In april deed Klever een oproep voor beta-testers van de nieuwe X SPEED PINION. Ik heb mezelf aangemeld en was één van de gelukkigen die vier weken lang een exemplaar mag testen.
Het enige wat Klever hiervoor terug vraagt, is een verslag voor het testen, tijdens het testen, en na afloop van de testperiode. Deze verslagen zal ik hier op het forum publiceren, vandaar de "ongoiing review".
Klever wil leren van gebruikerservaringen en verwacht eerlijke feedback, ook publiekelijk. Ik hoef niets van wat ik publiceer eerst aan Klever voor te leggen. Ik krijg geen vergoeding in welke vorm dan ook voor het testen en de verslaglegging. Klever weet ook dat ik eigenaar ben van het Stromer Forum, dus alles gebeurt met open vizier, de billen bloot etc. En zo hoort het wat mij betreft.
M.a.w.: ik mag lekker vier weken lang rondrijden op een Klever X SPEED PINION en daarvan vinden, zeggen, schrijven en fotograferen wat ik wil. En jullie en Klever gaan er alles over horen. Nou, dat moet lukken
Ongoing review: de Klever X SPEED PINION
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Algemene informatie
De Klever X SPEED PINION is leverbaar vanaf medio juni 2020 en heeft een adviesprijs van E 7199,-. Daarmee valt deze Speed Pedelec dus in de hogere prijsklasse, net als bijvoorbeeld de Stromer ST3 (E 6990,- met 814Wh accu), Riese & Muller Superdelite GT Vario HS (E 7449,- met 1000Wh dual battery systeem) en de MTB Cycletech Code 45 (E 6.349,- met 650Wh accu).
Bij Klever krijg je voor dit bedrag een Speed Pedelec met o.a. 600W (max) motor, 850Wh accu, RockShox Recon Air geveerde voorvork en - wat mij betreft het meest interessante aan deze bike - een Pinion C12 versnellingsbak plus Gates Carbon Drive riem.
Eind 2020 wordt een nieuwe 1,2kWh accu verwacht, die uiteraard ook in dit model past.
Ook werkt Klever aan een 800W motor.
Specs
LED voorlicht: Supernova M99 Mini Pro + grootlicht
LED rear light: Roxim R3E + remlicht
Standaard accu: 850 Wh
Standaard oplader: Fast charger (5A, 250 W)
Display houder: Klever 2.5 + E-Key + Bluetooth
Shifter+Derailleur / tandwielen: Pinion C1.12 Gearbox 12-speed
Versnellingen: Gates 22T/39T
Banden: Super Moto-X 27.5 x 2.4"
Vering afstand: 100 mm / -
Bagagedrager belasting: 25 kg
Max gashendel snelheid: 18 km/h
Gewicht: 29 kg
Certificering: EG Typegoedkeuring voor gemotoriseerde tweewieler
Oplaadtijd (van 10% naar 90% accu capaciteit): 3.5 u
Inclusief extra's: Regen coasting & braking
Security features: Motor-lock, alarm
Vering: Voorvering / RockShox Recon Air
Wielmaat: 27.5"
Frame materiaal: Aluminium / M & L
Ondersteuningslimiet: 45 km/h
Power (max): 600 W
Koppel (max): 56 Nm
Actieradius (360Wh accu) -
Actieradius (570Wh accu) -
Actieradius (850Wh accu): 35-110 km
Achterwielaandrijfsysteem: Klever BIACTRON V2
Geluid (max): <50 dB
Max belasting (op de fiets): 120 kg
Categorie: Moped (L1e-B)
Hydraulische schijfremmen: Magura MT5e (180 mm)
Rear hydraulic disc brake: Magura MT4e (180 mm)
Optional accessories: 1.2 kWh battery (eta 12/2020), USB charger
De Klever X SPEED PINION is leverbaar vanaf medio juni 2020 en heeft een adviesprijs van E 7199,-. Daarmee valt deze Speed Pedelec dus in de hogere prijsklasse, net als bijvoorbeeld de Stromer ST3 (E 6990,- met 814Wh accu), Riese & Muller Superdelite GT Vario HS (E 7449,- met 1000Wh dual battery systeem) en de MTB Cycletech Code 45 (E 6.349,- met 650Wh accu).
Bij Klever krijg je voor dit bedrag een Speed Pedelec met o.a. 600W (max) motor, 850Wh accu, RockShox Recon Air geveerde voorvork en - wat mij betreft het meest interessante aan deze bike - een Pinion C12 versnellingsbak plus Gates Carbon Drive riem.
Eind 2020 wordt een nieuwe 1,2kWh accu verwacht, die uiteraard ook in dit model past.
Ook werkt Klever aan een 800W motor.
Specs
LED voorlicht: Supernova M99 Mini Pro + grootlicht
LED rear light: Roxim R3E + remlicht
Standaard accu: 850 Wh
Standaard oplader: Fast charger (5A, 250 W)
Display houder: Klever 2.5 + E-Key + Bluetooth
Shifter+Derailleur / tandwielen: Pinion C1.12 Gearbox 12-speed
Versnellingen: Gates 22T/39T
Banden: Super Moto-X 27.5 x 2.4"
Vering afstand: 100 mm / -
Bagagedrager belasting: 25 kg
Max gashendel snelheid: 18 km/h
Gewicht: 29 kg
Certificering: EG Typegoedkeuring voor gemotoriseerde tweewieler
Oplaadtijd (van 10% naar 90% accu capaciteit): 3.5 u
Inclusief extra's: Regen coasting & braking
Security features: Motor-lock, alarm
Vering: Voorvering / RockShox Recon Air
Wielmaat: 27.5"
Frame materiaal: Aluminium / M & L
Ondersteuningslimiet: 45 km/h
Power (max): 600 W
Koppel (max): 56 Nm
Actieradius (360Wh accu) -
Actieradius (570Wh accu) -
Actieradius (850Wh accu): 35-110 km
Achterwielaandrijfsysteem: Klever BIACTRON V2
Geluid (max): <50 dB
Max belasting (op de fiets): 120 kg
Categorie: Moped (L1e-B)
Hydraulische schijfremmen: Magura MT5e (180 mm)
Rear hydraulic disc brake: Magura MT4e (180 mm)
Optional accessories: 1.2 kWh battery (eta 12/2020), USB charger
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eerste indruk, deel 1
Vanmorgen werd-ie geleverd, "mijn" test-Klever X SPEED PINION. Met nog geen 5km op de teller nagelnieuw, door Klever zelf uit de doos verder in elkaar gezet. Dat is alvast een leuk weetje, want zoals bekend willen Stromers binnen de eerste paar 100km nog weleens wat kuren vertonen. Ik ben nu al benieuwd hoe deze Klever zich houdt, al ben ik ervan overtuigd dat de mensen van Klever er alles aan gedaan hebben om een feilloos exemplaar af te leveren.
Mijn eerste indruk: WAUW, wát een gave kleur! "Peacock". In de zon is-ie inderdaad trots als een pauw en in de schaduw, of binnenshuis waar hij nu staat, lijkt-ie bijna zwart. Mij maak je niet echt blij met geel of rood ofzo; Klever is er dol op, Stromer kan er inmiddels ook wat van, maar dit vind ik echt zeer stijlvol.
Vanmorgen werd-ie geleverd, "mijn" test-Klever X SPEED PINION. Met nog geen 5km op de teller nagelnieuw, door Klever zelf uit de doos verder in elkaar gezet. Dat is alvast een leuk weetje, want zoals bekend willen Stromers binnen de eerste paar 100km nog weleens wat kuren vertonen. Ik ben nu al benieuwd hoe deze Klever zich houdt, al ben ik ervan overtuigd dat de mensen van Klever er alles aan gedaan hebben om een feilloos exemplaar af te leveren.
Mijn eerste indruk: WAUW, wát een gave kleur! "Peacock". In de zon is-ie inderdaad trots als een pauw en in de schaduw, of binnenshuis waar hij nu staat, lijkt-ie bijna zwart. Mij maak je niet echt blij met geel of rood ofzo; Klever is er dol op, Stromer kan er inmiddels ook wat van, maar dit vind ik echt zeer stijlvol.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Op bovenstaande foto's is goed te zien dat het zadel behoorlijk laag staat. Deze Klever is leverbaar in maat M en L en dat volstaat, omdat je het zadel een enorm eind in het frame of omhoog kunt plaatsen. Dit is dus standje lichaamslengte 1,64m.
Ik weet dat ik kleiner ben dan de gemiddelde mens, maar hier ontdekte ik wel meteen het eerste nadeel van de X-Speed: met mijn binnenbeenlengte van ca. 75cm kan ik niet over het frame heen staan. Dat is even een dingetje bij verkeerslichten en andere stops. (Gelukkig beschikt Harlingen over exact nul stoplichten, en op de route naar Leeuwarden kom ik er maar één tegen, dus vooruit dan maar.) Kan zijn dat het zadel nog wat naar achteren gaat, dat geeft misschien meer ruimte.
Wat viel verder op: ik ben een liefhebber van strak, clean design. Stromer is dat ook en dat is - naast de geweldige ondersteuning - één van de redenen dat ik goed match met de meeste Stromers. Klever maakt in het design duidelijk andere keuzes: de X Speed heeft meer een Urban look dan een MTB look. En hoewel ik zo'n "MTB look" persoonlijk mooier vind, is wat Klever doet veel praktischer. We gebruiken een speed pedelec op de weg, niet offroad, en Klever kiest gewoon een slimmere vorm-functie combinatie.
Zo word ik bijvoorbeeld onzettend blij van het smalle stuur (66cm) met lichte backsweep: het rijdt comfortabeler, is beter voor je polsen en je zit aerodynamischer dan met een (breder) MTB stuur. (Niet voor niks dat Stromer inmiddels ook overstag is en dit soort sturen aanbiedt.) Het Klever stuur is voorzien van Ergon GA3 grepen: prima keus.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind - even los van voorgaande - ook deze Klever wel wat "druk" ogen. Overal boutjes, bevestigingsplaatjes, adapters, dingsels, kabels met zowel een kabelsok als spiraalband over één bundel en een lijnenspel dat ik niet altijd even goed kan volgen. Zelfs de achterreflector is niet gewoon rechthoekig; overal gebeurt wel wat. Vooral in het zwaartepunt van de bike is het druk: accu met opvallend handvat (de beautycase ), accu-dock waar volgens mij ook de controller in zit, ABUS vouwslot onderaan het frame, en de PINION versnellingsbak incl. bekabeling, wat ook bepaald geen klein dingetje is. Nogmaals, het is persoonlijk en ik waardeer de Klever-ontwerpen wel degelijk omdat het weer eens wat anders is, maar sommige dingen kunnen echt wel strakker.
Ik weet dat ik kleiner ben dan de gemiddelde mens, maar hier ontdekte ik wel meteen het eerste nadeel van de X-Speed: met mijn binnenbeenlengte van ca. 75cm kan ik niet over het frame heen staan. Dat is even een dingetje bij verkeerslichten en andere stops. (Gelukkig beschikt Harlingen over exact nul stoplichten, en op de route naar Leeuwarden kom ik er maar één tegen, dus vooruit dan maar.) Kan zijn dat het zadel nog wat naar achteren gaat, dat geeft misschien meer ruimte.
Wat viel verder op: ik ben een liefhebber van strak, clean design. Stromer is dat ook en dat is - naast de geweldige ondersteuning - één van de redenen dat ik goed match met de meeste Stromers. Klever maakt in het design duidelijk andere keuzes: de X Speed heeft meer een Urban look dan een MTB look. En hoewel ik zo'n "MTB look" persoonlijk mooier vind, is wat Klever doet veel praktischer. We gebruiken een speed pedelec op de weg, niet offroad, en Klever kiest gewoon een slimmere vorm-functie combinatie.
Zo word ik bijvoorbeeld onzettend blij van het smalle stuur (66cm) met lichte backsweep: het rijdt comfortabeler, is beter voor je polsen en je zit aerodynamischer dan met een (breder) MTB stuur. (Niet voor niks dat Stromer inmiddels ook overstag is en dit soort sturen aanbiedt.) Het Klever stuur is voorzien van Ergon GA3 grepen: prima keus.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind - even los van voorgaande - ook deze Klever wel wat "druk" ogen. Overal boutjes, bevestigingsplaatjes, adapters, dingsels, kabels met zowel een kabelsok als spiraalband over één bundel en een lijnenspel dat ik niet altijd even goed kan volgen. Zelfs de achterreflector is niet gewoon rechthoekig; overal gebeurt wel wat. Vooral in het zwaartepunt van de bike is het druk: accu met opvallend handvat (de beautycase ), accu-dock waar volgens mij ook de controller in zit, ABUS vouwslot onderaan het frame, en de PINION versnellingsbak incl. bekabeling, wat ook bepaald geen klein dingetje is. Nogmaals, het is persoonlijk en ik waardeer de Klever-ontwerpen wel degelijk omdat het weer eens wat anders is, maar sommige dingen kunnen echt wel strakker.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Waar ik meteen heel blij van werd, zijn de spatborden. Goed breed (moet ook wel met 2,4" brede Schwalbe Super Moto X banden), maar vooral: het voorspatbord loopt lekker ver naar beneden door en is voorzien van een keurige spatlap. Ik hoop op de nodige regenbuien de komende vier weken - ook om te zien wat deze banden doen - maar ik denk dat het qua blerf-ophoping tegen de Pinion-versnellingsbak wel goed zit.
Deze oplossing van Klever is stukken beter dan die van Stromer, die te korte spatborden zonder spatlap monteert omdat dat strakker oogt. Maar wij hangen daar vervolgens allemaal 3D-geprinte verlengers en spatlappen aan, waardoor het design alsnog om zeep gaat (maar onze voeten en toeter wel droog blijven). Kijk naar deze Klever - of de Specialized Vado - en doe het goed. Lang niet iedereen rijdt alleen bij mooi weer en DIT is wat we willen.
Op de foto hierboven is verder goed te zien hoe Klever de bekabeling, die vanaf alle elementen op het stuur onderin de stuurpen wordt ingevoerd, in een keurige bundel en mooi uit zicht vanuit de onderzijde van het balhoofd het frame in wordt gebracht. De stuurpen vervangen door eentje van je eigen keus zit er dus niet in. Maar dat mag sowieso al niet vanwege de typegoedkeuring.
Van de toeter pal onder de koplamp (zie foto hierboven) ben ik niet gecharmeerd. Nog een ding erbij aan het stuur. Maar opnieuw: zoveel opties zijn er niet. Stromer houdt de toeter uit zicht door 'm onderaan het frame tegen de trap-as aan te monteren, maar dat veroorzaakt storingen door blerf. Dus ook hier geldt dat functie boven vorm gewoon een betere keuze van Klever is (Of er moet een goeie waterdichte toeter op de markt komen, dan zeg ik: hup naar de trap-as met dat ding want ik zie hem nog steeds liever niet). Liefst zou ik de toeter ergens geïntegreerd in het frame zien.
Op het stuur oogt het allemaal wel een stukje rommeliger, ook omdat de display op het stuur zit; daar komen alleen al 4 kabels uit., Dan hebben we links nog de remkabel + remsensorkabel, kabel voor de toeter en kabel voor het groot licht. Aan de rechter kant opnieuw rem- + sensorkabel, en 2 kabels voor het Pinion-systeem. Voor elk snufje een kabeltje, het valt ook niet mee om dat allemaal in goede banen te leiden.
Deze oplossing van Klever is stukken beter dan die van Stromer, die te korte spatborden zonder spatlap monteert omdat dat strakker oogt. Maar wij hangen daar vervolgens allemaal 3D-geprinte verlengers en spatlappen aan, waardoor het design alsnog om zeep gaat (maar onze voeten en toeter wel droog blijven). Kijk naar deze Klever - of de Specialized Vado - en doe het goed. Lang niet iedereen rijdt alleen bij mooi weer en DIT is wat we willen.
Op de foto hierboven is verder goed te zien hoe Klever de bekabeling, die vanaf alle elementen op het stuur onderin de stuurpen wordt ingevoerd, in een keurige bundel en mooi uit zicht vanuit de onderzijde van het balhoofd het frame in wordt gebracht. De stuurpen vervangen door eentje van je eigen keus zit er dus niet in. Maar dat mag sowieso al niet vanwege de typegoedkeuring.
Van de toeter pal onder de koplamp (zie foto hierboven) ben ik niet gecharmeerd. Nog een ding erbij aan het stuur. Maar opnieuw: zoveel opties zijn er niet. Stromer houdt de toeter uit zicht door 'm onderaan het frame tegen de trap-as aan te monteren, maar dat veroorzaakt storingen door blerf. Dus ook hier geldt dat functie boven vorm gewoon een betere keuze van Klever is (Of er moet een goeie waterdichte toeter op de markt komen, dan zeg ik: hup naar de trap-as met dat ding want ik zie hem nog steeds liever niet). Liefst zou ik de toeter ergens geïntegreerd in het frame zien.
Op het stuur oogt het allemaal wel een stukje rommeliger, ook omdat de display op het stuur zit; daar komen alleen al 4 kabels uit., Dan hebben we links nog de remkabel + remsensorkabel, kabel voor de toeter en kabel voor het groot licht. Aan de rechter kant opnieuw rem- + sensorkabel, en 2 kabels voor het Pinion-systeem. Voor elk snufje een kabeltje, het valt ook niet mee om dat allemaal in goede banen te leiden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Interessant verhaal. `
Waar ga je een bidonhouder plaatsen?
Zit er een stuuruitslag begrenzing op? (ivm het laten leven van de bekabeling die het frame inloopt)
Waar ga je een bidonhouder plaatsen?
Zit er een stuuruitslag begrenzing op? (ivm het laten leven van de bekabeling die het frame inloopt)
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Geen bevestigingsmogelijkheid voor een bidonhouder af fabriek. Was me inderdaad ook opgevallen. Er is ook geen ruimte aan het stuur. Ik zou hiervoor een bidonhouder voor één of twee bidons aanschaffen die onder/achter het zadel kan.
Nee.
Bij normaal gebruik is er niks aan de hand: er is voldoende ruimte om het stuur tot 90 graden te draaien. Maar bij een harde klap zoals een val gaat dit problemen geven. De ene kant op stoot het stuur uiteindelijk tegen de Pinion gripshifter, aan de andere kant tegen de spiegel. Bij een serieuze klap zal e.e.a. het aan beide kanten begeven (allemaal kunststof) of wegdraaien. Hierna draait het stuur (als ook de remhendel is weggedrukt) over het frame heen, beschadigt onderweg de lak, en de vorkkroon drukt de kabelboom uit z'n voegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023