Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

speedy gonzales 2
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:35

Super interessant verhaal, waarvoor dank Sylvia.

Dit was mijn grootste bezorgdheid tov de pinion gearbox. Kan ik met de juiste cadans rijden in alle omstandigheden. Ik mis wat body en kracht en tevens zijn m'n knieën gehavend door andere sporten.

Actieradius valt op te lossen met opladen op het werk of een tweede batterij, maar je knieën en rug sparen zijn super belangrijk voor mij. Mercikes.
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Dan zat ik er niet zo gek ver naast: viewtopic.php?p=76405#p76405

Maar goed om te lezen dat de Pinion je bevalt, dank voor jouw verslag!
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Inderdaad nuttig, normaal rijd ik ook op zwaarste verzet.....

leuk opmerking trouwens over die klever rijder die pech heeft :cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
mrstrom

Hoe fietst ie als je geen ondersteuning hebt? als je accu bv. een keertje leeg is?

Krijg je hem dan net als bv. de ST3 een beetje op de 20-25km/u? of werkt de gearbox je dan tegen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Net even geprobeerd op mijn avondritje.

Gaat vrij makkelijk. In gear 5 rij je zo 20km/u en sneller kan ook wel als je maar je best wil doen. Van tegenwerken voel ik niks, maar lollig is het natuurlijk niet. Ik voel gewoon een hele zware fiets. Maar dit is de eerste X-Speed waarop ik rij dus ik heb geen Klever vergelijkingsmateriaal. De bike is zwaarder dan mijn ST2 S.

Bovenstaand is met de Klever helemaal uit. In ondersteuningsstand 0 (Ultra Low: systeem actief, geen ondersteuning volgens de handleiding) rij je met gemak 30km/u, maar dat kan dus alleen als je nog een heel klein beetje prik over hebt.

Als je nog 5% accu-capaciteit over hebt schakelt de Klever automatisch naar ondersteuningsstand 1 (niks tegen te doen). Moet je op dat moment nog ver, dan zou ik de ondersteuning op 0 zetten en zo lekker naar huis tuffen. Is toch lekkerder dan eerst leegrijden in standje 1 en het laatste stukje alsnog al die kilo's Klever + jezelf en je bagage met helemaal niks aan hulp vooruit zien te krijgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ja klinkt als een slimme stand. Zeker met maar 40km is het wel handig.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 31 mei 2020, 13:11 Momenteel gebruiken ze een 600 W motor en een 850 Wh batterij, voor mij is deze combinatie omwille van de veel te beperkte autonomie - helaas - een no-go ... ik ben benieuwd naar de autonomie van de - voor modeljaar 2021 - aangekondigde combinatie 800 W motor en 1200 Wh batterij.

Vraag naar Klever toe : verdwijnt voor modeljaar 2021 de 600 W motor uit het gamma of ga je de mogelijkheid hebben om te kiezen tussen de verschillende motoren én batterijen ? ... de combinatie 600 W motor + 1200 Wh batterij lijkt me interessant !
Heb ik aan Klever gevraagd en dit is hun reactie:

"De 600W motor zal de komende jaren niet verdwijnen uit de Klever collectie. Sommige uitvoeringen zullen worden uitgerust met de 800W motor, andere uitvoeringen van een bepaald model met de 600W variant.

Over het verbeteren van actieradius door motor-batterij combinaties kunnen we helaas nog geen uitspraken doen. Hier wordt wel mee getest."
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 01 jun 2020, 22:33 Eenmaal thuis dacht ik: HA, de gemiddelde snelheid, daar zit-ie dus! Maar helaas, gemiddelde snelheid, maximale snelheid, rit afstand etc.... allemaal nul op rekest als ik thuis op de bank zit met de Klever ernaast ingechakeld. Ik ga aan Klever vragen hoe dit zit.
Reactie van Klever op mijn vragen over de Klever Dashboard app:

"Wanneer je de app verbindt met de fiets ná de rit dan zullen de gegevens inderdaad niet zichtbaar zijn. Per rit wordt het getoont zolang er verbinding is geweest tussen de start en eind van de rit.

De app is wel volledig functioneel. Echter is het een "tweede display" met een iets uitgebreidere functionaliteit. Helaas is de app op dit moment wel vrij basic met weinig features qua connectiviteit.

De mogelijkheid om een gemiddelde snelheid per totaal te zien is niet beschikbaar."



Oké, duidelijk. De app is dus echt alleen een tweede scherm, maar dan uitgebreider dan de display (zeker waar!) en enkel geschikt voor gebruik tijdens de rit.

