Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Dim
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2020, 19:30

Door jullie reacties (dank daarvoor) is het me indmiddels duidelijk geworden dat ik met een 850 Wh accu het al vrij snel niet ga redden met 36 km enkele reis woon-werkverkeer (ook al kan ik op het werk opladen).
Nu ben ik bij de dealer geweest en die geeft aan dat het onduidelijk is of straks een aanbieding komt om de 850 accu in te ruilen voor een 1200. Wel heeft hij als oplossing een aanbieding gedaan om een 2e accu van 850 Wh aan te bieden met een korting van 270 euro.
Kan dus ervoor kiezen om nu al met korting een 2e accu erbij te kopen van 850 Wh of ca, een half jaar te wachten als de 1200 Wh accu op de markt komt en deze dan aan te schaffen als 2e accu of dan nog tweedehands een 850 Wh accu erbij te kopen omdat als ik jullie goed begrepen heb deze dan waarschijnlijk veel op de markt komen.
Wie heeft een suggestie of nog een beter idee?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Dim,

tot mijn spijt geen eenduidig antwoord:
- het moet nog maar blijken dat die (uiterst gewenste !) 1200-accu er over een half jaar is;
- alleen JIJ weet wanneer je die SP moet hebben voor je woon-werk. Mogelijk moet je anders een dure aanschaf van een ander vervoermiddel overwegen.

Ik zou dus kiezen voor die Klever en wel nu (komt ook weer leveringstijd bij) en 2 x 850 accu met een fijne korting.
Ergens eerder in dit draadje dacht ik gelezen te hebben dat er geen 850 - 1200 - ruilactie komt en daarmee vind ik jouw dealer-deal van die korting keurig.
Die korting zou ik trouwens direct omzetten in een 2e lader voor werk. Nooit meer een lader onderweg want hoe goed gemaakt: dat stuitert maar achterin een fietstas en gaat echt sneller stuk dan gewenst. Heb je niet alleen de financiële schade van een nieuwe lader maar ook de frustratie van het feit dat je ergens leeg staat.

Met deze oplossing heb je altijd een gevulde accu en pas over geruime tijd zal de capaciteit van je 850-accu onder je woon-werk-behoefte liggen. Pas dan moet je die 2e accu meenemen onderweg.

Veel veilige kilometers toegewenst.
Reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dim schreef: 20 jun 2020, 07:55omdat als ik jullie goed begrepen heb deze dan waarschijnlijk veel op de markt komen.
Daarvan zou ik niet zo zeker zijn.
Wanneer je naar de maandelijkse verkoopaantallen van Klever kijkt dan lopen deze nog ver achter bij Stromer.
Accustress is niet fijn maar ik vraag me serieus af of er na introductie van de 1200 plots VEEL 850’ers op de tweedehands markt komen.
Niet alle SP’ers zijn kilometervreters als Reinout ST3. Waarschijnlijk rijden de meesten rond 30 km enkel en dan kun je met 1 accu van 850 en bijladen op je werk prima uit.

Je keuze zal dus deels beïnvloed worden door je geduld om te wachten op de nieuwe 1200 accu. Daar zitten risico’s voor een oplopende levertijd van de Pinion en afstel van de 1200 door Klever aan.
Dat laatste verwacht ik overigens niet omdat ze bij Klever vast hun mindere punt, energieslurpen, willen afdekken.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het is inderdaad gokken hoeveel 850Wh accu’s op de markt gaan komen, daarnaast zullen mensen niet happig zijn om een half jaar oude 850Wh accu 2e hands te verkopen voor een fractie van de nieuwprijs.

Ofwel: die 270 Euro korting van je dealer ga je met een 2e hands accu niet enorm overtreffen. Voor die paar tientjes zou ik zeker voor de volledige garantie gaan.
En inderdaad zoals Reinout aangeeft: leg ook een lader op je werk neer (als je die daar veilig kunt achterlaten natuurlijk).

Houner aub wel rekening mee dat de Klever lader niet stil is, je maakt geen vrienden als je die op een gedeeld kantoor oplaadt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 30 mei 2020, 22:35 Ik weet niet of een Kinekt Seatpost met behoud van garantie/typegoedkeuring op het frame op een X Speed gemonteerd mag worden. Lijkt me nogal een risico gezien de forse hoogte waarop de zadelpen van de X Speed voor de gemiddelde mens moet. Waarschijnlijk past een Kinekt voor de meesten niet eens. Ik zal het eens navragen bij Klever.
Afbeelding

Ik zag op het internet diverse meldingen van breuken thv de las tss frame / zadelbuis bij de X Speed passeren ... werd het frame ondertussen verstevigd op die plaats én is er al wat meer geweten over het standpunt van Klever voor wat betreft het behoud van de garantie na de montage van een geveerde zadelpen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dim schreef: 20 jun 2020, 07:55 Nu ben ik bij de dealer geweest en die geeft aan dat het onduidelijk is of straks een aanbieding komt om de 850 accu in te ruilen voor een 1200.
Dat is niet onduidelijk. Die inruilactie komt er vanuit Klever NIET. Dat heeft Klever officieel aan mij bevestigd. Die dealer wil jou gewoon heel graag een Klever verkopen. Daarom biedt ie jou nu al een 2e accu met korting aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Golvas schreef: 20 jun 2020, 09:46
Stromeur schreef: 30 mei 2020, 22:35 Ik weet niet of een Kinekt Seatpost met behoud van garantie/typegoedkeuring op het frame op een X Speed gemonteerd mag worden. Lijkt me nogal een risico gezien de forse hoogte waarop de zadelpen van de X Speed voor de gemiddelde mens moet. Waarschijnlijk past een Kinekt voor de meesten niet eens. Ik zal het eens navragen bij Klever.
Afbeelding

Ik zag op het internet diverse meldingen van breuken thv de las tss frame / zadelbuis bij de X Speed passeren ... werd het frame ondertussen verstevigd op die plaats én is er al wat meer geweten over het standpunt van Klever voor wat betreft het behoud van de garantie na de montage van een geveerde zadelpen ?
Dit zijn ontwerpfouten....teveel krachten op het zwakste punt, zeker bij grote en zwaardere mensen.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Waarom is een Klever een energie slurpende SP? In Wh/km is die, volgens mij, niet dorstiger dan een ST3 of ST5. Als je 800 bruikbare Wh hebt en je overbrugt daarmee 40km is dat 20Wh/km, net zoveel als je met 900 bruikbare Wh 45km overbrugt. Maar ik heb nog nergens gelezen dat een ST5 een dorstige motor heeft. Als de prestaties dan in verhouding staan met het verbruik is dat voor mij DIK OK en niet energie slurpend, niet voor Klever en ook niet voor Stromer.
ocra

jovdt schreef: 20 jun 2020, 10:51
Golvas schreef: 20 jun 2020, 09:46
Stromeur schreef: 30 mei 2020, 22:35 Ik weet niet of een Kinekt Seatpost met behoud van garantie/typegoedkeuring op het frame op een X Speed gemonteerd mag worden. Lijkt me nogal een risico gezien de forse hoogte waarop de zadelpen van de X Speed voor de gemiddelde mens moet. Waarschijnlijk past een Kinekt voor de meesten niet eens. Ik zal het eens navragen bij Klever.
Afbeelding

Ik zag op het internet diverse meldingen van breuken thv de las tss frame / zadelbuis bij de X Speed passeren ... werd het frame ondertussen verstevigd op die plaats én is er al wat meer geweten over het standpunt van Klever voor wat betreft het behoud van de garantie na de montage van een geveerde zadelpen ?
Dit zijn ontwerpfouten....teveel krachten op het zwakste punt, zeker bij grote en zwaardere mensen.
Ontwerpfout is afhankelijk van de uitgangspunten. Dit is niet zonder meer een ontwerp fout.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is geen ontwerpfout, maar een gebruikersfout.

Er is een Cane Creek Thudbuster geveerde zadelpen gemonteerd. Die is niet toegestaan op de Klever X-Speed (ook niet op een Stromer trouwen). Het verbaast me - zeker gezien de grote hoogte waarop deze pen staat - niet dat de constructie het onder de excentrische belasting van de zadelpen heeft begeven. Dat is ook de reden dat Golvas 'm plaatste. En dan weten we nog niet eens het gewicht van de berijder waarmee de bike mishandeld is.

Geen idee wat het verhaal achter deze foto is en hoe de garantie is afgehandeld, maar dit valt m.i. zeker niet onder garantie, omdat er een niet-origineel onderdeel is gemontereerd.

De officiële optionele geveerde zadelpen die Klever toestaat op de X-Speeds is een Satori ELEGANCE-LT. (Heb ik nagevraagd.) Dat is een budget-pogo-stick type veerpen waar ik persoonlijk niks van moet hebben. Maar die is dus wél toegestaan met behoud van garantie op het frame en de typegoedkeuring.

Paralellogram geveerde zadelpennen zoals de Cane Creek Thudbuster, Kinekt Seatpost, Suntour SP12-NCX etc. gaan 'm niet worden op de X-Speed. Los van dat het niet mag van de wetgever en van Klever, is het risico dat de boel het begeeft echt te groot bij dit specifieke frame-ontwerp.

Satori ELEGANCE-LT.jpg
Satori ELEGANCE-LT.jpg (17 KiB) 4345 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie