Cadans
De Klever app heeft een cadansmeter. Sowieso super, en hiermee kan ik ook onderbouwen wat ik gevoelsmatig al had geconstateerd, namelijk dat ik de PINION C1.12 gearbox zowel in stappen als bereik (van de versnellingen dus) uitstekend bruikbaar vind op een Speed Pedelec voor commuter-gebruik.
12 versnellingen is genoeg voor een Speed Pedelec, maar dit staat of valt natuurlijk wel met het aantal in de praktijk bruikbare versnellingen, en met de stappen tussen de versnellingen onderling. De meeste Stromeraars gebruiken maar een stuk of 3 van de 10 of 11 beschikbare versnellingen op hun conventionele cassette + derailleur, sommigen zelfs maar eentje (de 11). En onlangs lazen we dat de kettinglijn van de ST3 niet eens geschikt is voor de grootste tandwielen. (Ik blijf dat trouwens wel een vreemd verhaal vinden).
Dat Stromeraars weinig van de beschikbare versnellingen gebruiken en velen (te) weinig schakelen heeft te maken met a: ons vlakke landschap, b: Stromer levert een MTB-cassette op een wegfiets en c: de motor ondersteunt dermate krachtig dat cadans een ondergeschikte rol is gaan spelen. (Al denken de knieën en drivetrain van iedereen die continu op de 11 trapt daar echt anders over, maar het is nu eenmaal de praktijk.)
Hoe zit dat dan met een PINION gearbox?
Hieronder de officiële gegevens van de PINION C1.12 zoals-ie op de Klever X-Speed PINION is gemonteerd. Met dank aan één van mijn collega beta-testers, die deze info bij Klever heeft opgevraagd:
Klever X Speed Pinion - C1.12 Pinion gearbox
Setting gears: 39T front - 22T rear
V - IR - A
1 - 0,55 - 0,97
2 - 0,64 - 1,13
3 - 0,76 - 1,35
4 - 0,89 - 1,58
5 - 1,05 - 1,86
6 - 1,23 - 2,18
7 - 1,45 - 2,57
8 - 1,72 - 3,04
9 - 2,04 - 3,61
10 - 2,38 - 4,21
11 - 2,78 - 4,92
12 - 3,33 - 5,89
Verklaring kolommen:
V = Versnelling Pinion
IR = Internal Ratio C1.12
A = aantal omwentelingen Achterwiel vs 1 rotatie trapas
Hieronder enkele gegevens die ik tijdens een testrit genoteerd heb van de cadansmeter in de Klever app. Ik moet daarbij vermelden dat zowel de snelheidsmeter als de cadansmeter in de app ontzettend nerveus reageren. Niet alleen achter de komma, maar ook ervoor. De gegevens verspringen zowat elke seconde en dat gaat echt van 45,2km/u naar 46,7km/u en dan ineens weer 44,3km/u etc. (Verbeterpuntje voor Klever.) Het viel niet mee om mijn snelheid en cadans enkele seconden lang strak te houden en het kan zijn dat mijn gegevens hierdoor iets vertekend zijn t.o.v. berekeningen.
Maar een een globaal en redelijk betrouwbaar beeld van wat je wegtrapt is zeker uit mijn data op te maken, omdat ik ter compensatie gekozen heb voor extra veel meetmomenten. Aan de hand hiervan kan iedereen die weet in welke cadans hij bij voorkeur rijdt bepalen of-ie de PINION C.1.12 bruikbaar vindt. Mocht iemand meer gegevens willen (over een specifieke gear, snelheid, cadans ratio), geef het even aan in dit topic en ik test het voor je.