Dat de gemiddelde snelheid nergens af te lezen is vind ik, ja nou ja, dit :shock: (Serieus verbeterpuntje voor Klever.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

40 km afleggen in 1 u en 800 Wh verbruiken geeft... jawel een gemiddeld verbruik van 800 W. Die 800 W motor hebben ze al.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tussentijdse wetenswaardigheiden
Stromeur schreef: 15 mei 2020, 20:31 In topsnelheid doet de Klever niet onder voor de huidige Stromers. De X Speed Pinion gaat echt moeiteloos naar 49km/u. Zodra de omstandigheden wat minder worden (wind, helling), zakt de snelheid aardig wat terug. In dat laatste opzicht legt de X Speed het af tegen de ST3/ST5 en ook tegen mijn ST2 S. Ik vind 'm wel krachtiger dan de nieuwe Stromer ST1. Trouwens: zodra je de beschutting van bebouwd gebied weer inrijdt: hoepla! De ondersteuning gaat weer als een malle.
De Klever pakt de ondersteuning niet direct op het juiste niveau terug op wanneer ik even stop met trappen. Dit is niet gerelateerd aan afremmen/de remmen wat ik elders las, maar aan het stil houden van je trappers. Al doe je dit maar een seconde: de ondersteuning wordt gestopt (logisch en wenselijk), maar het duurt vervolgens 4 a 5 seconden totdat de ondersteuning weer op hetzelfde niveau is als toen je nog wel trapte. (Op de racer bijvoorbeeld pak je de boel direct weer op waar je gebleven was wanneer eje ven de benen stil houdt en weer gaat trappen, je verliest nauwelijks snelheid. Zo gaat het dus niet met de ondersteuning van de Klever.)

Geen probleem wanneer je wat uitbolt en bewust snelheid mindert om daarna weer op te trekken. Dan merk ik er niks van. Maar wanneer je met 48km/u op de teller rijdt en je houdt je benen om welke reden ook even stil om dan meteen weer met 48km/u door te rijden: gaat niet! Zodra je weer gaat trappen voelt de motor een seconde of vijf log aan en zak je, hoe hard je ook trapt, zomaar terug naar 44km/u. Ik vind dit behoorlijk storend.

Stromeur schreef: 14 mei 2020, 21:07 Voordeel van platformpedalen is wel dat je hier feitelijk met elke schoen mee kan rijden. Een zool met stevig profiel en voldoende dikte om de pinnen op MTB-pedalen niet te voelen, is hier niet nodig. Mij maakt het niet uit, ik rij toch met wandelschoenen (b-tjes), maar bij Klever hoéft dat dus niet. Bij de eerste rit in een goeie regenbui zal ik wel merken of deze pedalen voldoende grippen.
Done. Doen hun werk prima, vond ik inmiddels sowieso al, maar nu dus ook in de regen. Ik vind ze niet mooi, maar het zijn fijne pedalen en daar gaat het om.

Stromeur schreef: 30 mei 2020, 22:36 Mijn test-Klever is voorzien van 850Wh accu. Ik heb een aantal ritten volle bak gereden: d.w.z. ondersteuning op max en waar mogelijk op volle snelheid. Na 19,9km was de accu voor 50% leeg. Na strak 30km was de accu voor 75% leeg. Dat geeft mij - vrouw, 1m64m kort, 56kg, geen bagage, kruissnelheid waar mogelijk rond de 45 a 48km/u op de display (de afwijking is 2,5km/u omhoog in vergelijking tot GPS gemeten snelheid), en windkracht 4 van alle kanten (rondrit) een theoretische actieradius van rond de 40 kilometer.
Goed: de X-Speed PINION tot het aller-uiterste drijven geeft mij dus een actieradius van ca. 40km.

Inmiddels heb ik er de nodige avondrondjes van 25 a 26km op zitten en dan rij ik zoals ik ook mijn ww-ritten doe: lekker doortrappen zonder mezelf helemaal dol te draaien. Ik rijd met maximale snelheid rijden waar dat kan (48-49km/u op de teller), bij windkracht 4 a 5 tegen zakt de ondersteuning in en dus mijn snelheid ook (37 a 38km/u), ik rij kalm door wat dorpskernen etc. Dit resulteert in een gemiddelde snelheid van ca. 37km/u per rit (gemeten met mijn Garmin Fenix horloge).

Na zo'n ritje heeft mijn accu elke avond ca. 43% over. Dit geeft mij (kleine, lichte vrouw) met ca. 37km/u gemiddeld per rit en onder zomerse omstandigheden in veelal open gebied met wind, een actieradius van rond de 45,6km met een 850Wh accu.

Overigens neemt de accu-capaciteit weer wat toe zodra je de Klever even uit laat staan en weer aan zet. Dan kan het zomaar ineens weer tegen de 50% staan. Ik heb dat ook al meegemaakt als ik in rustig tempo (17km/u ofzo) mijn buurtje in rijd, dat het percentage restcapaciteit tijdens het rijden van 43 naar 44 naar 45% ging.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie