Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 02 jun 2020, 13:44 Ik ben zelf voor zo min mogelijk op mijn mobiele devices voor dit soort ongein maar kan wel begrijpen dat mensen dit willen.
Ik eigenlijk ook, maar ik wil wél zoveel mogelijk gegevens hebben, En wat ik nu zie zijn steeds van die "halfbakken" displays die niet aan kunnen wat wij ervan verwachten. Een smartphone kan dat wel, dus dan heb ik dat liever.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zolang de basis (snelheid, batterij capaciteit/resterende afstand, bediening van ondersteuning) maar op de fiets of zit.

Geweldig dat ik NA de rit dingen over de rit kan teruglezen, maar tijdens de rit vind ik dat niet zo interessant. En eerlijk gezegd: ik gok niet dat ik heel veel zal terugkijken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

er kan ook niet verplicht worden dat iedereen een smartphone heeft.

dus : via de fiets alles kunnen instellen. voor die die willen een uitbreiding naar smartphone of pc ...

(tijdens deze corona is het duidelijk geworden dat niet iedereen deze toestellen heeft. Maar waarschijnlijk hebben
ze dan ook zo geen fiets.. :ck: )

Marky
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marky schreef: 02 jun 2020, 14:54 er kan ook niet verplicht worden dat iedereen een smartphone heeft.
Vandaar dus basis bediening via een unit op de bike.
Marky schreef: 02 jun 2020, 14:54 (tijdens deze corona is het duidelijk geworden dat niet iedereen deze toestellen heeft. Maar waarschijnlijk hebben
ze dan ook zo geen fiets.. :ck: )
Ik ga er vanuit dat iedereen die er 5 a 10k tegenaan gooit voor een SP ook een smartphone heeft. In het zeldzame geval dat dit niet zo is, dan koopt zo iemand voor pakweg 100 euro een budget smartphone of leent-ie een oude van zijn kleine nichtje. Da's nog steeds goedkoper dan de meeste Gore-Tex jasjes die we dragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Heb andere fundamentele redenen om dit niet op mijn smartphone te hebben. Daarover gesproken iemand weleens data request gedaan bij Stromer/dealer?


Maar anyway heeft Klever ook soortgelijke features; diefstal modus doormiddel van GPS tracking? Kan me niet herinneren dat ik het hier gelezen heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die fundamentele reden snap ik denk ik wel ja. De Klever app wilde bij installatie toegang tot mijn contacten en foto's. Goed dat je erover begint, want ik wilde dat ook nog aan Klever vragen, waar dit goed voor is..

De Klever X-Speed PINION heeft geen GPS/GPRS connectiviteit en dus ook geen anti-diefstalfeatures of tracking mogelijkheden die hieraan gerelateerd zijn.

Wel dit:
Stromeur schreef: 17 mei 2020, 17:18
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -incl slot?
Geen ABUS o.i.d. Wel een e-key, dat is een HDMI-stickje die je in de display steekt. Je kunt in het menu kiezen of de e-key altijd in de display moet zitten alvorens je met je Klever kunt rijden, of niet. Deze Klever heeft motorblokkering en een akoestisch alarm (nog niet getest).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 30 mei 2020, 22:36 En dan nu: de actieradius.
Hoe dan ook: een actieradius van ca. 40km bij maximale ondersteuning en volle bak rijden, voor een klein persoon, met zomerse temperaturen en windkracht 4 (werkt dan weer tegen, dan weer mee bij een rondrit): ik vind het te weinig. Dit betekent dat iedereen die groter en zwaarder is (en dat zijn de meesten) geen 40km haalt op één accu-lading, en als het vriest of stormt etc. dan mag je blij zijn als hier 25km van over blijft.

Nu heeft Klever wel een 1,2kWh accu aangekondigd: hoera! Maar Klever heeft ook een krachtigere motor aangekondigd en dan vraag ik me af of dit geen lood om oud ijzer wordt.

Mijn voorlopige conclusie is dat een gemiddeld persoon, met wat bescheiden bagage in een achtertas, die het hele jaar met maximale ondersteuning en op een zo hoog mogelijke snelheid wil rijden het niet gaat redden met deze X-Speed + 850Wh accu als de te overbruggen afstand tot aan de volgende laadbeurt meer dan 25 a 35km is. Laat het in de zomer wat meer zijn en in de winter misschien nog wat minder: maar een tweede accu in de achtertas is vooralsnog geen overbodige luxe.
Ik heb het hier eens nagevraagd bij de Klever rijders op het werk en die halen allen (het zijn er 3, 1x 2018 en 2x 2019) met volle ondersteuning in de winter met wind op kop 40 km, dat gaat tot 50+ als de wind niet in het nadeel is. Als je dan spreekt van stormwind tegen zou toch de 35 km haalbaar moeten zijn. Zou het verschil met jou afstand te wijten zijn aan een accu die nog niet op peil is en/of dat de software de accu nog moet leren kennen wat betreft de 2% grens. Want bij 2% stopt de ondersteuning, of dat nu in realiteit 2, 12 of 22% is maakt niet uit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zou kunnen, zou ook kunnen dat het aan andere zaken ligt.

Mogelijk gaat er toch iets verloren in de riem/PINION aandrijving (geen idee). Verder is de X Speed PINION zwaarder dan zijn voorgangers omdat er een Pinion gearbox van 2,1kg onder hangt. Het waait hier aan de Noord-Westkust altijd, en vaak minimaal windkracht 4. Daar staat weer tegenover dat ik klein ben, dus weinig weeg en weinig wind pak. De wegen hier zijn niet overal van goeie kwaliteit etc.

Daarnaast is het volkomen logisch dat de X-Speed, met een hogere maximum snelheid en een hogere kruissnelheid dan de huidige Stromers, meer energie verbruikt. Plus ik heb bewust volle bak gereden om te kijken hoe snel ik de accu leeg kon rijden. "Volle bak" is niet wat ik - en ik denk de meesten niet - 40km aan één stuk door doen op een reguliere ww-rit. Dan trap ik "gewoon lekker door".

Overigens hoorde ik van de vertegenwoordiger die de test-Klever kwam brengen dat hij met zijn X-Speed in stand 2 ook niet altijd de 38km enkele reis naar zijn werk haalt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Toch wel jammer als fabrikanten naar vriendelijkere technieken - interne versnellingen en riemen gaan dit weer ten koste gaat van een belangrijk aspect......topsnelheid en verbruik......

Ben benieuwd als zometeen de riemaangedreven stromer komt wat die gaat doen.......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 03 jun 2020, 15:32 Toch wel jammer als fabrikanten naar vriendelijkere technieken - interne versnellingen en riemen gaan dit weer ten koste gaat van een belangrijk aspect......topsnelheid en verbruik......
Met de topsnelheid van de X-Speed PINION is niks mis, die is met ca. 50km/u op de display hoger dan die van mijn eigen ST2 S (48,7km/u op de display). Het staat bovendien niet vast dat de beperkte actieradius aan de aandrijflijn ligt. Ik kan het niet uitsluiten, maar het hoge verbruik en de beperkte accu-capaciteit zijn bij de X-Speed altijd al een dingetje geweest.

Laat die 1,2kWh accu maar komen :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie