Fiets achterlaten aan treinstation

Takie
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 mar 2018, 11:17

Zijn er gebruikers die ervaring hebben met hun pedelec dagelijks achter te laten aan een treinstation gedurende de dag?

Mijn toekomstige woon-werkverkeer bestaat uit combinatie fiets/trein en daarom overweeg ik een speed pedelec te kopen. Echter ben ik nog niet zo zeker of ik een fiets van rond de 5K (of meer) wel wil achterlaten aan een treinstation. Ik ben van plan zeker altijd 2 hele goede sloten te gebruiken (lees: Abus Granit X-Plus 540 en Tex-lock) en een diefstalverzekering te nemen. Maar dan nog lijkt het mij een kwestie van tijd voor deze gestolen wordt.

Het station in kwestie is ook maar deze van een kleine stad, met enkel een standaard bovengrondse simpele fietsenstalling. Wel relatief weinig misdaad zeker vergeleken met de grote centrumsteden. En de fiets zou er dus ook nooit gedurende de nacht staan.

Tips om het potentiële dieven nog moeilijker te maken zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Persoonlijk zou ik een Stromer bij een station alleen goed afgesloten in een bewaakte fietsenstalling zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik heb een tijdje een fiets kluisje gehad op 't station. Werkt prima. En is per maand opzegbaar.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Als ik het goed lees is er geen bewaakte fietsenstalling/fietskluis aan het station ?
Dan val je dus terug op de combinatie "goedgekeurd slot" + diefstalverzekering.
In geval van diefstal of beschadiging zal je dan het financieel verlies kunnen indekken of tenminste sterk beperken.
In principe moet dat volstaan, ook al heb je subjectief een "onveilig" gevoel hierbij.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Als je een diefstalverzekering hebt lees dan ook goed de clausules ivm diefstal...

Ik zou hem niet onbewaakt achterlaten.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zou ook twee écht goede sloten gebruiken, we spreken dan over een U lock mert ART4 keuring en een brommerketting. De sloten die je hoerboven vermeld zijn lang niet zo diefstalproof
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
VanDerZande
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:29

Ik zou je Stromer altijd extra goed vastzetten, dus aan de aarde zeg maar. Ik heb 3 dagen mijn Stromer gestald op Amsterdam CS, omdat ik daar in de buurt moest werken voor enkele dagen en op en neer ging met de trein en het laatste stuk met de fiets.

De beheerder van de bewaakte stalling daar vertelde mij dat de NS bij diefstal (vanuit de BEWAAKTE stalling) maar tot 600 euro vergoed. En dat staat inderdaad ook in hun voorwaarden.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik heb geen ervaring met mijn Stromer bij het station zetten, maar wel onze ekektrische urban arrow bakfiets voor het school-thuis rijden (voor ons ook 16 km op en neer). Die zet ik in de buurt van het station (om logistieke redenen neem ik een dag per week de trein ipv de Stromer), daar heb ik een gratis bewaakte stalling gevonden. Ik zet hem ook vast natuurlijk, goed slot. Vind het een nadeel zonder digitaal slot en app, maar tot nu toe gaat het goed. Dus misschien kan je eens bekijken of er nog iets bewaakts in de omgeving is, of misschien mag je wel bij een aardige bewoner in de buurt in de tuin stallen? Eens rondvragen? Zelf heb ik op mijn Stromer een kinderzitje achterop. Niet erg flashy maar ook minder aantrekkelijk. En als je hem stalt zou ik de accu eruit halen. Die past goed in een ortlieb rugzak. Loop je wel je sjouwen maar de gretigheid om en toch te proberen neemt dan vast ook af!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Lomito

Brrr... ik zou het niet kunnen. De fiets is té opvallend en té mooi om zo maar ergens zonder toezicht achter te laten. Gelukkig zijn er tegenwoordig bewaakte en overdekte stallingen, nog gratis ook.
Takie
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 mar 2018, 11:17

Ondertussen eens geïnformeerd bij het fietspunt naast het station. Ze bieden helaas geen bewaakte of afgesloten stalling aan. Het lijkt mij wel echt een gat in de markt want ik denk dat er steeds meer er meer mensen bereid zijn om te betalen voor een bewaakte fietsenstalling.

Aangezien mijn fietsroute maar 8km enkel is ga ik toch maar gaan voor een saaie & onopvallende goedkopere e-bike gaan. De schrik voor een diefstal van een mooie Stromer is me toch te groot :-(
Plaats reactie