje en in dezelfde handeling een krappe haakse bocht door. Ik woon wel in een piepklein jaren '10 huisje. Als je een vette oprit voor Den Deur hebt en je Klever zo de garaaage in rolt, dan heb je dit gedoe natuurlijk niet.
Maar ook inclusief oprit vind ik het gewicht van de X-Speed PINION tegen de grens van het hanteerbare. Ik hang 'm niet 1-2-3 in mijn Parktool onderhoudsstatief en achterin de auto leggen (wat ik met mijn ST2 S weleens doe) zou me m'n rug kosten. En als je het gewicht van de PINION vergelijkt met de
Trek Allant+ 9.9S, die dankzij het carbon frame incl. accu rond de 22kg aftikt: dat is dik 10 kilo verschil!
Met de verwachte 800W motor en 1,2kWh accu (waarvan ik nog moet zien of je die wel makkelijk uit het frame geschoven krijgt) en sowieso al in maat L, wordt de X-Speed PINION er niet lichter op. Natuurlijk kijken we bij een SP niet op een kilootje of wat, de motor doet zijn werk toch wel. Ik dacht eerder b.v. ook niet dat ik een carbon frame relevant zou vinden voor een SP, maar daar kom ik op terug. Ik zou het prettig vinden als Klever ervoor waakt niet over een totaalgewicht van 35kg heen te gaan. Dit omwille van de hanteerbaarheid en de druk op de - nu toch al krappe - actieradius.
Hieronder een foto van die 1,2kWh accu, in een Klever X-Speed PINION. Deze foto werd al medio vorig jaar gepubliceerd. Ik vind het wel ontzettend gaaf dat één van de allereerste exemplaren van de PINION (het model me toen nauwelijks op, ik was me vooral aan het vergapen aan die enórme accu) bijna een jaar later hier te logeren is
- Klever 1.200Wh accu.jpg (53.32 KiB) 3429 keer bekeken