Ik heb deze gegevens trouwens niet na de rit teruggelezen in de app; die mogelijkheid heeft de app niet. Dus ja, ik ben onderweg meer dan 20x gestopt om e.e.a. te noteren en half Friesland denkt nu dat ik met een X-Speed rondrij die continu in storing gaat
Verklaring van de kolommen:
Versnelling --- Cadans --- Snelheid
1 --- 80 --- 14 km/u
3 --- 80 --- 17 km/u
4 --- 80 --- 18 km/u
5 --- 80 --- 20 km/u
6 --- 80 --- 22,5 km/u
7 --- 80 --- 27,8 km/u
8 --- 80 --- 32 km/u
9 --- 80 --- 38,5 km/u
10 --- 80 --- 45 km/u
8 --- 90 --- 35 km/u
9 --- 83 --- 39 km/u
9 --- 85 --- 40 km/u
9 --- 90 --- 45 km/u
9 --- 100 --- 46 km/u
9 --- 112 --- 49 km/u
9 --- 114 --- 50 km/u
10 --- 90 --- 46,5 km/u
10 --- 93 --- 49 km/u
10 --- 96 --- 48 km/u
11 --- 70 --- 47 km/u
11 --- 77 --- 55 km/u (kanonne, dat deed wel even pijn zeg
)
12 --- 60 --- 49 km/u
Samenvattend
De 9 is mijn favoriete versnelling op de X-Speed PINION. Ik rij het liefst met een cadans tussen 95 en 110, en zoals hierboven te zien is zoef ik dan heerlijk op maximale snelheid. Als alle omstandigheden mee zitten - flink windje in de rug, wegdek als een biljartlaken, geen drukte, geen stops - dan schakel ik door naar de 10, want dan is een cadans van net boven de 90 ook lekker.
Wanneer ik recreatief rijd en snelheid/inspanning boeit me niet, want ik wil gewoon een beetje peddelen en genieten van de omgeving, dan wil ik weleens met een cadans van rond de 80 rijden. Hierboven zie je de snelheden die je dan 80 in de verschillende versnellingen rijdt. (Ook leuk voor ritjes samen met mensen die geen SP hebben en minder hard gaan.)
Wat valt verder op: aan de bovenkant van de versnellingen (persoonlijk vind ik 9 en 10 perfect voor topsnelheid) hebben we nog 2 versnellingen over. Bij een regulier derailleur is dit onmogelijk, want kleiner dan de 11 wordt het niet. De PINION gaat dus verder, maar zoals je ziet moet je wel kneiterhard rijden om nog een beetje cadans te houden in de 11e en 12e versnelling. Kort boven de 50km/u op de display trap je tegen de begrenzer aan en hoger gaat het dan niet meer. Deze twee versnellingen zijn daarmee alleen geschikt voor afdalingen, anders gaan je knieën aan gort.
En dan aan de onderkant: wanneer ik hier een hellinkje van 17% pak om de Zeedijk op te komen, dan schakel ik terug naar de 3 en tuf zonder enige inspanning met 17km/u omhoog. Wil je een hogere cadans, dan heb je daaronder nog twee versnellingen over.
Conclusie
In de praktijk gebruik ik bij optrekken de 5 of 6, voor snelheidsopbouw schakel op via 7 en 8 en op topsnelheid blijf ik in de 9. Zit alles mee, dan ga ik lekker in de 10 rijden. Daarom omheen heeft de PINON C1.12 nog twee hogere versnellingen headroom voor afdalingen (en die versnellingen zijn veel zwaarder dan de 11 op een conventionele cassette), en vier lagere voor klimwerk.
Ik vind de range van deze gearbox zeer bruikbaar voor commuters. Kom je van de racefiets, wil je je SP op je ww-rit ook gebruiken voor trainingsdoeleinden en zijn voor jou de perfecte cadans, hartslag etc. extreem belangrijk, dan ben je waarschijnlijk wel beter af met een traditioneel derailleur en wegcassette, maar ik denk dat deze groep tot de minderheid behoort onder de SP rijders. Gewoon lekker op de SP naar je werk en in het weekend trainen op de racer kan ook altijd. Of hopen dat de C1.16 nog eens op een SP wordt gezet. Dat lijkt mij ook wel wat.