Er zijn reeds tig jaagpaden (al dan niet deel uitmakend van een fietsostrade) waar speed pedelecs wel al zijn toegestaan (bvb. Albertkanaal) en waar de signalisatie werd aangepast ... ik gebruik zelf ook regelmatig een "niet aangepast" stuk jaagpad, tot op heden zonder problemen.
Fietsostrade verboden voor SP, waar nog?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ikzelf gebruik de fietsostrade van lint naar Kontich station en van Kontich station naar Berchem(stuk vd F1)dqarbij veel stukken zijn gewoon fietspaden en waar moeten we dan gaan rijden? Op de baan waar we gevaar lopen en de automobilisten frustreren of op een verharde berm? Zal wel doen dat mijn neus bloed ze.. Ze kunnen toch gewoon er een beperking instellen van bvb 35km/u? Typisch België, alles afpakken of beperken maar geen alternatief klaar hebben
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
-
- Pro
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00
Wat volgt is de wetgeving in België.Walscro schreef: ↑02 jun 2019, 15:32 Ikzelf gebruik de fietsostrade van lint naar Kontich station en van Kontich station naar Berchem(stuk vd F1)dqarbij veel stukken zijn gewoon fietspaden en waar moeten we dan gaan rijden? Op de baan waar we gevaar lopen en de automobilisten frustreren of op een verharde berm? Zal wel doen dat mijn neus bloed ze.. Ze kunnen toch gewoon er een beperking instellen van bvb 35km/u? Typisch België, alles afpakken of beperken maar geen alternatief klaar hebben
Een SP mag fietsen op het fietspad, tenzij er expliciet aangegeven staat dat het verboden is of er een ander bord hangt zoals F99 of D9/D10. Dit laatste weten weinig mensen en het zal niet de laatste keer zijn dat ik na getoeter plots stop en de bestuurder op de wetgeving wijs dat ik op de rijbaan MOET. Net zoals een fietspad pas een fietspad is als er een D7/D9/D10 bord hangt na elk kruispunt, hier is er ook nog werk aan de winkel om de bevolking te leren dat een fietser op de rijbaan zijn plek heeft.
Op wegen waar de snelheid beperkt is tot 50km/u mag een SP op de rijbaan of op het fietspad, aan jou de keuze.
Op een aantal plaatsen is er al een nieuw F99-bord waarbij de SP ook toegelaten wordt als zijnde een brommer klasse P.
Het fietspad is verplicht als er een verplicht klasse B/P hangt.
Enkelrichting mag enkel als het uitgezonderd klasse B/P is en dus niet uitgezonderd klasse A. Die borden lopen nog vaak achter.
Deze heb ik nu al een paar maal op het internet zien voorbij komen en heb dit dan maar eens opgezocht.hendrickxm schreef: ↑02 jun 2019, 22:40 Net zoals een fietspad pas een fietspad is als er een D7/D9/D10 bord hangt na elk kruispunt
Mij lijkt de Belgische wegcode toch te stellen dat enkel markeringen op de weg ook een fietspad aanduiden.
BRON (Artikel 74)Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
BRONDaar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.
Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.
Andere markeringen als die beschreven in artikel 74 zijn inderdaad geen fietspad zonder bord D7/D9/D10, in die gevallen spreken we over een fietssuggestiestrook.
Maar indien aan artikel 74 voldaan wordt gaat het wel degelijk om een fietspad, zelfs zonder borden.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
-
- Pro
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00
BRON (Artikel 74)Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Definieer deel van de openbare weg. Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Als er een verhoogde berm is, is het voor mij pas een fietspad als zo'n D7/D9/D10 bord hangt. Ik zal dit ook blijven verdedigen.
https://www.google.com/maps/@50.7356265 ... 312!8i6656
Bij een niet-verhoogde berm en die witte onderbroken strepen daar ging ik van uit dat iedereen dit wel wist dat dit wel degelijk een fietspad is.
In het voorbeeld waarnaar je linkt zit je in bebouwde kom, je mag daar kiezen of je al dan niet van het fietspad gebruik maakt.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Hopelijk snel een duidelijk antwoord op je vraag he!
Hoewel het waar is dat de Belgische wegcode, jammer genoeg, nooit een definitie geeft van de openbare weg lijkt het mij toch wat een sprong om te zeggen dat enkel omdat iets verhoogd is het niet meer deel zou uitmaken van de openbare weg...hendrickxm schreef: ↑05 jun 2019, 17:38 Definieer deel van de openbare weg. Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Als er een verhoogde berm is, is het voor mij pas een fietspad als zo'n D7/D9/D10 bord hangt. Ik zal dit ook blijven verdedigen.
https://www.google.com/maps/@50.7356265 ... 312!8i6656
Is er volgens jou in de gelinkte locatie dan ook geen trottoir omdat dit ook verhoogd ligt?
Want de wegcode definieert een trottoir ook als een onderdeel van de openbare weg en het ligt op die locatie op dezelfde verhoging...
BRON2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
De wegcode geeft daarnaast ook wel een definitie van een fietspad.
BRON2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Dus als die verhoging volgens jou geen deel van de openbare weg is kunnen de borden D7 of D9 ook niets betekenen aangezien die enkel een fietspad kunnen aanduiden op de openbare weg
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
NAV mijn vraag aan diens fietssnelwegen. Hieronder de oorspronkelijke vraag en het antwoord.
Een fietser heeft een vraag over fietssnelweg F1.
Beste, Het zou handig zijn als er zoals de tab autoluw en verlichting eveneens een tab zou staan of speed pedelecs toegelaten zijn. Ikzelf ben op zoek naar de beste fietsroute Zoersel (sint Antonius) - Brussel (kunst-wet) en overweeg de investering van een klasse p. Zodat ik mijn bedrijfswagen af en toe aan de kant kan laten. Indien jullie mij zouden kunnen helpen met het vinden van een vlotte route zou ik dit op prijs kunnen stellen. Alvast bedankt voor de feedback L.
Van: Info Fietssnelwegen <info@fietssnelwegen.be>
Datum: 3 juni 2019 om 08:10:01
Beste meneer L.
In principe zijn er op dit moment nog vrij weinig snelheidsbeperkingen op de fietssnelwegen. Een fietssnelweg bestaat uit een aaneensluiting van infrastructuren, meestal gelegen op het grondgebied van verschillende gemeenten. Afhankelijk van de infrastructuur waaruit de fietssnelweg bestaat (vb. aanliggend fietspad of jaagpad) kan de toegelaten maximumsnelheid verschillen. Ook kan elk van de gemeenten voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan.
Omwille hiervan beschikken we op dit moment helaas niet over een overzicht over alle Vlaamse provincies heen van waar speed pedelecs toegelaten zijn.
Ik vraag alvast voor je na mijn collega's van provincie Antwerpen na of ze toch enig advies kunnen geven over de gevraagde.
In afwachting hiervan kan ik je alvast deze nuttige links aanreiken voor routeplanning:
https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... -per-fiets
Hopelijk kan je hier alvast mee op pad.
-
Met vriendelijke groeten,
Een fietser heeft een vraag over fietssnelweg F1.
Beste, Het zou handig zijn als er zoals de tab autoluw en verlichting eveneens een tab zou staan of speed pedelecs toegelaten zijn. Ikzelf ben op zoek naar de beste fietsroute Zoersel (sint Antonius) - Brussel (kunst-wet) en overweeg de investering van een klasse p. Zodat ik mijn bedrijfswagen af en toe aan de kant kan laten. Indien jullie mij zouden kunnen helpen met het vinden van een vlotte route zou ik dit op prijs kunnen stellen. Alvast bedankt voor de feedback L.
Van: Info Fietssnelwegen <info@fietssnelwegen.be>
Datum: 3 juni 2019 om 08:10:01
Beste meneer L.
In principe zijn er op dit moment nog vrij weinig snelheidsbeperkingen op de fietssnelwegen. Een fietssnelweg bestaat uit een aaneensluiting van infrastructuren, meestal gelegen op het grondgebied van verschillende gemeenten. Afhankelijk van de infrastructuur waaruit de fietssnelweg bestaat (vb. aanliggend fietspad of jaagpad) kan de toegelaten maximumsnelheid verschillen. Ook kan elk van de gemeenten voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan.
Omwille hiervan beschikken we op dit moment helaas niet over een overzicht over alle Vlaamse provincies heen van waar speed pedelecs toegelaten zijn.
Ik vraag alvast voor je na mijn collega's van provincie Antwerpen na of ze toch enig advies kunnen geven over de gevraagde.
In afwachting hiervan kan ik je alvast deze nuttige links aanreiken voor routeplanning:
https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... -per-fiets
Hopelijk kan je hier alvast mee op pad.
-
Met vriendelijke groeten,
Ik heb ook even naar de politie van Lier een vraag gestuurd ivm het jaagpad langs het netekanaal.
Helaas nog zonder antwoord, ik vrees dat het voor hen misschien ook onduidelijk is.
Bizar genoeg wist een fietsmaker me te vertellen dat SP's op alle jaagpaden toegelaten zijn.
Maar voor zover hier verteld wordt en op de fietssnelwegen website is dat dus een slecht geïnformeerde fietsenmaker
Ik ga het voorlopig niet riskeren om op het jaagpad tegen te worden gehouden.
Ik moet zelf van Kontich naar Herentals, dus ik hoop dat men vlug de F103 gaat aanleggen.
Maar dus voorlopig: Liesesteenweg > Veerstraat > Herentalsebaan > Albert kanaal
Helaas nog zonder antwoord, ik vrees dat het voor hen misschien ook onduidelijk is.
Bizar genoeg wist een fietsmaker me te vertellen dat SP's op alle jaagpaden toegelaten zijn.
Maar voor zover hier verteld wordt en op de fietssnelwegen website is dat dus een slecht geïnformeerde fietsenmaker
Ik ga het voorlopig niet riskeren om op het jaagpad tegen te worden gehouden.
Ik moet zelf van Kontich naar Herentals, dus ik hoop dat men vlug de F103 gaat aanleggen.
Maar dus voorlopig: Liesesteenweg > Veerstraat > Herentalsebaan > Albert kanaal