Voorbereiden grote fietstocht, korte vakantie

RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Ik loop met het idee om eens een aantal leuke lange fietstochten aan mekaar te breien, in de vorm van een weekje fietsen bijvoorbeeld. Mijn partner ziet dit niet zitten, voorlopig ben ik dus alleen.
Loop al snel tegen de beperking van de autonomie aan, realistisch is een maximum van 100km per lading (ST1X met 968W accu) aan. Dus is een uurtje of 4 fietsen tegen 25-30km/u, en dan gedaan... 150km per dag zou toch als minimum wenselijk zijn. Zelfs met snellader is het dan weer een 4uur laden, op voorwaarde dat je ergens zo lang kunt blijven, en over een stopkontakt kunt beschikken. Bij een hotel of B&B zal dit geen probleem zijn, maar hoe dit anders op te lossen voor de tussentijdse ladingen? 's nachts lijkt me geen probleem, dan is er wel een stopkontakt te vinden;-)
Een tweede accu is me te duur, tenzij dit gehuurd kan worden.
Tips welkom!!
Laatst gewijzigd door RudydG op 05 mei 2019, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Ik denk dat je wel een uur zonder ondersteuning kan rijden als je je traject goed kiest. Iets meer dan 100km moet je uit een accu halen. Tijdens de middag een uurtje stoppen en 20% bijladen en je haalt om en bij de 120km per dag op die manier puur op de accu.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Zet de ondersteuning laag, en geniet van de omgeving bij 20-25 kmpu. Neem een tentje mee, doe rustig aan: 08.00 uur bed uit, koffie voor de tent, rustig inpakken, tassen op de fiets, ontbijtje, 09.30 op pad. Tot 11.00 doorfietsen. Dan ben je 35-40 km verder. Cafeetje, koffie, 11.30 uur. Twee uur fietsen: lunch. (Totaal 80-90 km) Fiets aan de lader (cafeetje). Uitgebreid lunchen (anderhalf uur) en weer op de fiets. Nog twee uur fietsen. Accu leeg. Jij 130 km gefietst. Fiets op de camping aan de lader, jij tentje opzetten, biertje, eten koken (of terrasje), koffie, borrel, naar bed. Volgende dag opnieuw.

Eis: planning van de afstanden (camping naar camping) moet goed zijn. Bij mij (fiets zonder motor) kan ik nog weleens 30 km verder rijden voor een camping, dat wordt met een accu soms een probleem. Verder tevoren informeren of je de accu op de camping kunt laden.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je van plan bent om in heuvelachtig/berachtig gebied te gaan fietsen, wordt de recup-functie ook zeer interessant, qua opladen accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Stromeur schreef: 05 mei 2019, 21:39 Als je van plan bent om in heuvelachtig/berachtig gebied te gaan fietsen, wordt de recup-functie ook zeer interessant, qua opladen accu.
Dit is alvast een kandidaat voor de route. Zitten de Ardennen is, leuk gebied.
https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... ie-1000-km
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

hendrickxm schreef: 05 mei 2019, 21:27 Ik denk dat je wel een uur zonder ondersteuning kan rijden als je je traject goed kiest. Iets meer dan 100km moet je uit een accu halen. Tijdens de middag een uurtje stoppen en 20% bijladen en je haalt om en bij de 120km per dag op die manier puur op de accu.
Ik ga dus eerst eens op dit maximum range met minimum ondersteuning mikken, 100km eens oefenen. (een laag standje 2)
Heb al een paar keer standje 1 gebruikt voor een 10 tal km, en dat leek me 100km te worden....
En dan zoeken naar stopkontakten.....blijft toch spannend.
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Polling schreef: 05 mei 2019, 21:33 Zet de ondersteuning laag, en geniet van de omgeving bij 20-25 kmpu. Neem een tentje mee, doe rustig aan: 08.00 uur bed uit, koffie voor de tent, rustig inpakken, tassen op de fiets, ontbijtje, 09.30 op pad. Tot 11.00 doorfietsen. Dan ben je 35-40 km verder. Cafeetje, koffie, 11.30 uur. Twee uur fietsen: lunch. (Totaal 80-90 km) Fiets aan de lader (cafeetje). Uitgebreid lunchen (anderhalf uur) en weer op de fiets. Nog twee uur fietsen. Accu leeg. Jij 130 km gefietst. Fiets op de camping aan de lader, jij tentje opzetten, biertje, eten koken (of terrasje), koffie, borrel, naar bed. Volgende dag opnieuw.

Eis: planning van de afstanden (camping naar camping) moet goed zijn. Bij mij (fiets zonder motor) kan ik nog weleens 30 km verder rijden voor een camping, dat wordt met een accu soms een probleem. Verder tevoren informeren of je de accu op de camping kunt laden.
Hoi, Wel wel graag in een bed liggen, zal B&B of hotelletje worden. Maar planning zal cruciaal zijn.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Dan heb je nog meer tijd om te lunchen / te laden, dus geen probleem om wat langer door te fietsen... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

RudydG schreef: 05 mei 2019, 21:23 Ik loop met het idee om eens een aantal leuke lange fietstochten aan mekaar te breien, in de vorm van een weekje fietsen bijvoorbeeld. Mijn partner ziet dit niet zitten, voorlopig ben ik dus alleen.
Loop al snel tegen de beperking van de autonomie aan, realistisch is een maximum van 100km per lading (ST1X met 968W accu) aan. Dus is een uurtje of 4 fietsen tegen 25-30km/u, en dan gedaan... 150km per dag zou toch als minimum wenselijk zijn. Zelfs met snellader is het dan weer een 4uur laden, op voorwaarde dat je ergens zo lang kunt blijven, en over een stopkontakt kunt beschikken. Bij een hotel of B&B zal dit geen probleem zijn, maar hoe dit anders op te lossen voor de tussentijdse ladingen? 's nachts lijkt me geen probleem, dan is er wel een stopkontakt te vinden;-)
Een tweede accu is me te duur, tenzij dit gehuurd kan worden.
Tips welkom!!
Je kan volgens mij veel verder met je accu.
Ik ben vorige week vrijdag teruggereden pal tegen de wind in (4 Beaufort), en had na 27 km 27% van de batterij verbruikt op mijn aangepastse standje 2, bij een gemiddelde GPS-snelheid van net geen 34 km/h.
Toen ik vorig jaar mijn batterij was vergeten te laden, heb ik met 26% batterij 46 km afgelegd aan 26,4 km gemiddeld (batterij van 35% naar 9%)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Tomasj schreef: 05 mei 2019, 22:17
RudydG schreef: 05 mei 2019, 21:23 Ik loop met het idee om eens een aantal leuke lange fietstochten aan mekaar te breien, in de vorm van een weekje fietsen bijvoorbeeld. Mijn partner ziet dit niet zitten, voorlopig ben ik dus alleen.
Loop al snel tegen de beperking van de autonomie aan, realistisch is een maximum van 100km per lading (ST1X met 968W accu) aan. Dus is een uurtje of 4 fietsen tegen 25-30km/u, en dan gedaan... 150km per dag zou toch als minimum wenselijk zijn. Zelfs met snellader is het dan weer een 4uur laden, op voorwaarde dat je ergens zo lang kunt blijven, en over een stopkontakt kunt beschikken. Bij een hotel of B&B zal dit geen probleem zijn, maar hoe dit anders op te lossen voor de tussentijdse ladingen? 's nachts lijkt me geen probleem, dan is er wel een stopkontakt te vinden;-)
Een tweede accu is me te duur, tenzij dit gehuurd kan worden.
Tips welkom!!
Je kan volgens mij veel verder met je accu.
Ik ben vorige week vrijdag teruggereden pal tegen de wind in (4 Beaufort), en had na 27 km 27% van de batterij verbruikt op mijn aangepastse standje 2, bij een gemiddelde GPS-snelheid van net geen 34 km/h.
Toen ik vorig jaar mijn batterij was vergeten te laden, heb ik met 26% batterij 46 km afgelegd aan 26,4 km gemiddeld (batterij van 35% naar 9%)
Hoe ziet jou standje 2 eruit, en hoe staat je trapsensor?
Plaats reactie